کد خبر: 879296
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
کارشناس گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: نبود واحدهای فرآوری و بسته بندی حلقه مفقوده تولید گیاهان دارویی برای افزایش اشتغال و رونق کسب وکار در این استان است.
سید ابوالفضل ولیئی افزود: کشت گیاهان دارویی در کشور موضوع جدیدی بوده و به عنوان یکی از طرح های محوری، اقتصاد مقاومتی مطرح شده است .
وی با بیان این که کشت باریجه و کتیرا برای بهره برداران از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است خاطرنشان کرد:استان سمنان در تولید باریجه جایگاه خاصی دارد و از این توانمندی می توان برای درآمدزایی وایجاد اشتغال جوامع محلی استفاده کرد.
ولیئی اضافه کرد:با توجه به حلقه مفقوده درچرخه تولید تا مصرف گیاهان دارویی ،این گیاهان به صورت خام و بدون فرآوری از ایران به کشورهای عربی منتقل و با چند برابر قیمت به کشورهای اروپایی صادرمی شوند.
کارشناس گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: با صدور ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اجرای طرح ملی گیاهان دارویی از سال 95 در قالب طرح اقتصاد مقاومتی 10 هزار هکتار از اراضی مرتعی استان احیا شد.
وی گفت :اجرای طرح کشت گیاهان دارویی که با مشارکت مردم بومی و مرتع داران محلی با هدف بهره برداری اصولی از منابع ملی و به منظور کاستن فشار چرای دام بر اراضی مرتعی با توجه به کمبود آب در استان در 2 سال گذشته آغاز شده است.
وی با بیان این که گیاه باریجه در ارتفاعات 2هزار متری رشد می کند و در اکثر نواحی استان به خصوص آرادان ،مهدی شهر و سرخه این ظرفیت وجود دارد خاطرنشان کرد: کاشت بذر گیاه باریجه در چهار هزار و500 هکتار از مراتع استان در سال 95 و پنج هزار و 800 هکتار درامسال کشت شد.
به گزارش ایرنا، از 208 هزار هکتار سامانه مرتعی استان سمنان،سهم رویش گیاه باریجه 26 هزار هکتار است که از این سطح حدود 10 هزار هکتار در طرح احیا قرار گرفته است
هر بوته حدود 35 گرم باریجه تولید می کند و طی 2 سال بین پنج تا هفت تن در هر هکتار برداشت انجام می شود.
 از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
بیش از 50 هزار نفر در تعاونی های حفظ و احیا عرصه طبیعی ،کاشت و تولید گیاهان دارویی در کشور فعال هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر