کد خبر: 879597
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
رئيس اتاق مشترك ايران و عراق خبر داد
رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران و عراق از توطئه مشترك امريكا و عربستان عليه فعاليت‌هاي اقتصادي و بازار ايران در عراق خبر داد...
رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران و عراق از توطئه مشترك امريكا و عربستان عليه فعاليت‌هاي اقتصادي و بازار ايران در عراق خبر داد و گفت: بانك مركزي عراق به تاجران واردكننده كالا از عربستان ارز دولتي مي‌دهد و مسئولان امريكايي به عراقي‌ها تأكيد كرده‌اند به ايراني‌ها در حوزه‌هاي مختلف تجاري و عمراني ميدان ندهند. 
يحيي آل‌اسحاق، رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران و عراق با بيان اينكه حدود 28 درصد صادرات ايران به منطقه اقليم كردستان است، گفت: پس از اتفاقات سياسي اخير در منطقه اقليم كردستان عراق، سه مرز مشترك ايران و اقليم كردستان بسته شد كه در حال حاضر دو مرز بازگشايي شده و به گفته مسئولان مرز سوم هم به زودي باز مي‌شود. 

رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران و عراق در پاسخ به اين سؤال كه طي مدتي كه مرزهاي مشترك ايران و اقليم كردستان بسته بود، آيا برآوردي از ميزان خسارت به بازرگانان ايراني صورت گرفته است، گفت: خير، خسارتي وارد نشد، بلكه صدور كالاهاي بازرگانان ايراني كمي با تأخير اتفاق افتاد و صادركنندگان مجبور شدند كه كالاهاي خود را از ساير مرزها  به اين كشور وارد كنند، ضمن اينكه سرمايه‌گذاران و ايرانياني كه در اين منطقه پروژه‌ دارند، همچنان مي‌توانند به ادامه كار خود بپردازند. 

وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا اقتصاد ما از مسائل سياسي متأثر مي‌شود، در حالي كه كشوري مثل تركيه كه در مورد موضوع اقليم كردستان با ما هم نظر بود حتي يك روز هم مرز مشترك خود را با اقليم كردستان مسدود نكرد و طي مدتي كه ما مرزهاي مشتركمان را بسته‌ بوديم اين كشور به صادرات خود به اقليم ادامه داد، گفت: استراتژي سياسي و اقتصادي تركيه با استراتژي سياسي و اقتصادي ما متفاوت است و نمي‌توانيم در اين زمينه قياس داشته باشيم. 

رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران و عراق با بيان اينكه به نسبت مراودات سياسي با عراق از مراودات اقتصادي با اين كشور منتفع نيستيم، اظهار داشت: عراق در مراودات تجاري با ايران نسبت به ساير كشورها به صورت تبعيض‌آميز عمل مي‌كند. 
آل‌اسحاق گفت: عراق اخيراً در زمينه مراودات تجاري با عربستان امكاناتي را فراهم كرده، اما به تازگي تعرفه واردات لبنيات ايران را افزايش داده است. 
وي با بيان اينكه عربستان به قول خودش قصد دارد با ابزار اقتصادي ايران را از عراق و منطقه بيرون كند، گفت: قبلاً اين كار را با ايجاد ناامني در منطقه مانند حمايت از داعش و اين قبيل كارها انجام مي‌داد و الان از ابزار اقتصادي استفاده مي‌كند و خودش هم اين را اعلام مي‌كند. 
  
تشكيل شوراي تنظيم امور اقتصادي عربستان و عراق
آل‌اسحاق گفت: بر همين اساس عربستان در حال تشكيل شوراي تنظيم امور اقتصادي با عراق است و حتي وزير امور خارجه امريكا هم در جلسه‌اي درباره اين موضوع حضور داشته و به عراقي‌ها تأكيد كرده است كه به ايراني‌ها در حوزه‌هاي مختلف تجاري و پروژه‌هاي عمراني خيلي ميدان ندهند.  رئيس اتاق مشترك ايران و عراق با بيان اينكه انتظار اين است كه عراق در حوزه اقتصادي همان برخوردي را با ما داشته باشد كه با كشورهاي اردن، عربستان و تركيه دارد و برخورد تبعيض‌آميز نداشته باشد، اظهار داشت: عربستان آماده شده تا پروژه‌هاي عمراني را از عراق بگيرد.  وي افزود: همچنين بانك مركزي عراق به واردكنندگان عراقي كه از ايران كالا وارد مي‌كنند ارز به قيمت بازار آزاد مي‌دهد، اما به واردكننده‌اي كه از عربستان كالا وارد مي‌كند ارز دولتي مي‌دهد كه اختلاف آن حداقل 10 درصد است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار