کد خبر: 880327
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
دستيار رئيس مجلس شورای اسلامی:
دستيار رئيس مجلس در امور بين‌الملل گفت: امريكايي‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند حاكميت بسته كنوني عربستان نمي‌تواند پاسخگو باشد، از اين‌رو علاوه بر اعمال فشار بر آل‌سعود تلاش دارند آنها را حفظ كنند.
به گزارش فارس، حسين‌امير عبداللهيان دستيار ويژه رئيس مجلس شوراي اسلامي در امور بين‌الملل، دوشنبه شب در ارتباط تلفني با برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه 2 سيما با اشاره به نگاه راهبردي مثلث امريكا، اسرائيل و عربستان براي ايجاد ترتيبات جديد در منطقه گفت: ‌طرح‌هاي آنها براي استفاده از داعش، نابود كردن عراق و سوريه و تجزيه عراق با شكست روبه‌رو شد، از اين‌رو روند جديدي را براي بي‌ثبات كردن لبنان با استعفاي سعد حريري آغاز كردند. وي افزود: هيچ نگراني خاصي در داخل لبنان وجود ندارد اما در صورت تداوم سوء‌استفاده كنشگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي امكان دارد لبنان به سمت بي‌ثباتي برود.  دستيار ويژه رئيس مجلس شوراي اسلامي در امور بين‌الملل گفت: عربستان در پي تثبيت موقعيت محمد‌بن‌سلمان است و ترامپ هم مي‌خواهد با بي‌ثبات‌سازي به اهدافش برسد. امير عبداللهيان اظهار داشت: بايد تحولات عراق، سوريه و يمن را در كنار رفتار‌هاي غيرسازنده عربستان و رخدادهاي اخير لبنان قرارداد و همه آنها را با هم بررسي كرد. وي افزود: تحولات سريعي كه در منطقه و لبنان به وقوع مي‌پيوندد، هوشياري هر چه بيشتر بازيگران در محور مقاومت را مي‌طلبد. مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: امريكايي‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند، حاكميت بسته كنوني عربستان نمي‌تواند پاسخگو باشد، از اين‌رو علاوه بر اعمال فشار بر آل‌سعود تلاش دارند آنها را حفظ كنند تا به خدمات‌شان به صهيونيست‌ها و امريكايي‌ها ادامه دهند. 
امير عبداللهيان افزود: امريكا و صهيونيست‌ها بسيار علاقه‌مندند تنش و جنگي ميان عربستان و ايران به وقوع بپيوندد و سودش را آنها ببرند، اما اين آرزو را به گور خواهند برد. 
وي با بيان اينكه سعودي‌ها جاده صاف‌كن امريكايي‌ها در منطقه شده‌اند، گفت: شرايط در منطقه بسيار حساس است زيرا طرف‌هايي كه در پي تغيير وضعيت در سوريه، عراق و يمن بودند، شكست خوردند و هم‌اكنون در پي ‌بي‌ثباتي در لبنان هستند.  مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: محور مقاومت توانسته است در راستاي ايجاد ثبات در منطقه دستاوردهاي بزرگي داشته باشد.  هادي محمدي كارشناس مسائل منطقه و بين‌الملل نيز در اين برنامه گفت: سعودي‌ها از هر ابزاري استفاده مي‌كنند جلوي محور مقاومت را بگيرند. وي افزود: بدون‌شك ارتباط مستقيمي ميان استعفاي سعد حريري و بازداشت‌هاي اخير در عربستان وجود دارد. محمدي گفت: عربستان داراي سياست مستقل در منطقه نيست و پس از حوادث 11 سپتامبر سياست‌هاي منطقه‌اي سعودي‌ها تبعيت كامل از امريكاست.  كارشناس مسائل منطقه و بين‌الملل با اشاره به رقابت‌هاي ديرينه شاهزادگان سعودي با هم افزود: تحولات اخير در عربستان مي‌تواند به منظور زمينه‌سازي براي پادشاهي محمد‌بن‌سلمان باشد. 
وي تصريح كرد: شكاف بزرگي در عربستان ايجاد شده است و 5 هزار شاهزاده سعودي اشكالات زيادي به حاكميت دارند.  محمدي افزود: استعفاي حريري نوعي خودزني سياسي بود و با هدف ايجاد شكاف در لبنان و در ميان گروه‌هاي سياسي اين كشور صورت گرفت تا امريكا و اسرائيل از آن بهره‌برداري كنند. وي گفت: در شرايط غلبه‌ محور مقاومت در منطقه كشورهايي كه ضرر كرده‌اند به دنبال اتهام‌زني‌هاي واهي به ديگران هستند. كارشناس مسائل منطقه و بين‌الملل گفت: ‌شعاع عملياتي موشك‌هاي يمن گسترده‌تر و به عنوان قدرتي راهبردي براي يمني‌ها در برابر سعودي‌ها و دادن پاسخ متقابل به رياض تبديل شده است، به همين علت است كه عربستان ايران را متهم مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار