کد خبر: 879885
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به مشاهده و گزارش بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR) از اواسط تابستان 96 در این استان، گفت: با اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون 320 هزار راس دام سبک استان، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کنترل شد.
محمد سعیدی افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان در استان سمنان در حال حاضر به طور کامل کنترل شده است.
وی با اشاره به همکاری حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان سمنان به منظور مقابله با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، گفت: این بیماری در بین حیات وحش منطقه صیدوا در شهرستان مهدی‌شهر و بخشی از شهرستان دامغان در استان سمنان شیوع داشت و باعث تلفات برخی از گونه های دام سبک شد.
سعیدی با بیان اینکه اوج شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین دام سبک در حیات وحش استان سمنان در 12 روز اواسط شهریور 96 بود، ادامه داد: در مجموع تلفات این بیماری در استان بین 60 تا 70 راس دام سبک برآورد می شود که با وجود حدود 2 هزار دام حیات وحش در منقطه صیدوا، نشاندهنده کنترل این بیماری در منطقه است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه تلفات دام سبک دراین استان ناشی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک شدید نبود، گفت: با توجه به اینکه انتقال این بیماری از طریق تماس دام ها منتقل می شود و آبشخورها محل برخورد و تماس دام‌هاست، ضدعفونی کردن آبشخورها، سمپاشی محوطه آن‌ها، سرشماری و معدوم‌سازی لاشه دام‌های مبتلا از جمله اقدام‌هایی بوده که برای کنترل این بیماری در استان سمنان انجام شد.
سعیدی با اشاره به اینکه در دوره اوج ابتلای دام سبک حیات وحش سمنان به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهریور 96 تا سه مورد تلفات بود، خاطرنشان کرد: برای کنترل و جلوگیری از ابتلای دام سبک اهلی به این بیماری به ویژه در شهرستان مهدیشهر، ابتلا کانون های دام اهلی تا شعاع 10 و سپس تا شعاع 20 کیلومتری تا منطقه فولادمحله علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.
وی با اشاره به ادامه عملیات واکسیناسیون دام های سبک اهلی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از سوی دامپزشکی استان سمنان، ادامه داد: ارایه آموزش های میدانی به محیط بانان برای ضدعفونی آبشخورهای ویژه حیات وحش، آهک پاشی اطراف آبشخورها، صدعفونی کردن آب و آبشخورها، امحای لاشه‌های مبلا با آهک‌پاشی و دفن لاشه به همراه پایش در بین حیات اهلی، اطلاع رسانی به دامداران و واکسیناسیون دام ها از دیگر اقدام‌های دامپزشکی استان سمنان به منشور مقابله با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان یادآور شد: نگرانی اصلی درباره شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، ابتلا از دست دادن دام سبک حیات وحش و سپس شیوع در کانون‌های دام سبک اهلی بود که با تصمیم و اقدام پیشگیرانه، همکاری دامپزشکی و حفاظت محیط زیست و واکسیناسیون، از توسعه دامنه شیوع این بیماری در استان سمنان جلوگیری شد.
طاعون نشخوارکنندگان کوچک با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه در دام سبک بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر و تلف می‌شود، ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع دام مبتلا حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است که نیازمند کنترل کانون مبتلا و واکسیناسیون دام های اطراف آن کانون برای جلوگیری است.
بیش از یک میلیون و 600 راس دام سبک و حدود 100 هزار راس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر