کد خبر: 879596
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران اتومبيل: پيش‌فروش خودرو كلاهبرداري محسوب مي‌شود...

بهناز قاسمی
 
در حالي كه طبق اطلاعيه سازمان حمايت و اتحاديه نمايشگاه‌داران پيش‌فروش خودرو از سوی هفت شركت فعال در بازار خودرو ممنوع اعلام شده، برخي از اين شركت‌ها همچنان براي پيش‌فروش و جمع‌آوري منابع مالي از مردم اقدام مي‌كنند و حتي جشنواره فروش نيز برگزار كرده‌اند. 
 
همزمان با هجوم خودرو‌هاي رنگ‌به‌رنگ چيني بدون پشتوانه خدمات فني، ايجاد شركت‌هاي واردكننده خودرو نيز رونق گرفت. شركت‌هايي كه نسبت به پيش‌‌فروش يا فروش خودرو زير قيمت اقدام كرده و پس از گرفتن مبالغ بالايي از مردم يكباره ناپديد مي‌شوند و تعداد زيادي از مشتريان را متضرر مي‌كنند. گاهي مشاهده مي‌شود شركتي يك خودرو با ارزش 140‌ميليون تومان را با نرخ 100 ميليون تومان پيش‌فروش مي‌كند، شركت‌هاي متخلف پيشتر نسبت به اجاره محل استقرار خود اقدام مي‌كنند تا در زمان مناسب، آنجا را خالي كنند و به اين ترتيب نمي‌توان پاسخگوي خريداران خودرو از اين شركت‌ها بود. 
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران اتومبيل با انتقاد از روند صدور مجوز فعاليت براي شركت‌هاي عرضه‌كننده خودرو مي‌گويد: ‌ممكن است اتحاديه نمايشگاه‌داران صدور مجوز فعاليت براي يك شركت را به صلاح نداند، اما اگر ما اين مجوز را صادر نكنيم، اماكن و اتاق اصناف مجوز را براي آنها صادر مي‌كنند. 
 
مؤتمني همچنين با بيان اينكه اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو با پيش‌فروش خودرو (چه داخلي و چه خارجي) مخالف است، مي‌افزايد: اين اقدام حقيقتاً كلاهبرداري محسوب مي‌شود، زيرا قانون شفافي در مورد پيش‌فروش خودرو نداريم و قانون فعلي بايد اصلاح شود. مؤتمني با اشاره به توقف ثبت‌ سفارش واردات خودرو مي‌گويد: در اين شرايط برخي شركت‌ها نسبت به پيش‌فروش خودرو اقدام مي‌كنند كه كلاهبرداري است و مردم نبايد براي خريد از آنها اقدام كنند. وي تأكيد مي‌كند: چهار سال است كه خودرو از حالت يك كالاي سرمايه‌اي خارج شده و در اين شرايط مردم نبايد با هدف سود كردن نسبت به خريد و فروش اقدام كنند. 
  
بيانيه سازمان حمايت خريدار نداشت
طي هفته‌هاي اخير برخي از مالباختگان پيش‌فروش خودرو در تجمعي اعتراض‌آميز در مقابل وزارت صنعت و تجارت،  رسيدگي به مشكلاتشان را خواستار شدند. همچنين سازمان حمايت از حقوق مصرف‌كننده چندي قبل عملكرد شركت‌هاي «مفتاح رهنورد»، «داتيس خودرو»، «طاها خودرو»، «شهر خودرو»، «آداك خودرو» و «پرشين پارس» را در پيش‌فروش خودرو به دليل نداشتن مجوزهاي لازم غيرقانوني اعلام كرد. 
اين در حالي است كه هم‌اكنون برخي از اين شركت‌ها همچنان مشغول پيش‌فروش خودرو هستند و وعده‌هاي مختلفي به خريداران مي‌دهند. در تماس فارس با يكي از نمايندگي‌هاي فروش شركت عظيم خودرو، مسئول مربوطه با بيان اينكه مجوز پيش‌فروش خودرو توسط اين شركت  از سوي سازمان حمايت صادر شده است، گفت: مجوز پيش‌فروش ما بر در و ديوار شركت نصب شده است. 
وي با اين وعده كه در خريد خودرو از ما سود 10 تا 20 ميليون توماني خواهيد داشت، گفت: براي خريد خودرو هرچه زودتر به نمايندگي مراجعه كنيد، زيرا الان در شرايط جشنواره و فروش ويژه قرار داريم و ممكن است اين شرايط خيلي زود به پايان برسد! اين مسئول فروش حتي از افتتاح يك نمايندگي جديد عظيم‌خودرو هم خبر داد و گفت: پيش‌فروش خودرو در نمايندگي‌هاي ديگر شركت نيز انجام مي‌شود. 
 
7 شركت متخلف حق پيش‌فروش ندارند
فعاليت غيرقانوني اين شركت‌ها در حالي ادامه دارد و به فريب مشتريان ادامه مي‌دهند كه سعيد مؤتمني، رئيس اتحاديه فروشندگان اتومبيل در اين مورد مي‌گويد: مجوزي براي ادامه پيش‌فروش خودرو توسط اين هفت  شركت صادر نشده است در حال حاضر نيز سايت ثبت سفارش واردات خودرو بسته است و امكان واردات وجود ندارد. 
وي مي‌افزايد: اين شركت‌ها حق پيش‌فروش خودرو را ندارند، ولي با اين حال به صورت غيررسمي نسبت به پيش‌فروش اقدام مي‌كنند كه شكايت‌هايي در اين مورد به اتحاديه رسيده است. 
رئيس اتحاديه فروشندگان خودرو با بيان اينكه اين شركت‌ها وعده تحويل خودرو با مدل 2018 را به مشتريان مي‌دهند، تأكيد كرد: اخطارهايي را از طرف اتحاديه به اين شركت‌ها داده‌ايم كه در صورت بي‌توجهي به آن با تخلف آنها برخورد جدي خواهد شد. 
 
تعليق 6 ماهه فعاليت متخلفان
مؤتمني تصريح مي‌كند: طبق بند «هـ» ماده 28 قانون نظام صنفي، اگر يك واحد صنفي ضوابط مربوطه را رعايت نكند، مجازات خواهد شد، به طوري كه در مرحله اول، فعاليت شركت يك هفته تعليق مي‌شود و اگر دوباره به تخلف خود ادامه دهد، اتحاديه مي‌تواند فعاليت آن شركت را تا شش ماه تعليق كند. به گفته وي پيش‌فروش خودرو توسط شركت‌هايي امكانپذير است كه از وزارت صنعت مجوز داشته باشد، در حالي كه هم‌اكنون كلاهبرداري شركت‌هاي مذكور محرز است. 
وي به مردم توصيه كرد كه به تبليغات شركت‌هاي متخلف در پيش‌فروش خودرو توجهي نكنند و سعي كنند خريد خودرو را به صورت نقدي انجام دهند. 
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران اتومبيل مي‌گويد: در حال حاضر كسي صداي مصرف‌كننده را نمي‌شنود، نه سازمان حمايت و نه بخش بازرسي وزارت صنعت، هيچ‌كدام به شكايت مشتريان خودرو رسيدگي نمي‌كنند، در حالي كه شكايت‌هاي زيادي به اتحاديه ارائه شده كه مربوط به عدم تحويل خودرو به خريداران است. 
 
هفته‌اي 60 شكايت براي خودروهاي چيني 
همچنين رئيس اتحاديه اتوسرويس و پاركينگ‌ها نيز از سردرگمي مردم براي دريافت خدمات خودروهاي  چيني در بازار خبر داده و مي‌افزايد: بيشترين شكايت را در صنف اتوسرويس در خصوص خودروهاي وارداتي چيني دريافت مي‌كنيم كه خدمات پس‌از‌فروش به مشتريان خود نمي‌دهند. 
عليرضا راسي مي‌گويد: هفته‌اي 60 شكايت به دست مي‌رسد كه 50 درصد از خودروها  چيني است. وي ميزان ورود خودروهاي چيني وارداتي را نامتناسب با خدمات پس از فروش آنها دانست و مي‌افزايد: خودروهاي وارداتي غيرچيني هم با اين معضل مواجه هستند و اين در حالي است كه طبق استانداردهاي بين‌المللي براي هر هزار خودرو بايد ايستگاه‌هاي فني كافي داير شود. 
وي با اشاره به اينكه روزي خواهد رسيد كه خودروها به دليل مشكل در كنار خيابان بايستند، اما تعميركاري براي رفع ايراد وجود نداشته باشد، مي‌افزايد: خدمات پس از فروش و كسب رضايت مردم هزينه‌بر است و شرايط فعلي و معضلات پيش‌آمده نشان‌دهنده بي‌توجهي وارد‌كنندگان و هزينه نكردن براي خدمات پس از فروش است. براي جلوگيري از گسترش اين معضل مركز آموزش كارگر و كادر فني خودرو ايجاد شده است تا با آموزش‌هاي رايگان شاهد بحراني شدن سال‌هاي آينده نباشيم. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار