کد خبر: 880068
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰


دونالد ترامپ از زماني كه نتيجه انتخابات رياست جمهوري امريكا مشخص شد با مخالفت هاي جدي مواجه بود. در ابتدا اين مخالفت ها بيشتر مردمي و اجتماعي بود كه با تظاهرات و راهپمايي هاي مكرر همراه بود و حتي به ورود پليس و نيروهاي نظامي – امنيتي منجر شد. در ادامه اين مخالفت ها در احزاب امريكا و همچنين شخصيت هاي مطرح داخلي جدي تر دنبال شد. در اين ميان نه تنها حزب دموكرات به عنوان رقيب اصلي با رويكردها، سياست ها و حتي شخصيت متزلزل ترامپ به مخالفت پرداخت بلكه هم حزبي هاي رئيس جمهور در بين جمهوريخواهان نيز حضور وي را در جايگاه رئيس جمهور،‌ دون شان امريكا قلمداد كردند. همزمان با اين مسئله ترامپ براي تشكيل كابينه نيز با مشكلاتي مواجه شد زيرا برخي پيشنهادات وي را براي به دست گرفتن قدرت قبول نكردند و برخي نيز بعد از قبولي به سرعت از كابينه خارج شدند. مسئله اي كه در حال حاضر ذهن تيلرسون،‌ وزير خارجه امريكا را مشغول كرده تا از دولت ترامپ جدا شود.

در زمينه مخالفت هاي نهادينه و در سطح كلان، يكي از مهمترين مخالفت هايي كه با تصميمات دونالد ترامپ شد،‌ سياست هاي مهاجرتي وي بود كه هنوز با تبعاتي همراه است. البته نبايد فراموش كرد كه بسياري از اين مخالفت ها چند وجهي است و حتي در خارج از امريكا نيز با چالش هاي جدي مواجه است. حتي اروپا به عنوان متحد سنتي و هم ارزشي امريكا با بسياري از رويكردهاي ترامپ مشكل دارد.

در ميان مخالفت هاي جدي اي كه ترامپ از سوي اعضاي حزب جمهوريخواه دارد و اتفاقا از داخل سنا خودنمايي مي كند مي توان به اختلافات اخير باب كروكر با دونالد ترامپ پرداخت. كروكر كه كاخ سفيد را به خانه سالمندان تشبيه كرده، مخالفت ها عليه رئيس جمهور را در سنا جدي كرده است. كروكر همچنين گفته است «مایه شرمساری است که کاخ سفید به مهد کودک بزرگسالان تبدیل شده. واضح است که امروز یک نفر سر شیفت کاری خود حاضر نشده.» اين مخالفت ها زمينه اي است كه مي تواند در آينده تبديل به چالشي براي رئيس جمهور شود. تجميع اين چالش ها از پتاسيل لازم برخوردار است تا وي را در انتخابات 2020 با مشكلات جدي مواجه كند. بويژه كه نشانه هاي موجود حكايت از آن دارد كه احزاب و نهادهاي مختلف در امريكا همدست شده اند تا زمينه هاي شكست و حذف ترامپ را در انتخابات بعدي فراهم كنند.

البته ترامپ نيز در اين باره سكوت نكرده و پاسخ كروكر را داده است. به اين دليل كه وي اصولا نمي تواند در مقابل مخالفت ها سكوت كند. به همين منظور در پاسخ به اين سناتور قديمي در پيامي پوئيتري نوشته است: «باب کروکر برجام را به ما تحمیل کرد و این کل ماجراست.» وي در ادامه تاكيد كرده است كه ما «نیازمند کسانی هستیم که بتوانند کاری از پیش ببرند.» ترامپ با اين موضع بر ناكارآمدي كروكر دست گذاشته كه مي تواند نمونه اي از ناكارآمدي سنا معنا شود. اين در حالي است كه در سنا ديگر سناتورهايي هستند كه با رئيس جمهور مخالفت هاي جدي دارند و تعدادي از آنها حتي از جمهوريخواهان هستند. اگر چه اين موضع ترامپ باعث نشده است كه باب كروكر رئيس جمهوريخواه كميته روابط خارجي سنا از مواضع و مخالفت هاي خود كوتاه بيايد. زيرا بر اين اعتقاد است كه رويكردهاي ترامپ در سطح خارجي مي تواند امريكا را در مسير جنگ جهاني سوم قرار دهد.

كروكر در گفت و گو با نيويورك تايمز با تسمخر رئيس جمهور كشورش تاكيد كرده است كه «آقای ترامپ دارد ریاست جمهوری را مانند یک شوی تلویزیونی می‌گرداند و دست اندرکاران کاخ سفید در حال تقلا برای "مهار" او هستند.» به گفته وي «به طور مستند اطلاع دارد که هر روز در کاخ سفید، برای"مهار کردن" رئیس جمهور تلاش می شود.» چنين مواضعي در امريكا به اندازه اي كم است كه بي بي سي نيز نسبت به آن سكوت نكرده و نوشته است «به کار بردن چنین ادبیاتی برای حمله به رئیس جمهور مستقر آمریکا از سوی یک مقام هم حزبی، اتفاقی کم سابقه محسوب می‌شود.»

دونالد ترامپ به همراه تصميمات غير متعارف خود چالشي را در ميان دولتمردان امريكايي ايجاد كرده است كه بسياري از آنها هر چه زودتر خواهان پايان يافتن اين دوران هستند و حتي اگر زمينه را فراهم ببنند به سمت استيضاح رئيس جمهور نيز پيش خواهند رفت. به اين علت كه با حضور ترامپ در كاخ سفيد حيثيت امريكايي خود را بر باد رفته مي بينند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار