کد خبر: 879808
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
به گزارش «جوان»، كتاب «تأملاتي در فلسفه فلسفه اسلامي» اثر جديد حجت‌الاسلام يزدان‌پناه از سوي انتشارات كتاب فردا روانه بازار كتاب شد.
در بخشي از اين كتاب آمده است: «فلسفه به معناي مابعدالطبيعه، علمي است كه به موجود از آن ‌جهت كه موجود است، مي‌پردازد و خواهان دستيابي به حقايق موجودات است. براي كشف حقايق مرتبط با علم بايد از روش مناسب، كه به اكتشاف بينجامد، بهره برد. روش علم فلسفه براي اكتشاف حقايق فلسفي، كه حقايقي از منظر موجوديت بدون تقيد به هر امر ديگرند، روش عقلي برهاني است. دانش فلسفه يا مابعدالطبيعه با دسته‌اي از پرسش‌ها در باب حقيقت خود روبه‌روست، كه امروزه از آن با عنوان «فلسفه فلسفه» ياد مي‌كنند. فلسفه فلسفه به مسائل دروني دانش فلسفه و بررسي صدق و كذب گزاره‌هاي آن نمي‌پردازد، بلكه به خود فلسفه بسان امري عيني توجه مي‌كند. به بيان ديگر، فلسفه فلسفه به خود دانش فلسفه، به‌صورت درجه دوم و فرامسئله‌اي نظر مي‌كند و مداقّه‌هايي در باب آن دارد و پرسش‌هايي را به‌صورت پيشامسئله‌اي درباره فلسفه فراروي مي‌نهد. مباحث فلسفه فلسفه را از منظري مي‌توان به دو دسته مسائل روشي و معرفت‌شناختي و مسائل محتوايي تقسيم كرد. مباحث روشي و معرفت‌شناختي، ناظر به آن دسته نكات و تأملاتي‌اندكه شيوه بررسي و كاوش علم فلسفه و مباني اساسي معرفت‌شناختي آن را بررسي مي‌كنند، همچون روش خاص علم فلسفه، روش عام قابل استفاده در فلسفه و دسته‌اي از مباحث روشي مطلق مرتبط با مسائل فلسفه فلسفه كه در همه علوم برهاني و به‌ويژه در فلسفه به‌كار مي‌روند. نمونه‌هايي از مباحث محتوايي عبارتند از: موضوع فلسفه، تعريف فلسفه، امكان فلسفه و ضرورت آن، مبادي آغازين فلسفه، كاركردهاي فلسفه، گستره دانش فلسفه و مسائل آن و نسبت فلسفه با علوم ديگر.» در اين دفتر از تأملات، به برخي مباحث روشي و معرفت‌شناختي فلسفه فلسفه پرداخته شده است، بدين شرح: «معيار بداهت تصوري در مفاهيم بديهي»، «مؤلفه‌هاي معرفت يقيني با نگاهي به ديدگاه ابن‌سينا و محقق طوسي»، «نوع برهان مورد استفاده در فلسفه»، «انواع كنش‌هاي عقل نظري»، «شهود عقلي به‌مثابه پايه فلسفه»، «روش اشراقي به‌مثابه روش خاص حكمت متعاليه» و «بهره‌گيري از دين و عرفان نظري در فلسفه بسان روش عام (با تأكيد بر روش حكمت متعاليه صدرايي)». 
اين كتاب حاصل تدوين و نگارش بخشي از درس‌گفتارهاي استاد حجت‌الاسلام والمسلمين سيديدالله يزدان‌پناه است، كه در گروه مطالعات تراث و تحقيقات بنيادين پژوهشكده تمدن توحيدي فراهم آمده و در انتشارات كتاب فردا به چاپ رسيده است. چاپ نخست اين اثر در ۴۱۶ صفحه با شمارگان 1100 نسخه با قيمت ۲۱هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان حكمت اسلامي قرار گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر