کد خبر: 879820
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱
گستاخي مستمر مقامات ارشد کشورهاي غربي و سکوت ادامه دار دولت
همه سؤالات به سياست خارجي بازمي‌گردد. بايد بدانيد كه ارزش پاسپورت علامت نوع رابطه ما با دنياست...
چرخش پاسپورت ايراني به سمت بي اعتباريامیرعباس رسولی

«همه سؤالات به سياست خارجي بازمي‌گردد. بايد بدانيد كه ارزش پاسپورت علامت نوع رابطه ما با دنياست، اگر روابط ما با كشوري، قاره‌اي يا كل جهان صميمي و بر مبناي احترام متقابل و منافع متقابل، روابط گرمي شد، آن وقت شهروند ايراني در آن كشور جايگاه ديگري پيدا مي‌كند، در آن صورت چهره ايراني را كه مي‌بينند، به عنوان چهره دوست نگاه مي‌كنند و پاسپورت هم جايگاه خود را پيدا مي‌كند... قول مي‌دهم كه اعتبار و احترام را به پاسپورت ايراني برگردانم».
اين بخشي از سخنان حسن روحاني در کسوت نامزدي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري است که چند روز مانده به برگزاري انتخابات در گفت‌وگو با شبكه جهاني جام‌جم اين عبارت ها را به عنوان يکي از شعارهاي انتخاباتي خود بيان مي کند.
از آن تاريخ به بعد حسن روحاني و طيف حاميان و منتسبان به وي « بازگرداندن عزت با پاسپورت ايراني » را در ميتينگ هاي سياسي و گعده هاي انتخاباتي سر داده و تاکيد مي کردند با روي کار آمدن دولت تدبير و اميد ، حسن روحاني تراز پاسپورت ايراني را در مرحله متفاوت تري از گذشته قرار خواهد داد.

چرخش پاسپورت ايراني به سمت بي اعتباري
اينکه گفته مي شود شعارهاي اقتصادي – سياسي دولت يازدهم و پس از آن دولت دوازدهم ( که مهمترين آن چرخش همزمان چرخ سانتريفيوژها و چرخ زندگي مردم مي باشد ) تاکنون بر زمين مانده و هنوز محقق نشده است با واقعيت هاي موجود همخواني دارد اما علاوه بر اين ، شعارهاي ديگر همانند « بازگرداندن عزت به پاسپورت ايراني» نيز هيچ گاه رنگ تحقق به خود نگرفته تا جايي که از سال 92 تاکنون دهها مقام رسمي کشورهاي مختلف جامعه ايراني را با ادبيات توهين آميز مورد خطاب قرار داده و در مقابل دستگاه ديپلماسي کشور پاسخ مشخصي به اينگونه اظهارات بي شرمانه نداده است.
از جمله مشهورترين توهين هاي يک مقام رسمي به جامعه ايراني مي توان به گفته هاي وندي شرمن معاون وزير امور خارجه آمريکا جان کري اشاره کرد آنهم در مقطعي که مذاکرت فشرده ميان تيم مذاکره کننده ايراني با طرف هاي آمريکايي بر سر پرونده هسته اي تداوم داشت و لازمه رسيدن به يک توافق بين المللي رعايت ادب و نزاکت بين المللي توسط مقامات دو کشور طرف مذاکره بود.
وندي شرمن در پاييز سال 92 و در کوران مذاکرت هسته اي در جملاتي هتاکانه مي گويد :« فريب و نيرنگ قسمتي از DNA ايرانيان است... ما به دنبال حذف تحريم‌‌هاي وسيع عليه ايران نخواهيم بود و تنها به ايران فرصت مي‌دهيم براي از بين بردن نگراني‌‌هاي ما، مدتي استراحت كند » و چندي پس از آنکه ايران و 5+1 به توافق نامه ژنو 3 دست پيدا مي کنند اظهار مي کند : « شما در اخبار ديديد كه ايران اخيراً به طور قابل مشاهده‌اي غذا به مردم فقير در جامعه داد كه به نوعي نشان‌دهنده اين است كه كاهش هدفمند و محدود تحريم‌ها تأثير مستقيم بر مردم اين كشور داشته است، همانطور كه روحاني قول داده بود اين پول صرف اهداف ديگر نشود».

چرخش پاسپورت ايراني به سمت بي اعتباري

توهين شرمن و جمع آوري پلاکاردهاي ضدآمريکايي!
اين اظهارات گستاخانه در حالي بيان مي شد که طرف ايران تمام تلاش خود را بر جمع آوري پلاکاردهاي ضد آمريکايي در سطح خيابان هاي شهر تهران متمرکز کرده بود و با هر شعائري که ضديت و مخالفت با آمريکا را تئوريزه مي کرد ، مخالفت مي کرد کما اينکه در همان مقاطع شنيده مي شد تصميماتي در جهت حذف شعار مرگ بر آمريکا در روزهاي مناسبتي نظير 13 آبان ماه نيز اتخاذ شده است !
تلاش براي زدودن مظاهر «استکبارستيزي» در سطح کشور در حالي به عنوان يک تلاش سازماني و مديريت شده تبديل شده بود که آمريکايي ها همچنان به رويه دشمني توام با گستاخي و بي احترامي به جامعه ايراني ادامه مي دادند ، از جمله مصاديق ديگر مي توان به بيانيه رسمي و تهديدآميز وزارت امور خارجه امريكا در اسفندماه سال 92 اشاره کرد که طي آن عنوان مي شود :« سه سال پيش در چنين روزي حكومت ايران نامزدهاي پيشين انتخابات رياست جمهوري و رهبران مخالفان  را بدون تفهيم رسمي هرگونه اتهامي تحت حصر خانگي قرار داد. ما در محكوم كردن ادامه حبس آنها و آزار اعضاي خانواده‌شان و در طلب آزادي فوري‌شان، به جامعه جهاني مي‌پيونديم».
«درخواست حضوري شرمن» از عراقچي در همان سال 92، جهت رفع حصر كه مفاد آن در جلسه با كميته روابط خارجه سنا نيز بازگو مي‌شود» از جمله ديگر رفتارهايي است كه هيچ گاه با پاسخ مناسب دولتمردان مواجه نمي‌شود.

کانادا هم به خيل توهين کنندگان به جامعه ايراني پيوسته است
امروز پس از 4 سال از شروع مذاکرات هسته اي که توام با گستاخي مستمر مقامات ارشد کشورهاي غربي به جامعه ايراني همراه بوده است سناتور لیندا فرام در سنای کانادا در دفاع از تحریم هاي ضدایراني با نهایت بی شرمی عبارت سخیفی را در مورد ملت ایران بکار برد و اظهار مي کند : « ايراني ها یکی از بد ذات ترین ملت های جهان هستند»، سخني که عبارت سخيف سخنراني ضد ايراني 2هفته قبل دونالد ترامپ را به ياد مي آورد که گفته بود : « ملت ايران ملتي تروريست است ».
در طي 2 سال و نيم مذاکرات هسته اي و پس از آن در دوران پسا برجام بارها مقامات غربي و منطقه اي به جامعه ايراني توهين کرده ، توهين هاي که هيچ گاه با پاسخ هم عرض و مناسب دستگاه ديپلماسي کشور و دولتمردان کشور مواجهه نشده است.
شيوخ منطقه غرب آسيا نيز به تبعيت از غربي ها تلاش کرده اند تا به نوبه ي خود نسبت به جامعه ايراني رويه گستاخي را در پيش بگيرند به طوري که به عوان مثال از «متهم كردن جمهوري اسلامي ايران به دخالت در امور داخلي ساير كشورها» گرفته تا «متهم كردن ايران به تروريست‌پروري» و «زير پا گذاشتن حقوق بشر و آزادي‌هاي عمومي در ايران» را مي‌توان در سخنراني‌هاي مختلف عادل الجبير جست‌ وجو كرد.
علاوه بر آن در پاييز  سال 94 اخباري مبني بر بازداشت 10 تن از معلمان ايراني آموزش و پرورش در كشور امارات متحده عربي منتشر شد که بار ديگر نشان مي داد وزارت امور خارجه آنگونه که بايد براي پيگيري حقوق بديهي جامعه ايراني در سطح بين المللي دغدغه لازم را ندارد.

محروميت سفر سفير ايران در سازمان ملل
زير سؤال رفتن اعتبار پاسپورت ايراني با محروم ماندن نماينده دولت در سازمان ملل حميد ابوطالبي و با تجاوز ماموران آل سعود به 2 نوجوان ايراني شکل تازه اي به خود مي گيرد و پس از آن رفتار رژيم آل سعود با وزاري دولت يازدهم که پس از کشته شدن قريب به 500 تن از زائران ايراني بيت الله الحرام تشديد مي شود. عربستان با ويزا ندادن به علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد براي سفر به عربستان سعودي تلاش مي کند رفتار غيرديپلماتيک و گستاخانه خود با ايران را عينيت بخشيده و در مقابل محمدجواد ظريف و حسن روحاني كه سفر خود به نيويورك را لغو نكرده بودند  با رد پيشنهاد ملاقات از سوي عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان مواجه شدند كه پيرو آن عكسي از محمدجواد ظريف منتشر شد كه در مقابل امير كويت به صورتي نامناسب زانود مي زند و در كنار ميز وي مشغول گفت‌وگو است.
 اتفاقات و حواشي اين سفر بار ديگر بحث زير سؤال رفتن پاسپورت ايراني در دولت يازدهم را به بحث داغ رسانه‌ها تبديل مي کند ،مسئله اي که با گستاخي ها و دخالت آمريکايي ها در مقاطع مختلف مذاکرت هسته اي همراه مي شود و شعار انتخاباتي حسن روحاني در سال 92 را به عاملي براي انتقادات گسترده از دولت تبديل مي کند.
در مقابل عدم تحرک دستگاه ديپلماسي براي احياي تراز پاسپورت ايراني ، دستگاهها و نهادهاي مختلف کشور بارها تلاش کرده تا عزت و احترام تعديل شده در دولت يازدهم براي پاسپورت ايراني را زنده کنند که از جمله آن مي توان به ماجراي ورود غيرقانوني تفنگداران دريايي امريكايي به آب‌هاي سرزميني كشورمان كه منجر به بازداشت اين نيروها توسط سپاه پاسداران شد توجه کرد ، اتفاقي که به تيتر بسياري از رسانه‌هاي داخلي و بين‌المللي تبديل شد اما در نهايت با پادرمياني دولت اين نيروها در كمتر از 24 ساعت پس از تجاوز به خاک ايران آزاد مي شوند. 
بدون ترديد گستاخي هفته اخير يکي از سناتور کانادايي آخرين توهيني نيست که عليه جامعه ايراني صورت مي گيرد چرا که با تفکرات حاکم بر دولت ، پاسخ به بي ادبي و بي نزاکتي مقامات کشورها عليه جامعه ايراني نبايد با پاسخ متناسب همراه شود!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار