کد خبر: 879981
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سی‌وهشتمین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا٬ بسته کتاب "انقلاب دوم" را ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی٬ یکی از مؤلفه‌های اصلی در انقلاب اسلامی مردم ایران استکبارستیزی بود که نماد تام و تمام آن در 13 آبان 58 به نمایش گذاشته شد. تسخیر لانه جاسوسی جدی‌ترین حرکتی در برابر استکبار بود که امام خمینی آن را انقلابی‌ بزرگ‌تر از انقلاب اول دانستند.

با گذشت سال‌های متمادی از تسخیر سفارت امریکا، آثار مکتوب و منشورات گوناگونی مبتنی بر خاطرات و اسناد و تحلیل‌ منتشر شده است و مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز برای ثبت وقایع در تاریخ کشور٬ کتاب‌هایی بسیاری را در زمینه تسخیر سفارت آمریکا و استکبارسنیزی مردم ایران منتشر کرده است. از این رو روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بسته کتاب "انقلاب دوم" را در سی‌وهشتمین سالگرد انقلاب دوم معرفی کرد.

در این بسته٬ کتاب‌هایی با عناوین " انقلاب دوم " ، "دانشجویان و گروگان‌ها " ، " تاریخ شفاهی جنبش دانشجویی مسلمان " ، " بحران " خاطرات همیلتون جردن مشاور کارتر ، " گروگان‌گیری ایرانی " ، " روابط ایران و امریکا " ، تسخیر لانه جاسوسی " ، " ایران پنجاه و دو ، آمریکا صفر " ، " سیاست خارجی امریکا و بحران گروگان‌گیری در ایران" معرفی شده است.


1. انقلاب دوم

کتاب " انقلاب دوم " به بررسی آثار و پیامدهای تسخیر سفارت آمریکا در سال 58 می‌پردازد. این کتاب در چهار فصل جامع تنظیم شده است. این کتاب با توجه به فضای سیاسی اجتماعی ایران در ماه‌های اولیه پیروزی انقلاب به زمینه‌ها و مواضع و واکنش‌ها نسبت به تسخیر سفارت امریکا در تهران می‌پردازد. 

در فصل اول به چرایی اشغال سفارت و تاریخچه آن پرداخته و از منظر حقوقی به این مسئله نگاه می‌کند. در فصل دوم موضع‌گیری‌های افراد و گروه‌ها در جریان تسخیر لانه جاسوسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. آثار و پیامدهای داخلی تسخیر لانه، موضوع مهم دیگری است که مسئله اصلی نویسنده در فصل سوم است. همچنین در فصل چهارم آثار و پیامدهای خارجی تسخیر سفارت آمریکا بررسی شده است.

کتاب " انقلاب دوم " در 2000 شماره و با قیمت 2500 تومان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

بسته کتاب


2. روابط ایران و امریکا ( از پیروزی انقلاب اسلامی تا تسخیر لانه جاسوسی)

این اثر در فصل اول با تببین مبانی نظری سیاست خارجی مؤلفه‌های اصلی در ساختارهای روابط بین‌الملل را تشریح می‌کند. نویسنده در فصل‌های بعدی به روابط ایران و امریکا را در چهار برهه زمانی مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهد. فصل دوم روابط ایران و امریکا بعد از جنگ جهانی دوم، فصل سوم روابط در دوران تحولات انقلابی، فصل چهارم روابط ایران و امریکا در دوران دولت موقت و فصل پنجم بحران گروگان‌گیری و تأثیر آن بر روابط ایران و امریکا مورد بررسی قرار گرفته است؛ همچنین نویسنده در فصل ششم به مواضع امام خمینی درباره روابط ایران و امریکا پرداخته است.

کتاب " روابط ایران و امریکا " در 1500 شماره و با قیمت 2500 تومان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار شده است.

بسته کتاب


3. دانشجویان و گروگان‌ها

دانشجویان به عنوان نیروهای اصلی که در جریان 13 آبان 1358 در بطن ماجرا قرار داشتند روایت‌های جالبی از روزهای تسخیر لانه جاسوسی دارند. کتاب "‌دانشجویان و گروگان‌ها " تاریخ شفاهی دانشجویان پیرو خط امام از روزهای حضور در سفارت امریکا در تهران است که شامل خاطرات جالب و شنیدنی از آن دوران است. این اثر به صورت مصاحبه‌محور با تعداد زیادی از دانشجویان حاضر در واقعه تسخیر سفارت آمریکا به گفتگو نشسته است و روایت‌های متعددی را از آن روزها در کنار هم قرار داده است که مجموعه‌ای ارزشمند برای مطالعه و پژوهش است.

" دانشجویان و گروگان‌ها " در 2000 شماره و با قیمت 17000 تومان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.


بسته کتاب


4. بحران

دولت کارتر که تا اواخر رژیم پهلوی تمام‌قد از آن حمایت کرده بود و حال محمدرضای مخلوع را در کشور خود پذیرفته بود، با جریانی مواجه شد که سفیر امریکا از آن به عنوان تحقیر ملی امریکا نام می‌برد.

لذا پرداختن به این " بحران " بزرگ در آن دوره بسیار پیچیده و دشوار بود که این مسئله در خاطرات سیاست‌مداران امریکایی به وضوح نمایان است. یکی از این اثر خاطرات همیلتون جردن مشاور کارتر در آن دوران است که 444 روز بحرانی در کاخ سفید را گزارش می‌کند.

کتاب " بحران " در 2000 شماره و با قیمت 9000 تومان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.


بسته کتاب


5. ایران پنجاه و دو ، آمریکا صفر

این اثر با کوتاه‌نوشت‌های ادبی و داستانی مورد علاقه جوانان درباره تسخیر لانه جاسوسی نگاشته شده است. " ایران پنجاه و دو ، آمریکا صفر " آنطور که در جلد کتاب آمده روایت چهارصد و چهل و چهار روز چزاندن یک ابرقدرت است که با گوشه و کنایه طنز نیز همراه است تا بیشتر مورد اقبال خوانندگان نسل جوان قرار گیرد.

این کتاب به همه کسانی که علاقمند به تاریخ‌ هستند و حوصله خواندن متن‌های مطول را ندارند توصیه می‌شود. این اثر در هشت فصل و با داستان‌های کوتاه به روایت زمینه‌ها، حوادث و پیامدهای تسخیر لانه جاسوسی می‌پردازد و در 2000 شماره و با قیمت 1300 تومان توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.


بسته کتاب


6. گروگان‌گیری ایرانی

روایت روزهای پر التهاب 13 آبان 1358 از زبان امریکایی‌ها نه تنها خالی از لطف نیست، بلکه نکات جالب توجهی را در بر دارد. راکی سیکمن یکی از گروگان‌های امریکایی که توط دانشجویان پیرو خط امام در داخل سفارت اسیر شده بود، خاطرات 444 روزه خود را از روزهای اسارت به نگارش در آورده است. نکته جالب توجه این اثر روایت یک امریکایی از تاریخ حوادث روزهای اول انقلاب و نگاه او به مسئله و نحوه برخورد و رفتار ایرانی‌ها با گروگان‌های امریکایی است.

" گروگان‌گیری ایرانی " در 2000 شماره و با قیمت 5400 تومان توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ترجمه، چاپ و منتشر شده است.


بسته کتاب


7. تسخیر لانه جاسوسی

خاطرات دانشجویان پیرو خط امام که حادثه تسخیر سفارت را رقم زدند، یکی از بهترین منابع برای مطالعه تاریخ است. خاطراتی که نویسنده خود در آن لحظات در صحنه‌های متفاوت حضور داشته و روایتی دست اول از وقایع را دارد. کتاب " تسخیر لانه جاسوسی" خاطرات سید محمدهاشم‌پور یزدان‌پرست است که توسط راوی به نگارش در آمده است و در خلال بحث، خاطرات خود را به اسناد و روزنامه‌های آن دوره مستند کرده است.

این اثر در 2000 شماره و با قیمت 4100 تومان توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار کتاب شده است.


بسته کتاب


8. تاریخ شفاهی جنبش دانشجویی مسلمان

این اثر خاطرات دانشجویان فعال سیاسی در دانشگاه‌ها را بررسی کرده است. در بخش‌های مختلفی از گفتگوها نیز به نقش جنبش دانشجویی در اوائل پیروزی انقلاب و به ویژه تسخیر لانه جاسوسی پرداخته است. این اثر همچنین نقش تشکل‌های دانشجویی و برخورد دولت‌های مختلف با دانشجو و دانشگاه را مورد بررسی و واکاوی قرار داده است.

" تاریخ شفاهی جنبش دانشجویی مسلمان " در 2000 شماره و با قیمت 9800 تومان توسط موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.


بسته کتاب


9. سیاست خارجی امریکا و بحران گروگان‌گیری در ایران

نویسندگان بسیاری در تحلیل واقعه تسخیر سفارت امریکا در تهران به فاصله کمتر از یک ماه از پیروزی انقلاب اسلامی قلم زده‌اند. هر کدام از آن‌ها با روش‌های متفاوتی به مسئله نگاه کرده و وقوع و پیامدهای آن را تجزیه و تحلیل کرده‌اند. " دیوید پاتریک هاوتون " یکی از آن نویسندگانی است که در کتاب " سیاست خارجی امریکا و بحران گروگان‌گیری در ایران " با واکاوی سیاست خارجی کارتر، نحوه مواجهه آن با ایران، واکنش‌ها در قبال تسخیر سفارت، عملیات نجات و شکست در طبس ، بحران به وجود آمده در کاخ سفید را تحلیل کرده است.

در این کتاب به روایت صرف حوادث تسخیر سفارت پرداخته نشده، بلکه نویسنده با رویکردی انتقادی و با استفاده از روش‌های قیاسی به تحلیل و واکاوی این حادثه پرداخته است.

این اثر در 1500 شماره و با قیمت 9000 تومان توسط مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.


بسته کتاب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار