کد خبر: 879970
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
مراسم اختتامیه نهمین دوره مسابقات نمایش نامه‌نویسی ایثار و رونمایی از مجموعه کتاب نمایش‌های منتخب ایثار برگزار شد.
به گزارش «روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران»، اختتامیه نهمین دوره مسابقات نمایش‌نامه نویسی ایثار و رونمایی از مجموعه کتاب نمایش‌های منتخب ایثار روز شنبه 13 آبان با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مرتضی حسینی مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران و هنرمندان برگزیده این مسابقه برگزار شد.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این جلسه ضمن گرامی داشت 13 آبان و شهدای دانش‌آموز، با اشاره به اهمیت و تأثیر هنر در جامعه گفت: یک اثر هنری می‌تواند تبدیل به یک اثر مهم ملی شود و صاحب آن تمام مردم باشند. در کشور ما نیز حماسه‌های بزرگی خلق شده‌اند که می‌توانند مانند یک اثر بزرگ همواره ماندگار باشند که مهم‌ترین آن‌ها در دوره حاضر، دفاع مقدس است.
حجت‌الاسلام کاویانی راد افزود: دفاع مقدس مانند تابلویی است که با خون بیش از 200 هزار شهید و 500 هزار جانباز رنگ‌آمیزی شده است و اهمیت آن وقتی مشخص می‌شود که می‌بینیم مردم چه مقدار به آن توجه می‌کنند.
وی تأکید کرد: در طول تاریخ ما وقایع مختلفی روی‌داده که امروز اثری از آن باقی نمانده است و حماسه‌های گوناگونی بوده که شاید امروز فراموش شده‌اند. باید توجه کنیم ما در معرض قضاوت آیندگان قرار داریم و این قضاوت وابسته به اقداماتی است که امروز انجام می‌دهیم. ما برای ماندگاری در تاریخ راهی جز حفظ و انتقال حماسه عظیم دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت نداریم و هنر بستر بسیار مناسبی برای حفظ و انتقال این حماسه‌هاست.
مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در حوزه تئاتر گفت: در حال حاضر بیش از 16 دستگاه در زمینه تئاتر فعال هستند و باید بین این بخش‌ها هم‌افزایی و هم‌گرایی صورت گیرد.
وی ادامه داد: جای خوشحالی است که در مسابقه نمایشنامه‌نویسی ایثار بخش کودک و نوجوان نیز در نظر گرفته شده است که این موضوع نشانگر فعالیت مناسب و به دور از شعارزدگی است.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: دفاع مقدس صحنه شکل‌گیری ارزش‌ها و رویدادهای مهمی است که باید برای ماندگاری آن‌ها تلاش شود.
شفیعی با اشاره به اجرای تئاتر 7 روز از تیر شصت گفت: این تئاتر از آثار موفقی بود که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه شد و مورد استقبال خوبی قرار گرفت و به نکاتی از اتفاق هفتم تیر پرداخت که تاکنون مغفول مانده بودند. حرکت در این مسیر حرکت درستی است که به حرفه‌ای‌تر شدن موضوعات انقلاب و دفاع مقدس در حوزه هنرهای نمایشی کمک می‌کند.
گفتنی است نهمین دوره مسابقات نمایشنامه‌نویسی ایثار در دو بخش «کودک و نوجوان» و «بزرگ‌سالان» با مشارکت 18 استان برگزار شد که طی آن 120 اثر به بخش کودک و نوجوان و 206 اثر به بخش بزرگ‌سالان ارسال شد.
بر اساس نظر هیئت‌داوران این دوره در بخش بزرگ‌سال نمایش‌نامه «آن‌ها به اسب‌ها شلیک نمی‌کنند» نوشته وحید درویشی، «نامه‌های شرجی» نوشته شهرام کرمی، «خاطرات خانه‌ای که نیست» نوشته کامران شهلایی و در بخش کودک و نوجوان «به دنبال رنگین‌کمان» نوشته منصور خلج به‌عنوان آثار برتر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.
همچنین آثار سیروس همتی، مریجان موسی نژاد، فریدون ولایی، سید مرتضی هاشم پور، محسن پاک دامن، علی میرزا عمادی، احسان روحی و مهدی صالحیار مورد تقدیر قرار گرفت.
7 کتاب نمایش‌نامه‌های منتخب تئاتر ایثار با چاپ 22 اثر شامل 16 اثر بزرگ‌سالان و 6 اثر کودک و نوجوان در این مراسم رونمایی شد. 17 نمایش از این آثار برگزیده تاکنون توسط گروه‌های مختلف در استان‌های گوناگون اجرای عمومی داشته‌اند که بیشترین اجرا از بین این آثار مربوط به نمایش «آخرین نامه» نوشته مهرداد کورش نیا است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار