کد خبر: 879241
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
نتیجه معکوس همه‌پرسی اقلیم
نتایج معکوس رفراندوم بارزانی در کردستان عراق هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند.
نتایج معکوس رفراندوم بارزانی در کردستان عراق هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. بغداد حالا نه تنها خواستار لغو کامل رفراندوم و به دست گرفتن تمامی گذرگاه‌های مرزی است بلکه حیدر العبادی به صراحت اعلام کرده باید به عمر حکومت خودمختار کردستان پایان داده شود. 
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گفت: تمام مرزهای عراق باید تحت کنترل اختصاصی حکومت فدرال باشد که این شامل نفت کردستان نیز می‌شود.  این مواضع العبادی در همان روزی ابراز شد که منابع خبری گزارش دادند نیروهای فدرال عراق بعضی گذرگاه‌های مهم مرزی در این کشور با ترکیه را به دست گرفته‌اند. شبکه تلویزیونی کردی ام‌آرتی به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه از ورود نیروهای عراقی و ترکیه به دروازه مرزی ابراهیم الخلیل خبر داد. بر اساس این خبر نیروهای نظامی عراقی و ترکی با عبور از دروازه مرزی فیش‌خابور وارد دروازه مرزی ابراهیم الخلیل شدند. گذرگاه ابراهیم الخلیل در شمال اقلیم کردستان، در مرز با ترکیه قرار دارد و بزرگ‌ترین گذرگاه زمینی عراق به شمار می‌رود. هرچند شبکه تلویزیونی روداو وابسته به نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان خبر ورود نیروهای نظامی عراقی به دروازه مرزی ابراهیم‌الخلیل را تکذیب کرد. ولی ارتش عراق با انتشار بیانیه‌ای در روز سه‌‌شنبه اعلام کرد، یک هیئت ارتش این کشور در حال آماده‌سازی خود برای کسب کنترل مناطق کردنشین هم‌مرز با سوریه است. این هیئت که رهبری آن را عثمان الغانمی، رئیس ستاد ارتش بر عهده دارد، در حال حاضر برای بازدید در منطقه فیش‌خابور در شمال غرب عراق و هم‌مرز با سوریه و ترکیه به سر می‌برد.  

در بیانیه ارتش عراق با اشاره به گذرگاه‌های خابور و ابراهیم‌الخلیل ذکر شده هدف از این بازدید «‌کنترل مرز بین‌المللی‌» است.  این گذرگاه‌های مرزی به‌ویژه فیش‌خابور از اهمیت زیادی در صحنه ژئوپولتیک منطقه برخوردار است. امریکایی‌‌ها از طریق این گذرگاه کردهای سوریه را پشتیبانی و تغذیه می‌کنند. اگر نیروهای عراقی بر فیش‌خابور مسلط شوند برنامه‌ها و اهداف امریکا در سوریه با چالش جدی مواجه خواهد شد. بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز روز سه‌‌شنبه تأییدکرد نیرو‌های عراقی کنترل گذرگاه خابور را به‌دست گرفته‌اند. او گفت که ترکیه توافق کرده به عنوان بخشی از مسیری که به شهر تلعفر منتهی می‌‌شود، یک گذرگاه مرزی دیگر با عراق بگشاید. تلعفر در ۴۰ کیلومتری غرب شهر موصل قرار دارد.  ناظران معتقدند روند تحولات نظامی و سیاسی عراق در طول چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است چرا که تلاش بارزانی برای جدا کردن کردستان از عراق باعث تقویت روحیه ملی‌گرایی عراقی شده است و این اعتماد را به مقامات عراقی داده تا به حکومت خودمختار کردستان پایان دهند. حیدر العبادی درمصاحبه خود با ایندیپندنت گفته است: «عراق می‌خواهد به عمر چند دهه‌ای دولت نیمه مستقل کردستان پایان دهد.» وی در ادامه با دستور به نیروهای امنیتی عراق تأکید کرد نباید در بازپس‌گیری مناطقی که در دست کردستان بود، خونی ریخته شود. حیدر العبادی همچنین خاطرنشان کرد که من حاضرم به این نیروهای پیشمرگه تحت کنترل دولت فدرال حقوق بدهم اما اگر آنها می‌خواهند یک نیروی نظامی محلی داشته باشند نباید این نیرو آنقدر بزرگ باشد و اینکه باید پولش را خودشان بدهند. 
  
مذاکره درباره کنترل فرودگاه سلیمانیه 
در سایه نزدیک شدن هیئت‌های نظامی بغداد و اربیل به توافق نهایی، فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه برای مذاکره با بغداد به منظور بازگشایی این فرودگاه اعلام آمادگی کرد.  پایگاه خبری شبکه «العربیه» گزارش داد: «طاهر عبدالله‌» مدیر فرودگاه بین‌‌المللی سلیمانیه اعلام کرد که مدیریت این فرودگاه تمام اقدامات فنی و لجستیک را انجام داده و منتظر ورود هیئت بغداد برای رایزنی به منظور بازگشایی این فرودگاه است. وی افزود که بسته ماندن این فرودگاه به طور مستقیم بر زندگی و منافع شهروندان تأثیر منفی می‌گذارد و خسارات مالی زیادی به همراه دارد. مدیر فرودگاه سلیمانیه تأکید کرد که هیچ مشکلی برای همکاری با بغداد در اداره این فرودگاه ندارد و برای اجرای هر دستوری از سوی دولت مرکزی آمادگی دارد.  در پی برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی جدایی اقلیم کردستان از عراق، حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور به اقلیم کردستان هشدار داده بود اگر در عرض سه روز مدیریت فرودگاه‌ها را به بغداد تحویل ندهد، پروازهای بین‌المللی از اقلیم کردستان و به مقصد این منطقه متوقف خواهد شد و از شامگاه هفتم مهر این فرودگاه‌‌ها به دلیل تمرد دولت منطقه کردستان در تحویل آنها به دولت مرکزی، بسته شدند. 
برافراشتن پرچم صهیونیست‌ها جرم شد
پارلمان عراق تصویب کرد که برافراشتن پرچم رژیم صهیونیستی در محافل اجتماعی این کشور، جرم و اقدامی ضدقانون است.  به نوشته «اسکای پرس»، پارلمان عراق تصویب کرد که برافراشتن پرچم رژیم صهیونیستی در محافل اجتماعی در این کشور جرم است و کسی که اقدام به برافراشتن پرچم این رژیم کند، مجرم است. پس از اعلام حمایت رژیم صهیونیستی از همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان و تجزیه عراق، شماری از طرفداران «مسعود بارزانی» در همایش‌‌ها و تجمع‌های پیش از برگزاری همه‌پرسی مذکور، پرچم اسرائیل را در کنار پرچم منطقه کردستان برافراشتند که کلیپ‌های آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این امر با مخالفت‌های گسترده مردمی و مسئولان دولت مرکزی مواجه شد. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
0
0
هالا درست شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار