کد خبر: 880184
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
به‌‌رغم گذشت حدود هشت ماه از سال ۱۳۹۶ تنها ۵۸۰‌ميليارد تومان تسهيلات به واحدهاي توليدي صادرات‌گرا تعلق گرفته كه اين رقم معادل 6/12 كل تسهيلات 4 هزار و 600 ميليارد توماني در سال‌جاري است. 
به گزارش ايسنا، به‌رغم وعده و وعيدهاي مختلف در حمايت دولت از واحدهاي توليدي صادرات‌گرا در سال جاري و با ابلاغ بسته حمايت از توسعه صادرات غيرنفتي كه به پيشنهاد قانون برنامه ملي پيشبرد برون‌گرايي اقتصاد (توسعه صادرات غيرنفتي) در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي به تصويب رسيد، تصور بر اين بود كه در سال‌جاري اوضاع ارائه تسهيلات به واحدهاي توليدي صادرات‌گرا بهبود يابد. مسئله‌اي كه تاكنون و با گذشت حدود هشت ماه از سال ۱۳۹۶ عملي نشده و تنها حدود ۱۳درصد از تسهيلات مربوطه به اين واحدها اختصاص يافته است.  بر اساس تصميم‌  اتخاذ شده در سال‌جاري 4 هزار و 600 ميليارد تومان تسهيلات براي حمايت از واحدهاي توليد صادرات‌گرا در نظر گرفته شده كه 2هزار و 300ميليارد تومان آن متعلق به صندوق توسعه ملي و مابقي آن متعلق به بانك‌هايي است كه با اين صندوق مشاركت دارند. 
اين در حالي است كه نرخ سود تسهيلات مربوطه در سال گذشته ۱۱ و ۱۶درصد بود كه در سال‌جاري با نرخي متوسط 5/13 درصد به تصويب ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي رسيد تا در اختيار واحدهاي توليدي صادرات‌گرا قرار گيرد، علاوه بر اين ۲۲۰ ميليارد تومان منابع در بودجه سال آينده براي پرداخت مابه‌التفاوت تسهيلات اعطايي به واحدهاي توليدي صادرات‌گرا در نظر گرفته شده است. 
لازم به ذكر است كه در بسته حمايت از توسعه صادرات غيرنفتي سه رديف اعتباري شامل منابع صندوق توسعه ملي، منابع بانكي و منابع بودجه جهت ارائه تسهيلات به واحدهاي توليدي صادرات‌گرا در نظر گرفته و دولت دوازدهم بر نوسازي صنعتي براي صادرات‌گرا كردن صنعت كشور تأكيد كرد. 
بنابراين طرح رونق توليد به همراه بسته حمايت از صادرات غيرنفتي در سال‌جاري نيز كليد خورد و قرار بر اين شد تا در طرح رونق توليد در سال ۱۳۹۶، ۳۰ هزار ميليارد تومان به واحدهاي صنعتي تعلق گيرد. تسهيلاتي كه ۲۰ هزار ميليارد تومان آن جهت پرداخت به ۱۰ هزار واحد صنعتي در راستاي بهبود وضعيت فعلي و نيز ۱۰ هزار ميليارد تومان براي پرداخت به 5 هزار واحد صنعتي كوچك، متوسط و بزرگ به منظور نوسازي و بهسازي صنايع تعريف شد. طرحي كه در مورد آن هم بايد اعلام كرد: با گذشت شش ماه از آغاز سال ۱۳۹۶ تنها 96/3درصد از تسهيلات ۳۰ هزار ميليارد توماني مربوط به آن عملياتي شده و با توجه به فرصت باقيمانده تا پايان سال نگراني بسياري را در ارتباط با محقق شدن پرداخت رقم مذكور ايجاد كرده است. 
پرداخت حدود ۱۳درصدي از تسهيلات 4 هزار و 600 ميليارد توماني در نظر گرفته شده براي واحدهاي توليدي صادرات‌گرا با گذشت هشت ماه و نيز پرداخت تنها حدود 4درصد از تسهيلات ۳۰ هزار ميليارد توماني طرح رونق توليد با گذشت شش ماه از سال‌جاري نگراني‌هاي مختلفي را در مورد محقق شدن وعده‌ها و تصميمات اتخاذ شده به منظور بهبود وضعيت صنعتي و صادراتي كشور در بخش غيرنفتي ايجاد كرده است. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار