کد خبر: 880052
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
موانع خريد شوينده‌هاي ايراني در داخل و خارج كشور
عضو هيئت‌مديره صنايع‌شوينده گفت: به‌رغم اينكه بر خريد كالاي ايراني تأكيد مي‌كنيم اما در كالاهايي مانند صنايع‌شوينده كه كالاهاي ايراني قابل رقابت با كالاهاي خارجي است، همچنان نياز به فرهنگسازي و تبليغات داريم در حالي كه بهاي تبليغات در تلويزيون ملي چندين برابر رسانه‌هاي ماهواره‌اي است. 

علي صفوي‌نژاد در نشست خبري و بازديد از كارخانه پاكسان در پاسخ به سؤال «جوان» درباره چرايي سرمايه‌گذاري و تصاحب بازارهاي داخلي توسط برندهاي خارجي گفت: اين شركت‌ها با استفاده از مزيت‌هاي موجود در كشور رقابت نابرابري با صنعتگران ايراني دارند و از همه ظرفيت‌هاي تبليغاتي برون‌مرزي براي معرفي محصولات خود استفاده مي‌كنند. مديرعامل شركت پاكسان افزود: معمولاً كالاهاي شوينده چندان متأثر از قيمت نيستند و بنابراين تبليغات و روش‌هاي بازاريابي نقش بسزايي در فروش دارند. 

وي با اشاره به حضور سه شركت خارجي در بازار صنايع‌شوينده ايران يادآور شد: اين شركت‌ها با سرمايه‌گذاري‌اي كه كردند، توانستند بخشي از بازار صنعت شوينده داخلي را تصاحب كنند. اين شركت‌ها با استفاده از مزيت‌هاي توليد براي سرمايه‌گذاران خارجي، نيروي انساني ارزان‌قيمت پايين و استفاده از مواداوليه توليد مرغوب داخلي (و با ثلث قيمت جهاني) توانستند با موفقيت محصولات‌شان را در كشورمان عرضه ‌كنند كه البته در برخي موارد نيز شاهد توليد كالاهايي با استاندارد اندك توسط اين شركت‌ها در داخل كشور هستيم. 
وي با اشاره به نظام قيمت‌گذاري غلط در كشور گفت: افزايش قيمت‌ها معمولاً بر مبناي درصد و براساس قيمت‌هاي قبلي صورت مي‌گيرد و بنابراين فعالاني كه تازه به بازار آمده‌اند و قيمت پايه خود را بالا تعيين كرده‌اند، همواره از اين مزيت استفاده مي‌کنند و با استفاده از تبليغات فروش و سود بيشتري دارند. 

وي با اشاره به اينكه در ايام تحريم اين شركت‌هاي داخلي بودند كه نياز بازار را براساس قيمت‌هاي دستوري تأمين مي‌كردند، گفت: نبايد بازارمان را به طور كامل در اختيار شركت‌هايي قرار دهيم كه مشخص نيست تا چه زماني در عرصه اقتصادي كشور حضور مي‌يابند. 
مقام معظم رهبري نيز بارها در بيانات خود تأكيد زيادي بر حمايت از توليد ملي داشته‌اند و ما نيز انتظار داريم جامعه مصرفي بدانند كه ما صرفاً نگاه سوداگرايانه نداريم و مصرف‌كننده را به عنوان يك ركن اساسي در نظر مي‌گيريم و در هر شرايطي در بازار خواهيم ماند. 
    
دامپينگ و رقابت غيرمنطقي در خارج!
وي همچنين در پاسخ به سؤال ديگر «جوان» درباره مشكلات و استراتژي صادراتي گفت: متأسفانه تعرفه گمركي كه روسيه براي ما در نظر مي‌گيرد 14درصد بيشتر از كشورهاي ديگر است و اين موضوع رقابت ما را در كنار نرخ سود‌هاي بانكي در وضعيت موجود تقريباً غيرممكن مي‌كند. 

صفوي‌نژاد با اشاره به صادرات 19 هزار و 300 تن محصولات شوينده شركتش به 18 كشور خاطر نشان كرد: متأسفانه اين تمام ماجرا در بازارهاي صادراتي نيست زيرا هم‌اكنون نوعي رقابت غيرمنطقي و دامپينگ ميان شركت‌هاي داخلي در بازارهاي هدف به وجود آمده كه نادرست است و بايد فكري به حال اين موضوع كرد. عضو انجمن صنايع شوينده كشور در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران حاضر در اين نشست خبري تصريح كرد: در انجمن صنايع‌شوينده به دنبال سازوكاري هستيم تا بتوانيم رابطه منطقي در قيمت‌گذاري به وجود بياوريم. 
صفوي‌نژاد برند برف را برند محبوبي در كشورهاي همسايه شرقي ايران و آسياي ميانه معرفي كرد و گفت: همين محصول با سابقه و خوشنام در كشور چين كپي شده و در بازارهاي آنها عرضه مي‌شود كه البته از كيفيت پاييني برخوردار است و استانداردهاي لازم را ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار