کد خبر: 880222
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
«شما هواي كميسيون ما را داشته باش، من خانه را بالاتر از قيمت مي‌فروشم، خيالت راحت!» اين اظهارات معمولاً يكي از شگردهاي بعضي مشاوران سودجو است كه مبلغ فروش يا اجاره را بالاتر از رقم مورد نظر صاحبخانه قرار مي‌دهند تا كميسيون بيشتري بگيرند. يكي ديگر از روش‌ها خريد يا فروش خانه مشروط به دريافت كميسيون بالاتر از نرخ مصوب است. 

ركود حاكم بر خريد و فروش مسكن و نبود نظارت بر عملكرد مشاوران املاك موجب شده مشاوران املاك به بهانه‌هاي مختلف به دنبال اخذ كميسيون بيشتري باشند. گران فروختن خانه در ازاي اخذ كميسيون بيشتر يكي از ترفندهاي تلكه كردن مشتريان است. كد رهگيري هم به يكي ديگر از ابزارهاي كسب سود تبديل شده است. 

سامانه كد رهگيري از ابتدا به منظور سر و سامان دادن به وضعيت معاملات ايجاد شد اما به تدريج زمينه‌هاي بعضي سوءاستفاده‌ها را فراهم كرد. مشاهدات عيني نشان مي‌دهد اكثر قراردادهاي اجاره فاقد كد رهگيري است، تنها به اين بهانه كه به دو طرف معامله بگويند ما با اين كار به شما خدمت مي‌كنيم تا هزينه‌هايتان پايين بيايد، در صورتي كه به گفته‌ رئيس اتحاديه املاك، كد رهگيري هيچ هزينه‌اي ندارد. 

به گزارش ايسنا، يكي از بهانه‌هاي برخي دفاتر املاك براي عدم ارائه كد رهگيري در قراردادهاي اجاره اين است كه طرفين معامله ۹ درصد ماليات بر ارزش افزوده را پرداخت نكنند، در حالي كه چند‌ده برابر اين مبلغ را از دو طرف معامله براي قراردادي صوري و بدون كد رهگيري مي‌گيرند كه هيچ ارزش قانوني ندارد و در صورت بروز مشكلات موجر و مستأجري، قابل طرح در دستگاه قضايي نيست، مثلاً يك بنگاهي در ازاي قرارداد دستي مبلغ ناچيزي مي‌گيرد و بنگاهي ديگر به بهانه‌ چسباندن هولوگرامي كه هيچ ارزشي ندارد تا ريال آخر مبلغ قانوني كميسيون را دريافت مي‌كند. وقتي علت را جويا مي‌شويم، مي‌گويد: «من مجوز دارم و آن يكي ندارد» در صورتي كه هردو قرارداد، فاقد ارزش است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار