کد خبر: 880202
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
دوربين‌هاي رسانه ملي در بازتاب رويداد اربعين سردر‌گم، بي‌هدف و بدون ايده هستند
يك دوربين روي سه پايه به طور ثابت به اضافه يك مجري كه روي صندلي نشسته و جانمايي اين ميزانسن روي پشت‌بام ساختماني نزديك حرم، طوري كه گلدسته مطلا پس‌زمينه تصوير باشد، همه هنر برنامه‌سازي رسانه ملي در بازتاب اتفاق عظيمي چون اربعين است.
حامد جوادي

يك دوربين روي سه پايه به طور ثابت به اضافه يك مجري كه روي صندلي نشسته و جانمايي اين ميزانسن روي پشت‌بام ساختماني نزديك حرم، طوري كه گلدسته مطلا پس‌زمينه تصوير باشد، همه هنر برنامه‌سازي رسانه ملي در بازتاب اتفاق عظيمي چون اربعين است. 
با اينكه كميت برنامه‌هاي رسانه ملي براي پوشش اربعين بالاست، اما همه برنامه‌ها با كيفيت يكساني ارائه مي‌شوند. عمده برنامه‌ها، ساختار و محتوايي شبيه هم دارند؛يك مجري با يك دوربين و نهايتاً يك كارشناس كه تقريباً همه‌شان هم حرف‌هاي شبيه به هم و تكراري مي‌زنند. معلوم است كه اين نوع برنامه‌سازي به قول معروف در حد رفع‌تكليف توليد مي‌شوند و هيچ ايده خاصي براي توليد ندارند. اربعين گنجينه‌اي است كه رسانه ملي مي‌تواند به واسطه آن برنامه‌هاي متنوع و جذاب زيادي توليد كند، اما از آنجا كه خلاقيت در رسانه ملي سال‌هاست خشكيده، همواره راحت‌ترين راه براي بازتاب راهپيمايي اربعين انتخاب مي‌شود. از بصره تا نجف، از نجف تا كربلا، گوشه‌گوشه مسير زوار مشحون است از جلوه‌هايي كه مي‌توان به واسطه آن برنامه‌هاي خلاقانه‌اي توليد و روانه آنتن كرد.

انرژي زوار و راهپيمايان كه با پاي پياده از راه‌هاي دور براي زيارت راهي بيابان‌هاي عراق شده‌اند، آنقدر زياد است كه رسانه‌ها اگر قدري نگاه تنگ و كليشه‌اي خود را بشكنند و از پيله روزمرگي بيرون بزنند، مي‌توانند مخاطبان را در معرض تجربياتي زيبا و بي‌مانند قرار بدهند، اما افسوس كه رسانه ملي ظرفيت‌هاي خود را نمي‌شناسد يا نمي‌خواهد خود را از رخوت و سستي بيرون بياورد و در اين ميدان جلودار كه نه، همپا و همراستا با سيل عظيم مردم گام بردارد و خوشه‌چين اين رويداد عظيم باشد.  براي مثال روز گذشته در خبرها آمده بود كه يكي از نمايندگان كنگره امريكا در اين مراسم راهپيمايي اربعين شركت كرده‌بود يا نمونه داخلي‌اش همين وزير جوان ارتباطات كه عكس‌هاي سفرش در فضاي مجازي منتشر شد. آيا برنامه‌سازان سيما نمي‌توانستند با اين دونفر يك برنامه جذاب و پرمخاطب توليد كنند. ايجاد راديو اربعين و سيماي اربعين كمترين و پيش‌پا‌افتاده‌ترين كاري است كه رسانه ملي مي‌تواند براي بازتاب اتفاق عظيم اربعين انجام دهد، ضمن اينكه بسياري از موضوعات درباره اربعين به طور كامل در رسانه مغفول هستند، اما دوربين‌ها صرفاً دورنمايي كلي از راهپيمايي اربعين ارائه مي‌دهند و به هيچ عنوان تمايلي براي نزديك شدن و ورود به جزئيات نشان نمي‌دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار