کد خبر: 880196
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲
در حالي لودریان وزیر خارجه فرانسه نیمه دوم ماه نوامبر به زودی به تهران سفر خواهد کرد...
امیرعباس رسولی 

منفعت فرانسوي‌ها جز اتهام افکني چه بوده است؟در حالي لودریان وزیر خارجه فرانسه نیمه دوم ماه نوامبر به زودی به تهران سفر خواهد کرد تا مقدمات سفر امانوئل ماکرون به ایران را فراهم کند که وي تنها چند روز قبل از سفر خود به کشورمان در شوراي روابط خارجي آمريکا اظهارات گستاخانه اي را عليه جمهوري اسلامي ايران مطرح مي کند.
وي در حالي هدف خود از سفر به تهران را بهبود روابط بين دو کشور ايران و فرانسه در دوران پسا برجام عنوان مي کند که چند روز قبل از سفر در شورای روابط خارجی آمریکا،ضمن متهم کردن ايران به نقض حقوق بشر و تخريب امنيت منطقه غرب آسيا بيان مي کند :« ما نمی‌توانیم دخالت‌های ایرانی و جاه‌طلبی‌های هژمونیک این کشور را بپذیریم. ..ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و برجام هم این هدف را تا 10 سال آینده محقق می‌کند».
وزير امور خارجه فعلي فرانسه درحالي اين اهظارات ضدايراني را مطرح مي کند که پيش از اين و طي 3سال گذشته هر گاه مقامات فرانسوي يا ساير کشورهاي اروپايي در کشورمان حضور پيدا کردند بدون توجه به منافع ملي کشورمان ، مواضعي را اتخاذ کرده اند که با توسعه روابط في مابين کشورها در عرصه روابط بين الملل در تعارض بوده و در عرصه بين المللي کشور مبدا به اينگونه رويکردهاي خصمانه پاسخ درخوري را ارائه مي دهد.

گستاخي هاي مکرر فرانسوي ها
سفر سال گذشته وزير امور خارجه فرانسه به ايران نيز با حواشي بسياري همراه بود ، چرا که اين مقام فرانسوي در نشست خبري با وزير امور خارجه کشورمان در سخناني توهين آميز و مغاير با رويه ديپلماتيک کشورها بيان مي کند :« به تهران آمده‌ام تا به ايراني‌ها بگويم كه نبايد خطا كنند».
وي در حالي اينگونه از موضع برتر با طرف ايراني صحبت مي کند که طبق آمار رسمي ايران در بواسطه متن برجام بهترين امتيازات را به طرف فرانسوي داده و بيشترين سود اقتصادي را به اين کشور ارائه داده است.
به عنوان نمونه قرارداد ایران با فرانسه در باب خريد هواپيما نه به توسعه فراگير صنعت هوايي کشور نمي انجامد بلکه به بومي سازي دراين باره نيزکمکي نمي کند ، مهمتر آنکه  ایجاد اشتغال و تزریق رونق به شرکت‌های نیمه‌ورشکسته غربی نتیجه مستقیم خرید هواپیما است که پيش از اين از آن تحت عنوان «فروش نیاز به جای امتیاز» یاد شد؛ به بدليل اينکه «فقدان مالکیت هواپیما برای ایران»و «گران‌فروشی هواپیما به ایران» نتيجه «اجاره به شرط تملیک» هواپيماهاي خريداري شده مي باشد.
قرارداد يک طرفه خريد هواپيما در حالي بود که وزير امور خارجه اين کشور در سفر سال گذشته خود اظهارات گستاخانه خود را اينگونه تکميل مي کند : «فرانسه تا به حال چندين بار نگراني خود را درباره استمرار آزمايشات موشكي ابراز كرده و گفته برخلاف مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ و برخلاف اعتمادي است كه در چارچوب توافق وين حاصل شد و من با صراحت و صميميت اين موضوع را به دوستان ايراني و در يك چارچوب و ذهنيت همكاري دوجانبه اعلام كردم».

منفعت فرانسوي‌ها جز اتهام افکني چه بوده است؟

شباهت رفتاري آلمان و انگليس به  فرانسوي ها
شبيه همين رفتار را آلماني ها و انگليسي ها نيز درباره ايران تکرار کردند به گونه اي که زماني که سفر كلوديا روت نايب ‌رئيس مجلس قانونگذاري آلمان در سفر سال 93 اظهارات مداخله جويانه و نامناسبي را شهر تهران بيان مي کند: «ما در سال 2009 (88) شاهد حركت‌هايي در جامعه مدني ايران بوديم و نمودهاي آن را در جامعه شما ديديم كه دانشجويان و جوانان آزادي مي‌خواستند. پيامدهاي انتخابات 88 در جامعه ايران هنوز ادامه دارد و ما در ماه‌هاي اخير حرف‌هايي را درباره رفع حصر و حرف‌هايي از اين قبيل شنيده‌ايم و به عقيده من حصر خانگي بايد برداشته شود و اگر اين اتفاق بيفتد، فكر مي‌كنم مردم رضايت بيشتري خواهند داشت و من اميدوار بودم اين حصر برداشته شود.»

اين مقام آلماني همچنين ادامه مي‌دهد: «پناهي (از فعالان فتنه 88) فيلمساز مورد علاقه من است و او فيلم‌هاي زيبايي مانند آفسايد را درست كرده كه درآنجا به علاقه زنان ايران به فوتبال مي‌پردازد و به عقيده من اين حرف درستي است كه زنان بايد بتوانند به ورزشگاه‌ها ورود كنند».
انگليسي ها نيز پس از سفر به تهران مشابه همين مواضع را بيان کرده اند ، و در سفر به کشورهاي منطقه غرب آسيا نيز بارها به جمهوري اسلامي ايران حمله کرده اند ، به عنوان نمونه ترازمي نخست‌وزير انگليس در اجلاس همكاري كشورهاي خليج‌فارس اظهار مي‌كند: «ما بايد همچنان به مقابله با دولت‌هايي كه نفوذ آنها بي‌ثباتي منطقه را مشتعل مي‌كند، ادامه دهيم، بنابراين مي‌خواهم به شما اطمينان دهم كه من به وضوح تهديدي را كه ايران متوجه منطقه خليج‌فارس و در بُعدي وسيع‌تر، متوجه خاورميانه مي‌كند، مشاهده مي‌كنم».

رشد چشم گير واردات از اروپا در دوران پسا برجام
در گزارشي که اخيرا بخش مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران منتشر کرده است ،صادرات به ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در حدود ۶/۵ میلیارد یورو بوده که حدود ۲/۴ برابر بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۱۴ است.
طي اين گزارش ، تجارت با اتحادیه اروپا در هشت ماهه پایانی ماه اوت ۲۰۱۷ برابر با ۱۳/۱ میلیارد یورو بود که تقریبا دو برابر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است و فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس بهترین عملکرد تجاری با ایران را در پسابرجام از ژانویه ۲۰۱۶ را به ثبت رسانده اند.
اين گزارش همچنين مي افزايد ، در سال مالی گذشته، تجارت ایران و فرانسه به ۹۹۱/۹۳ میلیون دلار رسیده است، تا ۴۷/۸۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد. ایران ۲۵۳/۳۶ میلیون دلار به فرانسه کالا صادر کرد که ۹۳/۴۴ درصد افزایش یافته است، در حالی که واردات به ۹۵۵/۶۸ میلیون دلار رسیده است که نشان دهنده افزایش ۴۶/۵۷ درصد نسبت به سال قبل داشته است.
ایران و فرانسه بالاترین سطح خود را در تجارت دوجانبه طی ۱۶ سال مورد بررسی در ماه مارس ۶_۲۰۰۵ به دست آورده اند که این رقم به ۲/۷۴ میلیارد دلار می رسد. کمترین میزان تجارت بین دو کشور در طول دوره مورد بررسی در مارس ۱۴_۲۰۱۳ با ۵۹۳/۱۷ میلیون دلار ثبت شده است.
.
چرا پاسخ نمي دهيد؟
در حالي دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز در مورد اینکه آیا واشنگتن می‌تواند اروپا را در تحریم ایران با خود همراه کند،مي گويد : «[به ماکرون و مرکل] گفتم نگران نباشید. به پول درآوردن ادامه دهید »، که بايد از دولتمردان پرسيد که توسعه روابط با اروپا دقيقا چه منفتعي را بدنبال داشته و چرا تاکنون بر اساس اهداف عيني مقامات اين کشورها به تهران دعوت نشده و با مواضع ضدايراني آنها حداقل در سطح کلامي پاسخ نداده است؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
0
0
دولتمردان ( نامرد ) فرانسوی هیچ اعتباری در میان ملت فرانسه ندارند . همه درصد های اعلام شده دروغی بیش نیست. به اروپایی ها اعتماد کردن حماقت است !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار