کد خبر: 878892
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
قمار مسعود برای جدایی از عراق به قیمت ریاستش تمام شد
قمار مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان برای جدایی این منطقه از عراق به قیمت از دست دادن ریاستش تمام شد. او دیروز در نامه‌ای به پارلمان كردستان اعلام كرد كه از این منصب كناره‌گیری می‌كند، هرچند ازنگاه برخی منتقدان از متن نامه او بوی در قدرت ماندن نیز به مشام می‌رسد. جلسه روز یك‌شنبه پارلمان کردستان به کتک‌کاری و درگیری و فحش و ناسزا کشیده شد و برخی از نمایندگان به دست نمایندگان حزب دموکرات کردستان به شدت مضروب شدند. گزارش‌هایی هم از هفت‌تیركشی طرف‌های درگیر در پارلمان منتشر شد.

مسعود بارزانی كه یك ماه پیش با برگزاری همه‌پرسی جدایی كردستان از عراق به تشدید تنش‌ها در منطقه دامن زد، روز یك‌شنبه از ریاست اقلیم كردستان كناره‌گیری كرد. بارزانی طی نامه‌ای به پارلمان كردستان اعلام كرد که نمی‌خواهد در این پست بماند. به گزارش شبکه سومریه‌نیوز، بارزانی در این نامه تأکید کرد که مخالف تمدید مدت ریاست خود است. در متن نامه مسعود بارزانی که در پارلمان کردستان عراق قرائت شد، آمده است: «بر اساس مصوبه اقلیم کردستان (۱۲۸) در مورخ ۱۲/۷/۲۰۱۷ خواهان برگزاری انتخابات ریاست پارلمان و ریاست اقلیم کردستان در ۱/۱۱/۲۰۱۷ شدیم اما به دلیل اوضاع سیاسی، امنیتی و فنی و نبود نامزدی برای انتخابات، برگزاری انتخابات ریاست اقلیم کردستان و ریاست پارلمان از سوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات به حالت تعلیق درآمد. در مورخ ۲۴/۱۰/۲۰۱۷ پارلمان به تمدید دوره این نهاد و دولت برای دو دوره رأی داد. درخصوص منصب ریاست اقلیم کردستان در تاریخ پس از اول نوامبر، من اعلام می‌دارم که مخالف ابقا در این پست هستم و جایز نیست قانون ریاست اقلیم تمدید شود و دوره ریاست اقلیم کردستان تمدید نمی‌شود و باید نشست پارلمان در سریع‌‌ترین زمان ممکن برگزار شود تا خلأ قانونی در مأموریت‌‌ها و وظایف رئیس اقلیم صورت نگیرد و این مشکل حل شود و من به عنوان یک سرباز پیشمرگه باقی خواهم ماند». در ادامه این نامه آمده است: «من به عنوان مسعود بارزانی پیشمرگه، میان مردم و پیشمرگه‌‌های عزیز برای جانفشانی و مبارزه جهت دستیابی به حقوق و خواسته‌های مردم خود و همچنین برای حفظ دستاوردهای مردمان به تلاش خود ادامه خواهم داد.»

رئیس اقلیم کردستان عراق تأکید کرد که پس از اوایل نوامبر از منصب خود کنار خواهد رفت. پارلمان اقلیم کردستان جلسه غیرعلنی را با مشارکت تمامی فراکسیون‌های سیاسی برگزار کرده است. تشکیل جلسه پارلمان پس از آن صورت گرفت که برگزاری آن دو بار به تعویق افتاده بود. مسعود بارزانی از سال 2005 در پست ریاست منطقه کردستان حضور دارد و به موجب قوانین این منطقه هیچ فردی حق ندارد که بیش از دو دوره در این پست بماند اما وی پس از دو دوره چهار ساله بار دیگر به دلیل اختلافات داخلی احزاب کرد موفق شد حضورش را در این کرسی برای دو دوره دوساله تمدید کند. 
   
هفت‌تیر‌كشی در پارلمان كردستان 
دیشب، منابع عراقی از حمله حامیان بارزانی به پارلمان اقلیم کردستان عراق و شنیده شدن صدای تیراندازی خبر دادند. شبکه اسکای نیوز نیز از شنیده شدن صدای تیراندازی درصحن پارلمان اقلیم کردستان عراق خبر داد و اعلام کرد: نیروهای امنیتی اقلیم به مقابله با این حرکت حمله‌کنندگان پرداخته‌اند. دیروز همچنین نمایندگان كردستان همزمان با قرائت متن نامه کناره‌گیری بارزانی و در اعتراض به چگونگی تقسیم اختیارات وی با یکدیگر درگیر شدند. اعضای پارلمان از جنبش تغییر به دلیل بی‌اعتنایی رئیس جلسه به درخواست‌های آنها دست به اعتراض زدند. تلویزیون دولتی عراق اعلام کرد که به دلیل بالاگرفتن اختلافات سیاسی در جلسه و کتک‌کاری و مضروب شدن یکی از نمایندگان، جلسه پارلمان برای مدت یک ساعت به حال تعلیق درآمد. به گزارش شبكه روداو، برخی نمایندگان به سمت همدیگر شلیك كردند كه چند تن از نمایندگان زخمی شدند. نمایندگان جنبش تغییر معتقدند نباید بیشتر اختیارات بارزانی به نچیروان بارزانی بردارزاده وی به عنوان نخست‌وزیر این اقلیم واگذار شود. آیدین معروف نماینده پارلمان کردستان از جبهه ترکمانی در این خصوص به شبكه ان‌آر‌تی گفت که در نامه بارزانی آمده که وی از این پس در منصب ریاست اقلیم باقی نمانده و درخواست کرده که مدت ریاست وی تمدید نشود و اختیارات وی در این منصب به قوای سه‌گانه اقلیم واگذار شود. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار