کد خبر: 879468
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
خلأهاي قانوني در تعيين مرجع صدور مجوز و ناظر بر عملكرد مؤسسات خيريه زمينه را براي سوء‌استفاده برخي از اين مؤسسات و بي‌اعتمادي جامعه نسبت به شناسنامه‌دارها فراهم كرده است.
پرويز فتاح، رئيس كميته امداد امام خميني(ره) اين اشكال را مبنايي و قانوني مي‌داند و در ادامه به «جوان» مي‌گويد: بسياري از اين خيريه‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد زير سايه غفلت مسئولان بار خود را مي‌بندند و آب از آب تكان نمي‌خورد. 
براساس قانون سازمان‌هاي مردم‌نهاد و غيردولتي حق تجارت نداشته و بايد هزينه‌هاي خود را از منابع اجتماعي، مردمي و كمك‌هاي دوستانه دولت تأمين كنند. اما اين موارد باعث نمي‌شود گردش مالي بعضاً عظيم آنها برخي دست‌اندركاران‌شان را به وسوسه آغاز رايزني‌ها و ورود به راهكارهاي شرعي و غيرشرعي و قانوني و غيرقانوني براي بهره‌مندي‌هاي مالي و غيرمالي از منابع خيريه نيندازد. 
فتاح در بخش ديگري از اظهاراتش مي‌افزايد: يكي از اشكالات جامعه ما ساماندهي و نظارت بر خيريه‌ها است، به طوري كه مبادي اعطاي مجوز به آنها واحد و مشخص نيست و در حال حاضر بعضي با مجوز بهزيستي و بعضي با اجازه نيروي انتظامي و وزارت كشور كار مي‌كنند.  وي ادامه مي‌دهد: در حال حاضر روحيه‌اي در ميان مسئولان رو به گسترش است كه اعلام مي‌كند كار را به مردم بسپاريم، در حالي كه سپردن كار به خيريه‌ها و به مردم آداب دارد. چطور مي‌خواهيم اقدامات اين خيريه‌ها را كنترل كنيم. اگر از مردم پول گرفتند و سر مردم را كلاه گذاشتند و براي خودشان سرمايه به هم زدند، مسئول كيست؟ 
رئيس كميته امداد خاطرنشان مي‌كند: مردم به حساب مجوز ما آنها را معتمد مي‌شمارند. وقتي ما مجوز مي‌دهيم بايد پاسخگوي تخلف‌شان هم باشيم. در صورتي كه الان چنين چيزي نيست.  وي مي‌گويد: كميته امداد يك خيريه بزرگ ملي است، با وجود اين چندين ناظر دارد. از سازمان بازرسي كل كشور گرفته تا ديوان محاسبات كل كشور، دفتر رهبري، شركت مفيد راهبر، حراست و... اما براي ساير خيريه‌ها كدام نهاد يا ارگان اين كار را مي‌كند؟ اين روند به صلاح مملكت نيست. 
فتاح اظهار مي‌كند: ما بارها گفته‌ايم فعاليت خيريه‌ها در كشور قانون مي‌خواهد و هم با مجلس و هم با دولت رايزني كرده‌ايم اما فايده نداشته است. 
به گفته وي روح مردم ما به كار خير آغشته است و وقتي اسم ائمه(ع) و ايتام و بيماران را مي‌بينند، آماده كمك مي‌شوند و همين امر زمينه برخي سوءاستفاده‌ها را فراهم مي‌كند. 
بر اساس اين گزارش و بر اساس آخرين آمار منتشره از ميان 17 هزار مجوزي كه براي خيريه‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد صادر شده، حدود 8 هزار فعال هستند. كه به علت نبود سيستم مالي مدون و مشخص و نبود دفتر رسمي اطلاعي از گردش مالي آنها در دست نيست. 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دكترم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
سلام ...
جناب آقاي فتاح حرف دل ما را زده اند ؛؛ من كارمند سازمان بهزيستي هستم ؛ متأسفانه در اين سازمان هيچ قانون بازخوردي بدرد بخوري در رابطه با مشاركت هاي مردمي و مراكز خيريه وجود ندارد . در بهزيستي يا همه چيز صفر است مثل غير قانوني بودن جمع آوري خيرات براي كارتن خواب ها در مراكز خصوصي ؛؛ و يا همه چيز صد است مثل اينكه مردم بجز كهريزك و شيرخوارگاه آمنه مركزي براي خيرات نمي شناسند .... احتمالا هم اگر بگويم كه با قسمتي از خيرات مردم در اين مراكز چه مي كنند ؛ اين نوشتار را ثبت نخواهيد كرد ...
در بهزيستي هيچ ساز و كار و هيچ فيلتري براي رصد كمك هاي مالي و غير مالي كه مردم در اختيار اين گونه مراكز دولتي و خيريه اي قرار مي دهند وجود ندارد چرا كه خود دولت بهزيستي دستش در اين مشاركت هاي مردمي كج و ماوج است ؛ خودش براي خودش و نحوه ي شرعي آن احكام بدرد بخوري ندارد ... چه رسد به كنترل و بازرسي و بازبيني عملكرد مالي مراكز خيريه ي تحت امر و سرپرستي خودش ...
شما قضاوت بفرماييد :
از نظر محق بودن در دريافت كمك هاي مردمي ... فرق كارتن خوابي كه در كهريزك مثلاً پذيرش مي شود با كارتن خوابي كه در يك مركز خصوصي پذيرش مي شود چيست ؟ چرا اين كهريزكي مي تواند از مشاركت هاي مردمي براي بهتر زيستن استفاده كند ولي كارتن خوابي كه در يك مركز خصوصي بستري است به جرم اين كه مركز خصوصي است حق استفاده از مشاركت ها و كمك هاي مردمي را ندارد ؟ اين چطور تقسيم عدالت در شرع مقدس است ؟
چرا بهزيستي به بخش خصوصي مي گويد شما بياييد نام مجوز خود را از خصوصي به خيريه تبديل كنيد آنوقت اجازه ي جلب مشاركت هاي مردمي را داريد ؟ مگر آدم ها و نيت ها و منش ها و خصوصيت هاي اخلاقي و شرعي اين افراد هم فرق كرده و خيريه اي مي شوند ؟ آدم ها كه همون آدم ها هستند ... آيا كاغذ ها و مهر ها هستند كه رفتار شرعي را مي سازند و يا خود آدم ها ؟ آيا حساب ها ي بانكي هم خيريه اي مي شوند ؟
اين چه كلاه شرعي است كه دولت ؛ خودش سر خودش مي گذارد ؟
اصلاً فلسفه ي مراكز خيريه چيست ؟ مگر نه اين است كه عده اي با توجه به سرمايه دار بودن به صورت يك تشكل دور هم جمع مي شوند و با كمك گيري از ديگر مردم خيّر به كمك فقرا و بي بضاعت ها مي شتابند و باري را از دوش دولت برمي دارند تا دولت بتواند دارايي هايش را خرج رفاه و توليد و سازندگي در كشور كند ؟ كه اگر اين است پس چرا اين مراكز خيريه از دولت يارانه هاي كلان مي گيرند ؟ بخش خصوصي هم كه دارد يارانه مي گيرد از بهزيستي ؛؛ پس فرق مراكز خصوصي با مراكز خيريه در چيست ؟ آيا بجز اين است كه مراكز خيريه يك ورودي مالي ديگري بجز يارانه و گرفتن شهريه از مردم دارند و بيشتر كسب درآمد مي كنند در صورتي كه اين حق را ندارند ؟

بخدا فقط كمي انديشه و تفكر لازم است ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار