کد خبر: 880370
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
سعد حریری روز گذشته از عربستان به امارات رفت و سعودی‌ها گزارش‌ها درباره اقامت اجباری نخست‌وزیر مستعفی را رد کردند اما ناظران معتقدند خروج حریری از عربستان به معنای آزاد بودن او نیست چرا که خانواده و اموال وی در نزد آل‌سعود گروگان هستند.
سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان روز سه‌‌شنبه ریاض را به مقصد ابوظبی ترک و با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی دیدار کرد. شبکه تلویزیونی المستقبل گزارش کرد حریری در این دیدار به ابهامات مربوط به استعفای خود پرداخته است.  سعد حریری روز ‌‌شنبه از ریاض استعفای خود را اعلام کرد. وی از حزب‌الله و ایران به شدت انتقاد کرد. مسئولان عربستانی در روزهای اخیر اظهارات شدیداللحنی علیه حزب‌الله ایراد کرده‌اند. زمان، مکان و نحوه استعفای حریری شکی برای ناظران نگذاشته که سعودی‌ها حریری را مجبور به استعفا کرده‌اند، حتی بعضی منابع خبری گزارش دادند احتمالاً حریری به همراه عده‌ای از شاهزادگان سعودی در بازداشت خانگی قرار دارند. اما حالا به نظر می‌رسد حریری با رفتن به امارات می‌خواهد نشان دهد که تحت کنترل سعودی‌ها قرار ندارد. در همین حال، وزیر خارجه سعودی تأکید کرد، نخست‌وزیر مستعفی لبنان می‌تواند هر لحظه که بخواهد عربستان را ترک کند. وی در اظهاراتی فرافکنانه مدعی شد حزب‌الله لبنان او را وادار به استعفا کرد!  عادل الجبیر،‌ وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان گفت: متهم کردن عربستان به اینکه حریری را مجبور کرده استعفا کند برای ما اهمیتی ندارد. وی افزود: نخست‌وزیر حریری می‌تواند هر لحظه که بخواهد عربستان را ترک کند. باوجود این ناظران معتقدند رفتن حریری به امارات به معنی آزادی او نیست چرا که خانواده و همچنین بخش قابل توجهی از اموال او در عربستان قرار دارد. 
   
اتحاد ریاض و تل‌آویو علیه حزب‌الله
همزمان با استعفای سعد حریری مواضع مقامات سعودی علیه حزب‌الله افزایش یافته است. ثامر السبهان، وزیر مشاور دولت عربستان در امور کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفت: نیروهای حزب‌الله در هر گونه اقدام تروریستی که عربستان را تهدید می‌کند، شرکت دارند. ما نمی‌توانیم بپذیریم که لبنان در جنگ علیه عربستان شرکت دارد. به گزارش العربیه، وی تأکید کرد که عربستان از همه راه‌های دیپلماتیک و غیردیپلماتیک خود برای مقابله با حزب‌الله لبنان استفاده خواهد کرد و با دولت لبنان به عنوان دولتی که به خاطر حزب‌الله اعلام جنگ کرده است، برخورد خواهیم کرد. وزیر مشاور دولت عربستان در امور کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس افزود: از دولت لبنان انتظار داشتیم که جلوی اقدامات حزب‌الله را بگیرد و با آن برخورد کند. لبنانی‌ها باید بین صلح و پیوستن به حزب‌الله یکی را انتخاب کنند.  همزمان با این مواضع سعودی‌ها، مقامات صهیونیستی نیز تحرکات خود را علیه حزب‌الله و  هماهنگ با ریاض آغاز کرده‌اند. باراک رفید، روزنامه‌نگار اسرائیلی گزارش داد تل‌آویو نامه‌ای برای تمامی سفارتخانه‌‌ها و کنسولگری‌های خود در جهان فرستاده است. در متن این نامه ادعا شده است: تمامی دیپلمات‌های اسرائیلی باید فوراً با تمامی دیپلمات‌ها، سفارتخانه‌‌ها و کنسولگری‌‌ها تماس گرفته و از استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان حمایت کنند چراکه استعفای وی «‌ماهیت ویرانگر‌» حزب‌الله و ایران و خطر این دو علیه ثبات لبنان و کشورهای منطقه را ثابت می‌کند. در همین راستا، شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد:

اسرائیل با این نامه با سیاست عربستان همراهی کرده و کمپین دیپلماتیک بین‌المللی را علیه الحاق حزب‌الله در دولت آتی آغاز کرده است. در این نامه آمده است: استعفای حریری ثابت کرد که ادعای جامعه بین‌الملل درباره اینکه مشارکت حزب‌الله در دولت راهی برای ثبات لبنان است کاملاً اشتباه است. چنین وحدت ساختگی کشور را فلج کرده و دیگر گروه‌های سیاسی محلی قادر نخواهند بود که تصمیماتی برای تحقق منافع ملی اتخاذ کنند. در این نامه از سفرای اسرائیل خواسته شده که نامه فوق‌العاده‌ای را درباره حمایت از عربستان در پی جنگش علیه «‌شورشیان حوثی مورد حمایت ایران‌» انتقال دهند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار