کد خبر: 878812
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
کبری فرشچی

پس از ماجراي افشاگري آنجلينا جولي درباره آزار جنسي‌اش توسط تهيه‌كننده سينماي هاليوود موج گسترده‌اي در اروپا به‌وجود آمد و افراد متعددي با استفاده از هشتگ «من نيز»(Me Too) در شبكه‌هاي اجتماعي قصد دارند وسعت اذيت و آزارهاي جنسي در جهان را نشان دهند. نکته قابل تأمل در اين ميان آن است که تا پيش از اين جريان وانمود مي‌شد آزارهاي جنسي در دنياي غرب از سوي مهاجران و افراد غيراروپايي نسبت به زنان اروپايي و غربي رخ مي‌دهد اما با افشاگري‌هاي اخير مشخص شد چهره‌هاي رسانه‌اي و سياستمداران غربي نيز مجريان چنين فجايعي هستند. در اين ميان رسوايي جنسي در پارلمان اروپا و مجلس نمايندگان فرانسه به شدت خبرساز شده است.
سياستمداران نامدار فرانسوي که مدتي نيز عهده‌دار پست وزارت بودند، با انتشار بيانيه‌اي اعلام کردند ديگر در برابر تبعيض و آزار جنسي سکوت نخواهند کرد.
اين سياستمداران که از احزاب مختلف فرانسه هستند در بيانيه‌اي که در روزنامه «ژورنال دو دي‌مانش» منتشر شد، تأکيد کردند: «طعنه‌هاي جنسي و حرکات و رفتار ناشايست بايد در آينده به صورت نظام‌مند محکوم شوند.»
نام رئيس‌کنوني صندوق بين‌المللي پول، کريستين لاگارد و شماري از سياستمداران احزاب محافظه‌کار، سوسياليست و حزب سبزهاي فرانسه در پايان اين بيانيه به چشم مي‌خورد.
اين سياستمداران در بيانيه خود خاطر نشان کردند: «همه ما زناني که در محيط‌هايي قرار گرفتيم که پيشتر انحصاراً به مردان تعلق داشت، از تبعيض جنسي رنج کشيده‌ايم و با آن مبارز‌ه کرده‌ايم.»
آنها تصريح کرده‌اند که براي مقابله با چنين سوءرفتارهايي ابزارهاي قانوني وجود دارد اما در قوانين حقوقي به اندازه کافي از اين ابزارها استفاده نمي‌شود.
در ادامه بيانيه آنها همچنين تأکيد شده است که قوانين کار حامي زنان است اما اين قوانين اغلب مورد احترام قرار نمي‌گيرد.
از آن گذشته تنها تعداد اندکي از زناني که مورد تبعيض و آزار جنسي قرار گرفته‌اند شکايت مي‌کنند و در موارد بسيار اندکي اين شکايت‌ها به محکوم کردن فرد متهم ختم مي‌شود.
از ماه ژوئن مجلس تازه فرانسه آغاز به کار کرده است. در اين مجلس از ۵۷۷ نماينده، ۲۳۳ نفر زن هستند، در حالي که در مجلس قبلي، فقط ۱۵۵ زن نماينده حضور داشتند.
مارين توندليه که به عنوان دستيار در مجلس ملي فرانسه کار مي‌کند، مي‌گويد: کارکنان زن پارلمان «وقت ناهار يا نوشيدن قهوه، درباره رفتارهاي برخي از نمايندگان مشخص به همديگر هشدار مي‌دادند.»
وي از وجود «فهرست سياه» نمايندگاني مي‌گويد که زنان را آزار جنسي مي‌دادند. به گفته خانم توندليه، «نام برخي از نمايندگان به طور مرتب بين ما تکرار مي‌شد و مي‌دانستيم که بايد مواظب باشيم با آنها در آسانسور تنها نباشيم.»
حدود يک سال پيش، حزب سبز فرانسه دچار يک شوک بزرگ شد. دني بوپن، سخنگوي پارلمان فرانسه و عضو حزب سبزها به دليل اتهام به آزار جنسي چند همکار زن مجبور به استعفا شد.
چهار همکار زن او را به آزار جنسي متهم کردند، هرچند او همه اتهامات را رد کرد. دني بوپن متهم به «تعرض»يک زن هم حزبي‌ شد و چند نماينده زن مجلس هم او را به فرستادن پيامک‌هاي مستهجن متهم کردند.
در ديگر بخش‌هاي اروپا هم اوضاع چندان مناسبي وجود ندارد. ‌اي‌يو ريپورتر گزارش داد: گروهي از اعضاي پارلمان اروپا در واکنش به گزارش‌هايي مبني بر وقوع تعرض جنسي در اين مرجع قانونگذاري، خواهان انجام تحقيقات بيشتر در اين زمينه شدند.
اولين بار «ساندي تايمز» از وقوع تعرض جنسي نسبت به زنان جواني خبر داد که به عنوان کارمند پارلمان اروپا مشغول کار هستند.
اين روزنامه در مقاله خود از پارلمان اروپا به عنوان بستري مناسب براي وقوع آزار جنسي ياد کرد و گفت كه اين جرائم از سوي برخي از اعضاي بلندپايه پارلمان انجام شده است.
«آنتونيو تاجاني» رئيس پارلمان اروپا نيز در واکنش به اين گزارش گفت: شوکه و خشمگين شدم. حال آنکه شوکه شدن پاسخ کافي به اين مسئله نيست و با وجود اقداماتي که از يک سال پيش براي افزايش سطح هوشياري کارکنان اتخاذ شده است بايد تلاش بيشتري در اين زمينه انجام داد.
گفته مي‌شود تا کنون ۸۷ زن و شش مرد قرباني تعرض جنسي اعضاي پارلمان اروپا شده‌اند.
نام عاملان اين فساد اخلاقي حتي الامکان مخفي مانده حال آنکه ساندي تايمز از «ايو کوشه» وزير اسبق دولت فرانسه و نماينده حزب سبز به عنوان يکي از متجاوزان نام مي‌برد.
اين در حالي است که پنج نفر از اعضاي اتحاديه خواهان تشکيل کميته‌اي ويژه براي رسيدگي به مسئله هستند و اصرار دارند بايد ادامه تحقيقات به نهادهاي غيروابسته به پارلمان واگذار شود.
برخي رسانه‌هاي آلماني هم از سوءاستفاده‌هاي جنسي در پارلمان اروپا و گزارش‌هاي تکان‌دهنده در اين باره در اين تشکل اروپايي نوشتند.
نشريه انگليسي ساندي‌تايمز و برخي رسانه‌هاي ديگر هم پيش از اين گزارش‌هايي را درباره سوء‌استفاده‌هاي جنسي در پارلمان اروپا منتشر کردند. بر اين اساس نمايندگان مرد پارلمان اروپا زنان را مورد آزار و اذيت جنسي قرار مي‌دادند. بر اين اساس در بين متهمان حداقل دو نماينده مرد آلماني پارلمان اروپا هم وجود دارد که يکي از آنها از مقامات بلندپايه است. يکي از سياستمداران حزب سبز آلمان در پارلمان اروپا در اين باره اظهار داشته است که آزار و اذيت جنسي در محل کار يک نوع وحشتناک سوء‌استفاده از قدرت است. وي همه نمايندگان زن پارلمان را که مورد سوءاستفاده جنسي قرار گرفته‌اند،تشويق کرد که به کميته مربوطه شکايت کنند.
يکي ديگر از نمايندگان حزب سبز اتريش در پارلمان اروپا نيز تأکيد کرد که هر مورد سوءاستفاده جنسي بايد مورد بررسي قرار گيرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار