کد خبر: 880050
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
مديرعامل بزرگ‌ترين صندوق بازنشستگي كشور با دارابودن گردش مالي چند ده هزار ميليارد توماني و 261 بنگاه اقتصادي...
مديرعامل بزرگ‌ترين صندوق بازنشستگي كشور با دارابودن گردش مالي چند ده هزار ميليارد توماني و 261 بنگاه اقتصادي (در شش هلدينگ بزرگ بورسي و غيربورسي) با اين مجموعه خداحافظي كرد و اين خداحافظي در شرايطي اتفاق مي‌افتد كه ميزان وابستگي مالي اين صندوق به بودجه دولت به مرز60درصد رسيده است. 
به گزارش «جوان»، نگراني رئيس‌جمهور و مشاوران اقتصادي‌اش از مجموعه‌هاي بيمه‌اي چون سازمان تأمين‌اجتماعي و صندوق‌بازنشستگي كشوري تا حدي جدي است كه به محافل عمومي كشيده شده است. 

از طرفی بار مالي تحميلي اين مجموعه‌ها به بودجه دولت در حالي از دهها هزار ميليارد تومان در سال عبور كرده است كه اين مجموعه‌ها، هم در مديريت ساختاري مجموعه خود مشكل دارند و هم اينكه دارايي‌هاي ذخيره‌اي براي پرداخت‌ها و تعهدات آتي را نمي‌توانند به‌طور صحيح مديريت كنند. 

در واقع مجموعه سازمان تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي كشوري صدها مدير ساختاري و مديران مجموعه بنگاه‌هاي اين بخش‌ها را در بر مي‌گيرد اين در حالي است كه گفته مي‌شود هزاران مدير و اعضاي هيئت مديره در مجموعه شركت‌هاي سازمان تأمين‌اجتماعي و صندوق‌بازنشستگي فعاليت دارند كه بازدهي زير 5درصدي اين مجموعه‌ها به اين مهم منجر شد يك نهاد نظارتي به شدت از مديران غيرمتخصص مجموعه دارايي‌ها و بنگاه‌هاي صندوق بازنشستگي و سازمان تأمين اجتماعي انتقاد كند و خواستار تجديدنظر در انتصابات در اين مجموعه‌ها شد. اما نكته جالب اين است که شركت‌ها و بنگاه‌هاي مربوط به اين دو بخش مهم اقتصادی كشور ارتباطاتي با برخي از نمايندگان ادوار گذشته و فعلي مجلس دارند كه كار اصلاح مديريت در اين مجموعه را سخت و پيچيده مي‌كند. 

در اين بين، محمود اسلاميان با اعلام استعفاي خوداز سمت مديريت عاملي صندوق بازنشستگي كشوري به علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، پس از سه سال از سكانداري اين صندوق با درآمد 10هزار و 940 ميليارد توماني خداحافظي كرد. 
براساس گزارش‌هاي دريافتي فارس گويا غلامرضا شافعي به عنوان گزينه جايگزين وي به‌زودي از ربيعي براي تكيه بر صندلي رياست صندوق بازنشستگي كشوري حكم خواهد گرفت. شافعي پيش‌تر از سوي نوبخت در دولت يازدهم به عنوان معاون نظارت راهبردي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست‌‌جمهوري منصوب شده بود. شافعي، وزير صنايع و معادن در دو دولت و وزير تعاون در دولت سازندگي بوده است. 

در وب‌سايت صندوق بازنشستگي كشوري عنوان شده این صندوق هم‌اكنون شامل حدود 261 شركت، در شش هلدينگ تجميع شده كه شامل هلدينگ حمل‌و‌نقل و گردشگري، هلدينگ غذايي، دارويي و كشاورزي، هلدينگ عمران و ساختمان، هلدينگ مالي، بانكي و سهام، هلدينگ نفت، گاز، پتروشيمي و نيروگاه (انرژي) و هلدينگ صنايع و معدن است. اين صندوق در 60 شركت داراي حق كنترل است و اكثر كرسي‌هاي آن را در دست دارد. در 60 شركت نيز حق مديريت دارد، اما در 140 شركت با ارزش پرتفوي حدود 2 هزار و 500 ميليارد توماني سهام صندوق زير 10درصد است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار