کد خبر: 879498
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
فرماندار اردبیل تاکید کرد:
فرماندار اردبیل گفت: باید بازتعریفی جدید از منابع آب شرب، کشاورزی و صنعت شود تا دشت هایی همچون اردبیل با بحرانی جدی تر از این روبرو نشوند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، جواد زنجانی در جلسه جمع بندی سفر اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به اردبیل در سرعین اظهار کرد: شرایط اضطراری مرکز استان ایجاب می کند تا ما بیش از گذشته به دشت اردبیل و تامین آب شرب، صنعت و بخش کشاورزی که با چالش ها و دغدغه هایی روبروست توجهی جدی و اساسی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه روز به روز این دغدغه ها و نگرانی ها افزون تر می شود ادامه داد: اردبیل با 700 هزار نفر جمعیت از آب سد یامچی به ظرفیت 17 میلیون متر مکعب بهره مند است در حالی که این سد در ابتدا برای کشاورزی طراحی و اجرایی شده و برداشت آب از این سد برای شرب با برخی نارسائی ها و کیفیتی نامطلوب روبروست.

فرماندار اردبیل با تاکید بر اینکه از نظر کمی و کیفی ما در تامین آب شرب اردبیل دچار مشکلات و نقایصی هستیم خاطرنشان کرد: به هیچ وجه تصفیه خانه موجود جوابگو نیست و اگر از هم اکنون تصفیه خانه ای کلنگ زنی شود 5 سال طول می کشد تا این تصفیه خانه جدید به بهره برداری برسد که باید مسئولان امر از هم اکنون دست به کار شوند.

زنجانی با اشاره به اینکه در تامین آب اردبیل افق مشخصی دیده نشده است گفت: باید دستگاه های متولی در این زمینه افق 20 ساله را که جمعیت اردبیل به بیش از 850 هزار نفر رسیده و 90 درصد جمعیت استان در مرکز این استان ساکن خواهند شد پیش بینی شده و زمینه تدارک برنامه ریزی های جدید در این باب انجام شود.

وی ضرورت بازتعریفی جدید از تامین منابع آب شرب، کشاورزی و صنعت را در اردبیل یادآور شد و افزود: ما در تخصیص آب در این بخش ها با مشکلات جدی روبرو هستیم و در حالی که بخش شرب ما نیازمند تامین اب کافی است بیشترین مصرف را در حوزه کشاورزی شاهد هستیم.

فرماندار اردبیل با انتقاد از کسانی که همواره حرف از توسعه کشاورزی می زنند اظهار داشت: ما در حالی سخن از توسعه کشاورزی می زنیم که به اندازه کافی آب برای شرب نداریم و با شرایط اقلیمی خشکسالی که پیش آمده است نمی توان زیاد به توسعه بخش کشاورزی امیدوار بود.

زنجانی تنش های آبی را در اردبیل بسیار نگران کننده خواند و اضافه کرد: در حالی که 100 میلیون متر مکعب آب در دشت اردبیل وجود دارد اما تاسف انگیز است که مصرف ما بیش از این رقم بوده به طوری که دشت اردبیل یکی از دشت های ممنوعه بوده و با وضعیت کنونی بحران و فرونشست دشت را شاهد هستیم.

وی از مسئولان کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خواست؛ تا براساس قوانین مشخص در کشور زمینه بازتعریفی دقیق از حقابه ها و منابع شرب، کشاورزی و صنعت را مدنظر قرار دهند تا بخشی از دغدغه ها و نارسایی ها برطرف شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر