کد خبر: 880035
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
پس از گذشت چند ساعت از اعلام استعفای ناگهانی سعد حریری برخی مقامات لبنانی و همچنین منابع آگاه با قاطعیت بیشتری از حصر خانگی وی در ریاض خبر می‌دهند.
وئام وهاب، وزیر سابق لبنانی در توئیتی اعلام کرد: من از دولت لبنان می‌خواهم امنیت بازگشت سعد حریری به کشور را تأمین کند و من تأکید دارم که این شخص بازداشت شده است و پس از اینکه دوست او، التویجری بازداشت شد، حریری نیز مورد بازجویی قرار گرفت. این اظهارات مقامات سابق لبنانی بیش از پیش این احتمال را تقویت کرده که سعودی‌ها سعد حریری را مجبور به استعفا کرده‌اند و اجازه خروج از عربستان را به وی نمی‌دهند. در همین راستا، «مجتهد» افشاگر معروف سعودی در صفحه شخصی خود در توئیتر در مورد استعفای «سعد حریری» که روز گذشته از ریاض پایتخت عربستان اعلام شد، گفت که حریری هیچ نقشی در استعفای خود نداشت. او نوشت: حریری نمی‌توانست چنین بیانیه‌ای بدهد، چرا که وضعیت در لبنان به سمت کاهش مشکلات دولت پیش می‌رفت و تمامی این مسائل به رفتن وی به عربستان مرتبط است.

این شخصیت عربستانی درباره ترور سعد حریری، این مسئله را نادرست خواند و نوشت: ترور حریری در راستای منافع حزب‌الله نیست و طبق اطلاعات نهادهای امنیتی سعودی، خطر گروه‌های تکفیری برای حریری بیش از حزب‌الله است، چرا که آنها حریری را عامل ضعیف شدن‌شان در مقابل حزب‌الله می‌دانند. مجتهد ادامه داد: اما درباره مسئله رابطه با ایران؛ حریری از دیدار خود با ولایتی بسیار خرسند و امیدوار بود و او ایدئولوژی مذهبی کافی برای دشمنی با ایران را ندارد. این افشاگر معروف عربستانی هدف اصلی از فراخوان حریری به ریاض را بازگرداندن دارایی‌های وی در خارج به عربستان و باج‌خواهی از وی عنوان کرد و نوشت که حریری اکنون در کنار شاهزادگان و مقامات بازداشت شده سعودی است. مجتهد همچنین گفت که بیانیه‌ صادره از سوی حریری، برای او نوشته شده بود و او از محتوای بیانیه و مسئله اعلام استعفا از ریاض اصلاً راضی نبود.

او در پایان نوشت که سعد حریری تابعیت سعودی دارد و دولت این کشور می‌تواند با او به مثابه یک شهروند عادی برخورد کند. همچنین «دن شاپیرو»، سفیر سابق امریکا در سرزمین‌های اشغالی در یک یادداشت نوشت: «سعد حریری بدون حمایت سعودی نمی‌توانست به چپ یا راست حرکت کند و نمی‌تواند دستورات آنها را رد کند». وی به مقامات اسرائیلی توصیه می‌کند که باید مراقب باشند که با مانورهای متحدان‌شان که ساکن ریاض هستند، خودشان را دوباره در یک مقابله نسنجیده و زودرس قرار ندهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار