کد خبر: 878865
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
تصادفات جاده‌اي و آلودگي هوا 2 عامل مهم مرگ و مير ايرانيان
عيسي كلانتري: اگر اراده كنيم مشكلات حل شوند، بايد در مقابل گادفادرهايي قرار بگيريم كه زورشان هم كم نيست!
زهرا چیذری

«هفته قبل دو هواپیمای غول پیکر با 800مسافر در کشور سقوط كرد»؛ شما چه واكنشي به چنين خبري داريد؟ بديهي است حتي سقوط يك هواپيما مي‌تواند حسابي جنجال‌آفرين شود و تا مدت‌ها توجه محافل رسانه‌اي و كارشناسي را به خود معطوف دارد، اما آنطور كه مجيد فراهاني، عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفته است: در تهراني زندگي مي‌كنيم كه قربانيان آلودگي هوا معادل سقوط يك ايرباس 500 نفره در هر هفته است؛ قربانياني كه بي‌صدا مي‌ميرند و رسانه‌ها و محافل كارشناسي نسبت به مرگ‌هايي كه بر اثر آلودگي هوا اتفاق مي‌افتد و اين قاتل نامرئي در بروز آنها مؤثر است در سكوت و انفعال به سر مي‌برند. قاتل‌هاي نامرئي كه به اندازه سقوط هواپيما قرباني مي‌گيرند، به آلودگي هوا محدود نمي‌شود. پيش از اين نيز سردار مهري، رئيس پليس راهور ناجا با اشاره به آمار مرگ روزانه 5/42 نفر در تصادفات جاده‌اي گفته بود هر هفته به تعداد جان‌باختگان سقوط يك هواپيماي بوئينگ با 300 مسافر در جاده‌ها تلفات داريم.
 
آمار اعلام شده درباره قربانيان آلودگي هوا از سوي عضو شوراي شهر تهران شايد در نگاه نخست كمي اغراق‌آميز به نظر برسد، اما آمار ديگري هم وجود دارد كه نشان مي‌دهد تعداد مرگ‌هاي ناشي از آلودگي هوا بسيار جدي‌تر از چيزي است كه تصور مي‌كنيم. همين چند روز پيش بود كه سرپرست گروه «سلامت هوا» مركز محيط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به وظيفه وزارت بهداشت به محاسبه مرگ منتسب به آلودگي هوا، از مرگ 12 هزار و 897 ايراني در اثر آلودگي هوا در سال 94 خبر داد. این یعنی هفته‌ای 250 نفر براثر آلودگی‌ها جان می‌دهند. عباس شاهسوني با بيان اينكه روند كاهشي ميانگين غلظت آلاينده ذرات معلق در سال 95 متوقف شد، درباره ميزان مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا در تهران گفته است: بر اساس محاسبات صورت گرفته در سال گذشته 4 هزار و 810 مرگ منتسب به آلودگي هوا در تهران ثبت شده است. اگر اين ميزان را به تعداد هفته‌هاي سال تقسيم كنيم به رقمي حدود 100 مرگ به دست قاتل نامرئي يعني آلودگي هوا دست مي‌يابيم. بگذريم از اينكه بنا به تأكيد سرپرست گروه «سلامت هوا» مركز محيط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در برخي شهرها مثل اهواز ميانگين ذرات معلق 2/5 ميكرون شش برابر حد استاندارد است و مرگ‌هاي بيشتري را مي‌توان به آلودگي هوا منتسب كرد. 
 
از 100 تا هزار آمار متفاوت مرگ آلودگي 
آمار مرگ هفته‌اي هزار تهراني را يك عضو شوراي شهر در جلسه روز گذشته ارائه كرد. مجيد فراهاني در هفدهمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش كه با حضور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست برگزار شد، گفت: در تهران بر اساس آمار در سال 1384 بيش از 10 هزار نفر بر اثر آلودگي هوا كشته شده‌اند كه در سال 1395 اين رقم به بيش از دو برابر افزايش يافته است. اين بدين معناست كه در تهراني زندگي مي‌كنيم كه هفته‌اي يك ايرباس 500 نفره در آن سقوط مي‌كند و كسي به آن توجهي ندارد. تهران جزو سه شهري است كه بدترين كيفيت هوا را دارد. 
وي با اشاره به اصل 50 قانون اساسي از اينكه دولت سهم خود را در توسعه حمل‌و‌نقل عمومي رعايت نمي‌كند، انتقاد كرد. 
  
باز هم پدرخوانده‌ها
رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با تأكيد بر اينكه وضعيت آلودگي كلانشهرها به طور نسبي بهتر شده است، گفت: تعداد روزهاي آلاينده كمتر از نصف روزهاي آلاينده در سال ۹۱ بوده است، اما به‌طور متوسط هنوز حدود ۹۰ روز هواي آلوده داريم. 
انگار محيط‌زيست هم مانند بسياري از عرصه‌هاي ديگر از حضور پدرخوانده‌ها خالي نيست. عيسي كلانتري با پذيرش اينكه مشكل اصلي تهران، آلودگي هوا است از پدرخوانده‌هاي حوزه محيط‌زيست سخن گفت. وي تصريح كرد: اگر شما اراده كنيد تا مشكلات حل شوند بايد در مقابل گادفادرهايي (پدرخوانده) قرار بگيريد كه زورشان هم كم نيست. 

به گفته رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست بررسي‌ها نشان داده كه ۲۰ درصد آلودگي هواي تهران و كرج به دليل فعاليت يك نيروگاه است و وزير نفت نيز تأكيد كرده كه اگر پالايشگاهي سوختش غيراستاندارد باشد، تعطيلش كنيد. نيروگاهي همچون نيروگاه شهيد‌رجايي در روزهايي كه وارونگي دما را شاهد هستيم ۲۰ درصد آلودگي هوا را توليد مي‌كند. 
وي با بيان اينكه تعداد و وضعيت كارخانه‌هاي آلاينده در پايتخت مشخص است، اما بايد اراده و عزمي جدي در زمينه بهبود شرايط داشته باشيم، افزود: به عنوان مثال ۵۰ كارخانه آلاينده در تهران داريم كه تعطيلي آنها موجب بيكاري حدود ۱۰ هزار نفر مي‌شود. حال بايد تصميم بگيريم كه اولويت ما هواي پاك است يا موضوعات ديگر. كلانتري با كنايه‌اي به سازمان حفاظت محيط‌زيست تصريح كرد: بودجه شهرداري تهران سالانه حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان است، اين در حاليست كه كل بودجه محيط‌زيست در كشور ۵۰۰ ميليارد تومان است و لازم است شهرداري محيط‌زيست را جدي‌تر بگيرد. 
تصادفات جاده‌اي و آلودگي هوا دو عامل جدي مرگ‌هايي هستند كه قابل پيش‌بيني و صد‌البته قابل پيشگيري‌ هستند. همه ما در همين هوا نفس مي‌كشيم و همه ناگزيريم از همين جاده‌ها عبور كنيم تا خودمان هم به جمع قربانيان نپيوسته‌ايم، مي‌توانيم در اين پيشگيري سهيم باشيم. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار