کد خبر: 880053
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
كاهش چراغ خاموش ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي در كشور
مسئول كارگروه پايش پيمايش سوخت ناوگان ديزلي با انتقاد از اينكه تعداد ناوگان حمل‌ونقل عمومي نسبت به 10‌سال قبل به جاي افزايش، كاهش يافته است...
مسئول كارگروه پايش پيمايش سوخت ناوگان ديزلي با انتقاد از اينكه تعداد ناوگان حمل‌ونقل عمومي نسبت به 10‌سال قبل به جاي افزايش، كاهش يافته است، گفت:  ناوگان حمل‌ونقل عمومي به‌اندازه كافي در كشور وجود ندارد، تعداد اتوبوس‌ها برابر آمار از 25 هزار به 20 هزار دستگاه كاهش يافته است، اما در شمارش انجام شده در سامانه پايش پيمايش ناوگان ديزلي بار و مسافر متوجه شديم تعداد اتوبوس‌هاي فعال حدود 17 هزار دستگاه در سراسر كشور است و شركت‌هاي اتوبوسراني، آمار اتوبوس‌‌هاي  اسقاطي يا از رده خارج را نيز براي اعلام تعداد جزو اتوبوس‌هاي فعال اعلام مي‌كردند! 

امير جعفرپور در نشست خبري اظهار كرد: براساس مصوبه 14 بهمن 93 ناوگان باري و مسافري سبك و سنگين درون و برون‌شهري مانند سواري، اتوبوس، كاميون و كشنده، اگر ديزلي باشند با توجه به پيمايش مبتني بر عملكرد به آنها سوخت 300توماني تحويل مي‌شود‌. در آن زمان مصرف روزانه سوخت ديزل حدود 54 ميليون ليتر بود كه امروز بعد از عرضه سوخت بر اساس پیمایش به 42‌ميليون ليتر كاهش یافته است، بدين ترتيب بالغ بر 3هزار ميليارد تومان صرفه‌جويي در اين بخش اتفاق افتاده است. 
   
فقط يك دهم بار كشور برون‌شهري است
وي تأكيد كرد: با وجودي كه از كل بار كشور يك پنجم تا يك دهم برون‌شهري است اما در كمال تعجب تعداد ناوگان باري حدود 10 برابر ناوگان مسافري است. 
 
تعويق جريمه ناوگان فرسوده 
وي با اشاره به اينكه براساس مصوبه دولت بايد از اول آبان‌ماه امسال به خودروهايي كه از سن فرسودگي عبور كرده‌اند معاينه فني ندهند، اين خودروها همچنان سوخت دريافت مي‌كنند، اين مصوبه اما به دليل اينكه پليس ناجا بايد يكسري زيرساخت‌ها را آماده مي‌كرد به تعويق افتاده است و هم‌اكنون كاميوني با عمر 92 سال با پلاك ايران در تهران تردد مي‌كند. 
   
اختلاف آماري شديد 
وي افزود: در آمارنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي به نوعي 500 هزار دستگاه ناوگان ديزلي برون‌شهري در نظر گرفته مي‌شود و هميشه اعلام مي‌كنند كه اين ناوگان يك سوم كشورهاي دنيا راندمان دارد اما اگر دريافت حداقل يك بارنامه در ماه ملاك باشد تعداد ناوگان اين حوزه به 200 هزار دستگاه هم نمي‌رسد. 
   
صرفه‌جويي 3 هزار ميليارد توماني
وي يادآور شد: طي سه سال اخير 3 هزار ميليارد تومان صرفه‌جويي در مصرف سوخت داشته‌ايم كه هزار ميليارد تومان مربوط به هشت ماه اخير در حوزه درون‌شهري بوده است. وي با تأكيد بر ضرورت نصب GPS روي خودروها گفت: وزارت نفت بايد براساس مصوبه 75 درصد از منابع مالي GPS را پرداخت كند، وزارت صنعت هم بايد به صنوف خودش بفهماند حمل‌ونقل درون‌شهري بار و مسافر قانون خاص خودش را دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار