کد خبر: 879884
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
رئیس انجمن مددکاران:
مشاور رئیس سازمان بهزیستی و رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به تنوع و عمق آسیب‌های اجتماعی کشور، گفت: برای برون‌رفت از این شرایط باید برای تمام تصمیم‌گیری‌های کلان کشور پیوست اجتماعی تعریف شود.
 سیدحسن موسوی چلک در همایش خانواده و سلامت اجتماعی استان سمنان در سالن یادگار امام(ره) استانداری ،گفت: باید فارغ از نگاه بخشی، جزیره ای و سیاسی برای تمام تصمیم‌گیری‌های کلان کشور به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی، پیوست اجتماعی در نظر گرفت.
وی ادامه داد: از آنجا که تعیین کننده های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و مولفه های جسمی بر سلامت اجتماعی موثر است، برای تحقق سلامت اجتماعی جزیره ای کردن آسیب‌های اجتماعی یکی از اشتباه راهبردی کشور است یعنی نباید تنها بهزیستی را متولی کاهش آسیب‌های اجتماعی بدانیم.
موسوی چلک تاکید کرد: در کشور مسکن مهر ساخته شد، یارانه پرداخت می شود، سهام عدالت برنامه‌‍ریزی شد و شبکه تلفن همراه گسترش یافت که همه بدون پیوست اجتماعی در کشور بودند و عوارض آنها پیش بینی و پیشگیری نشد و آسیب های اجتماعی به همراه داشت.
وی با تاکید بر اینکه باید بدانیم حوزه اجتماعی می تواند در توسعه اقتصاد کشورها نقش داشته باشد، گفت: امکان ندارد هیچ برنامه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را پیش ببریم مگر اینکه سرمایه اجتماعی را با افزایش اعتماد اجتماعی پیش بینی نکنیم، مدیریت بحران‌هایی مانند آب و بحران محیط زیست با تکیه بر سرمایه اجتماعی، قابل اصلاح و مدیریت است و توسعه و موفقیت کشورهای اسکاندیناوی با اولویت‌بخشی به توسعه اجتماعی، این مساله را ثابت کرده است.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه تنها با توسعه اجتماعی است که می توان به توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی پایدار دست یافت، یادآور شد: این مساله نیز نیاز دارد که همه ظرفیت های کشور را به کار ببریم.
** تاوان ورود غیرمنطقی گذشته به برخی مولفه‌ها را امروز می بینیم
موسوی چلک با بیان اینکه در مدیریت گذشته کشور اجازه داده نشد از ظرفیت‌های بومی، فرهنگی و ملی برای شادی و نشاط جامعه استفاده کنیم، گفت: به جای آن، از ورود جوراب سفید به مدارس جلوگیری کردیم، شلوارهای لی را تیغ زدیم و دنبال کم کردن تعطیلات عید باستانی نوروز رفتیم، باید به عوارض اجتماعی که امروز گریبان جامعه را گرفته فکر می کردیم.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه باید در کشور اجازه داده شود از ظرفیت های قانونی و مشروع برای نشاط اجتماعی که امروز بیش از هر زمان دیگر به آن نیازمندیم استفاده شود، ادامه داد: وقتی به مردم اجازه برگزاری آیین چهارشنبه سوری را به روش خودشان ندادیم، کمپین هایی در فضای مجازی برای هر اقدامی درست شد و لذت به این فضاها منتقل شد که دیگر خیلی از آنها مشروع نخواهد بود، باید اجازه شادی‌های مشروع به مردم بدهیم و مطمئن باشیم مسایل غیرقانونی و غیرمشروع را مردم خودشان نمی پذیرند.
وی، اعتماد اجتماعی را یکی از مقوله های مهم مورد نیاز برای تحقق سرمایه اجتماعی برای هر اقدام کشور دانست و گفت: از آنجا که امنیت با سرمایه اجتماعی گره خورده است، باید روی سرمایه های اجتماعی کار کنیم، زمانی خانواده ها فرزندان خود را خودخواسته به جبهه ها فرستادند، ولی امروز حاضر به صرف نظر از 45 هزار تومان یارانه نشدند، که نشاندهنده از بین رفتن اعتماد اجتماعی است.
وی اجرای درست و برابر قوانین را یکی از راه های ارتقای سرمایه اجتماعی دانست و گفت: اعتماد اجتماعی مانند مشارکت مردم در دوران دفاع مقدس نتیجه صداقت، شفافیت با مردم و سلامت در روند امور اجرایی کشور بود.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه امروز در خانواده های ایرانی سواد، سرمایه و امکانات و دارایی ها بیشتر شده ولی سرمایه اجتماعی نداریم، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، فضای مجازی نیز به آسیب‌های اجتماعی در کشور سرعت بخشیده است.
موسوی چلک به تغییر سبک زندگی کنونی خانواده های ایران اشاره و اضافه کرد: مسیر جنگ دشمنان ایران در برهه های زمانی مختلف تغییر کرد، دوره ای جنگ تحمیلی، داخلی، تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه کشور انجام شد ولی امروز دشمن بدون اینکه ما متوجه باشیم رفتار و سبک زندگی ما را تغییر داده است.
وی با اشاره به شادی گریز شدن افراد در جامعه امروز ،گفت: فردگرایی یکی از دلایل شادی گریزی و دورشدن از ارتباط به عنوان عامل نشاط اجتماعی است.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به آمار وزارت بهداشت مبنی بر ابتلای 23 تا 25 درصد ازایرانیان به یکی از اختلال های روانی، خاطرنشان کرد: آمار اختلال های روانی در سکونت گاه های غیررسمی شهرها و محله های ناکارآمد اجتماعی بالاتر از دیگر نقاط شهری است و باید برای اصلاح آسیب های اجتماعی در این نقاط ورود کرد.
موسوی چلک ، رشد طلاق، افزایش شیوع ایدز از طریق رابطه جنسی محافظت نشده را دیگر آسیب های اجتماعی کشور دانست که با خود عوارض بسیاری دارند، و گفت: تلاش برای کاهش آسیب در حوزه اعتیاد در کشور پذیرفته شده ولی مقاومت فرهنگی برای اجرای راهکارهایی برای جلوگیری از رشد ایدز از طریق رابطه جنسی محافظت نشده در کشور وجود دارد که باید برای آن گفت و گو کرد تا این مساله در آینده به مرگ خاموش تبدیل نشود.
وی وجود بیش از 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی کشور را آسیب اجتماعی عنوان و خاطرنشان کرد: این در حالی است که در کشور یک میلیارد نفری هندوستان، یک و نیم میلیون پرونده قضایی تشکیل می شود و این عدد پرونده قضایی به ویژه در بخش نزاع و خشونت نگران کننده است.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به برخی از آسیب های موادمخدر در کشور نیز اشاره کرد و گفت: زنانه شدن مصرف موادمخدر، کاهش سن مصرف کنندگان و خطرناک تر شدن موادمخدر مصرف، سه آسیب عمده این سال ها در این بخش است، همه بخش ها باید آگاه شوند که آسیب مصرف موادمخدر در کشور شاه کلید کاهش آسیب های اجتماعی است.
در این همایش امیر بینایی مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری، علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی و جمعی از مدیران کل حوزه های اجتماعی، مددکاران، مشاوران و فعالان اجتماعی استان سمنان حضور داشتند.
بر اساس آمار وزارت بهداشت از هر چهار نفر در کشور یک نفر به یکی از اختلالات روانی مبتلاست و برخی آسیب های اجتماعی مانند خشونت، نزاع، طلاق و اعتیاد، علت اصلی بسیاری از پرونده های قضایی کشور است، در استان سمنان طرح مقابله با آسیب های اجتماعی به صورت محله محور تعریف و در شورای فرهنگ عمومی کشور نیز مطرح و تصویب شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر