کد خبر: 880220
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
وزير صنعت، ‌معدن و تجارت اعلام كرد اجازه استفاده از 1/5ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ارزي براي صنايع روستايي و ايجاد اشتغال در روستاها از سوي مقام معظم رهبري داده شده است و بخش معدن بيشترين سهم را دارد.
بهناز قاسمی

وزير صنعت، ‌معدن و تجارت اعلام كرد اجازه استفاده از 1/5ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ارزي براي صنايع روستايي و ايجاد اشتغال در روستاها از سوي مقام معظم رهبري داده شده است و بخش معدن بيشترين سهم را دارد. 

محمد شريعتمداري در مراسم امضاي تفاهمنامه همكاري تأمين مالي طرح‌هاي معدني صندوق بيمه فعاليت‌هاي معدني و بانك صنعت و معدن، اظهارداشت: خوشبختانه با نظر مبارك مقام معظم رهبري اجازه استفاده از 1/5ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی براي ايجاد اشتغال در روستاها و بخش‌هاي زير 10هزار نفر كشور داده شده و به محض اينكه اين اعتبار در اختيار دولت قرار گرفت، آيين‌نامه اجرايي آن تنظيم شد و در كميسيون اقتصادي دولت به تصويب رسيد و ان‌شاء‌الله به اجرا درخواهد آمد. 
شريعتمداري تأكيد كرد: در اين قانون و نيز آيين‌نامه اجرايي آن معدن از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و با توجه به نقش معدن در ايجاد اشتغال بخش‌ها و روستاهاي كشور و گسترده بودن فعاليت‌هاي معدني به خصوص كوچك و متوسط در پهنا و گستره ايران اسلامي اين امكان هست كه در ايجاد اشتغال مولد نقش مؤثري ايفا كند. 

وي اظهار كرد: به همين دليل بخش معدن به طور ويژه در قانون و آيين‌نامه اجرايي به صراحت ذكر شده و بخشي از اين منابع هم علاوه بر منابع قبلي در اختيار بخش معدن قرارگرفت. 
وزير صنعت، ‌معدن و تجارت افزود: براي اينكه بتوانيم از مجموع منابع موجود استفاده اهرمي بكنيم و بتوانيم بخش قابل ملاحظه‌اي ازمنابع سيستم بانكي را در اختيار بخش صنعت و معدن قرار دهيم، تفاهمنامه‌هايي را در يك سلسله تفاهمنامه‌هاي زنجيره‌اي با بانك‌هاي عامل پيش برديم كه ان‌شاء‌الله با افزايش سرمايه صندوق اين تفاهمنامه نيز افزايش پيدا مي‌كند. 
وي با اشاره به امضاي تفاهمنامه اخير ياد‌آور شد: مقدماتي كه بخشي از آن را ملاحظه مي‌كنيد در راستاي اين سياست كلان و كلي دولت خدمتگزار و شخص دكتر روحاني است و بسيار خوشبختم كه صندوق بيمه سرمايه‌گذاري فعاليت‌هاي معدني تفاهمنامه‌اي را با بانك صنعت و معدن كه هر دو در عرصه حمايت از معدن و صنايع معدني پيشتاز هستند به امضا رساندند. 

وي گفت: قبلاً اين صندوق با حداقل سرمايه توان حضور در فعاليت‌هاي حمايتي بخش معدن را نداشت و با تصويب به موقع قوانين و مقررات لازم و اجراي سازمان برنامه و بودجه طي ماه‌هاي اخير اين سرمايه حدود 10برابر افزايش يافت و اين قدم بزرگي است. 
 
تغيير تعرفه واردات ۳۸۰ قلم كالا
وزير بازرگاني در خصوص واردات كالا از امريكا اظهار داشت: در مورد واردات محصولاتي كه عرضه آنها در كشور كافي است، هم نظام تعرفه‌اي و هم در برخي موارد، ممنوعيت واردات صورت مي‌گيرد. 

محمد شريعتمداري افزود: در حال حاضر نيز حدود ۳۸۰ قلم كالا براي تغيير تعرفه و به منظور حمايت از توليد داخلي، پيشنهاد را تقديم هيئت وزيران كرده‌ايم و در جلسات كارشناسي مختلف با حضور معاون اول رئيس‌جمهور، مورد بحث قرار گرفته است و در جلسه چهارشنبه دولت احتمالاً به تصويب خواهد رسيد. شريعتمداري ادامه داد: به اين ترتيب حمايت بيشتري از توليد داخلي در مقابل رقباي مختلفي كه در دنيا هستند، به عمل خواهيم آورد. 
وي در خصوص پيمان‌هاي دوجانبه پولي بين ايران و ساير كشورهاي دنيا نيز گفت: پيمان‌هاي پولي مشترك، منافعي براي هر دو طرف به ارمغان خواهد آورد و به تازگي نيز پيمان مشترك پولي با تركيه به امضا رسيده است كه اميدواريم همه تجار بتوانند در فعاليت‌هاي خود استفاده كنند، ضمن اينكه تمام تجار فعال در تجارت ايران با تركيه و صادركنندگان خدمات فني و مهندسي، مي‌توانند از پول ملي در تبادلات خود استفاده کنند. 
  
رونق فعاليت‌هاي معدني 
وي به سهم بخش صنعت و معدن از ميزان تسهيلات بانكي اشاره كرده و افزود: از مجموع 600 هزارميليارد تومان منابع بانكي كه در اختيار فعاليت‌هاي اقتصادي قرارمي گيرد بايد 40 درصد به بخش صنعت و معدن اختصاص يابد و امروز خوشبختانه 32 درصد از اين سهم را در اختيار داريم. 
شريعتمداري گفت: بخشي از آن به صورت چرخشي در اختيار صنايع و معادن فعال قرارمي گيرد و بخشي براي فعاليت‌هاي توسعه‌اي و بخش ديگري براي سرمايه در گردش مورد استفاده واقع مي‌شود. 

وي تصريح كرد: علاوه بر اين، دولت حدود 50هزارميليارد تومان در سرفصل‌هاي مختلف براي طرح رونق توليد و نوسازي صنعتي كشور اختصاص داده كه منابع بانكي را دراختيار واحدهاي توليدي كشور قرار مي‌دهد. 
شريعتمداري درادامه دولت دوازدهم را دولت رونق فعاليت‌هاي معدني و صنايع معدني كشور اعلام كرد و افزود: تمام تلاش‌مان را در افزايش سهم اين بخش در اقتصاد كشور و ارزش افزوده توليد ناخالص داخلي كشور و حوزه صنعت و معدن انجام مي‌دهيم و اميدواريم در چهار سال پيش رو گام‌هاي مؤثري برداريم. 

وزير صنعت تأكيد كرد: يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي دولت دوازدهم، با تأکیدات دكتر روحاني توجه به حوزه معدن است، يعني نگاه دولت به استفاده اهرمي از بودجه براي توسعه فعاليت‌هاي صنعتي و معدني است كه ظهور و بروزش را مشاهده مي‌كنيد. 
شريعتمداري تأكيد كرد: توصيه من اين است كه در تأمين منابع كه صندوق در اختيار بخش‌هاي گوناگون قرار مي‌دهد به موضوع ايمني معادن به ويژه در معادن زغال‌سنگ كه شرايط ايمني نامتعادلي دارند، توجه شود و بعد در كنار آن در ساير معادن در اولويت كار صندوق قرار بگيرد. 
وي افزود: اگر چه ممكن است اين اقدام مستقيماً در ايجاد اشتغال نقش ايفا نكند اما ايمني واحد‌هاي معدني باعث جذب نيروهاي جوان به سمت فعاليت‌هاي معدني مي‌شود و ما بايد مرهون تلاش همه معدنكاران و كارگران معدني که  در زيرزمين و در بدترين شرايط در تبديل اين ثروت ملي و اين دارايي بزرگ به فعاليت‌هاي مولد سازنده در اقتصاد كشور نقش دارند، باشيم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
0
0
توسعه صنایع روستایی هم اشتغال ایجاد میکند وهم اقتصادملی را رونق میدهد وهم از مهاجرت وحاشیه نشینی ومشاغل کاذب پیشگیری مینماید و اگر این صنایع از طریق تشکل های تعاونی تقویت گردد پوشش بیشتری ایجاد کرده و توازن سه بخش اقتصادی هم بدست میاید.وزارت صنعت ومعدن باید استراتژی روشن وقابل قبولی هم برای این صنایع تعریف نماید که صنایع تبدیلی هم بکمک کشاورزان بیاید.مثلا سیب پادرختی اذربایجان برای تولید وصادرات "پکتین" محصول مناسبی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار