کد خبر: 879611
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
رئيس خانه صنعت و معدن جوانان در گفت‌وگو با «جوان» مطرح كرد
رئيس خانه صنعت و معدن جوانان كشور درباره مشكلات جوانان براي شروع يك كسب و كار در حوزه صنعت و...
مهران ابراهیمیان

رئيس خانه صنعت و معدن جوانان كشور درباره مشكلات جوانان براي شروع يك كسب و كار در حوزه صنعت و استارت‌آپ‌ها گفت: قوانين و مقررات و موانع ايجاد كسب و كار براي جوانان سختگيرانه‌تر است، طوري كه جوانان را از فعاليت در حوزه توليد پشيمان و به پشت ميزنشيني و كارمند شدن هل می‌دهد! 
رضا اميدوار تجريشي در نمايشگاه مطبوعات و در گفت‌وگو با روزنامه جوان گفت: موانع شروع كسب و كار براي جوانان و پيشكسوتان تقريباً يكي است اما با توجه به كم‌تجربگي جوانان رفع اين موارد هم زمان بر‌تر است و هم سخت‌تر! امروز كار در فضاي اقتصادي نه تنها به تخصص نياز دارد بلكه نياز به شناخت پيچيدگي‌هاي فضا و محيط كسب و كار دارد. وي افزود: اين موضوع نيز معمولاً با آزمون و خطا و دامنه روابط قابل حصول است، از اين رو كار براي جوانان براي ورود به بازار كار سخت‌تر و راه‌اندازي صنعت دشوار‌تر است. از آن مهم‌تر اینکه  ماندگاري شغل ايجاد شده براي جوانان از احتمال كمتري برخوردار است. 

رئيس خانه صنعت و معدن جوانان با انتقاد از وضعيت بوروكراسي و قوانين دست‌وپاگير براي راه‌اندازي كسب و كار به خصوص براي استارت‌آپ‌ها و فعاليت‌هاي توليدي گفت: با وجود اين موانع و موانع ديگري مانند مباحث مالياتي و بانكي جوانان از هر نوع فعاليتي در حوزه‌هاي مولد يا كارآفريني‌هاي نو پشيمان می‌شوند و ترجيح مي‌دهند بر خلاف كشور‌هاي توسعه‌يافته به سمت پست‌هاي پشت ميز‌هاي اداري بروند، لذا صف  انتظار براي استخدام‌هاي دولتي بسيار بيشتر از تلاش براي راه‌اندازي كسب و كار شخصي است. 
   
نگاه ايالتي به قوانين !
 وي با ابراز تأسف از اينكه متأسفانه در اين مسير خود دولت و نظام آموزشي هم مقصر هستند، گفت: به عنوان مثال چند جوان با يك ايده«‌تپ‌سي» راه‌اندازي كرده‌اند اما در هر شهر و هر استان با آنها رفتاري متناقض دارند، انگار كه در هر استان به مثابه ايالت‌هاي مستقل، قوانين و شرايط كسب و كار مختص خود را دارند!
وي يكي ديگر از موانع جوانان را فشار نگاه سنتي به كسب و كار‌هاي جديد دانست و گفت: رفتارهاي سيستم اداري به گونه‌اي است كه مانع از توسعه كسب و كارهاي نوين است، به عنوان مثال يك جوان براي اخذ يك مجوز فعاليت تجاري در فضاي مجازي بايد بيش از 17 مجوز اخذ كند و براي اخذ اين مجوز‌ها هم حداقل شش ماه زمان براي استعلامات نياز است، اگر همه كارها و بسترهاي لازم را فراهم كرده باشيد. 

اميدوار تجريشي خاطر نشان مي‌كند: متأسفانه به رغم اينكه كشور نياز به ايجاد اشتغال دارد اما عزمي در اين دولت و دولت‌های قبلي براي رفع اين نوع موانع پيش پا افتاده براي حضور جوانان در كسب و كارهاي خرد و شخصي وجود نداشته است. 
وي در پاسخ به اين سؤال كه تشكل خانه صنعت و معدن جوانان براي رفع اين موانع چه مي‌كند، گفت: تشكل ما براي رفع اين موانع، نامه‌نگاري‌هاي زيادي با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و مجلس كرده‌ و حرف ما نيز اين است كه قوانيني كه مجلس براي جوانان تصويب كرده بايد در دولت به درستي اجرا شود و قوانيني كه قرار است در مجلس به تصويب برسد بايد با ملاحظات منطقي و نگاه جامع باشد. 
   
طرح سرباز اقتصاد مقاومتي
وي همچنين از ارائه طرح سرباز اقتصاد مقاومتي به دستگاه‌هاي مربوط خبر داد و گفت: بر اساس اين طرح جوانان پس از دوره آموزش نظامي بر حسب تقاضای بنگاه‌ها و مرتبط با تخصص افراد در بخش‌هاي مختلف اقتصادي جذب مي‌شوند و كسب مهارت را در حوزه تخصصي خود مي‌آموزند. از اين طريق هم صنايع ارتباطشان با جوانان بيشتر مي‌شود، هم از بار هزينه‌های نيروهاي مسلح مي‌كاهد و هم فرصتي براي كسب تجربه جوانان و آمادگي براي ورود به بازار كار است. 
اميدوار تجريشي خاطر نشان كرد: با اجرايي شدن اين طرح ارتباط دانشگاه با صنعت در بسياري از رشته‌ها از حالت نمايشي و شعار خارج مي‌شود و ما اميدواريم اين طرح با استقرار دولت دوازدهم در حوزه صنعت و معدن عملياتي شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار