کد خبر: 878676
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
گزارش «جوان» از دومين روز برگزاري بيست‌و‌سومين نمايشگاه مطبوعات
مصلاي بزرگ تهران دیروز شاهد برگزاري دومین روز از نمايشگاه مطبوعات و رسانه‌ها بود...
جواد محرمي
 
مصلاي بزرگ تهران دیروز شاهد برگزاري دومین روز  از نمايشگاه مطبوعات و رسانه‌ها بود؛ نمايشگاهي كه برخي معتقدند خروجي آن بيش از آنكه در خدمت راهبردها و سياست‌هاي رسانه‌اي به سود مردم باشد، بيشتر تجلي‌دهنده روح اشرافي‌گري در عرصه رسانه و مطبوعات است. 
اين سؤال مهمي است كه نمايشگاه مطبوعات با همه هزينه‌هايي كه از جيب بيت‌المال براي برگزاري آن صرف مي‌شود، واقعاً چه دستاوردي براي مردم و مسئولان دارد. غرفه‌هاي بزرگي كه چشم‌ها را خيره مي‌كند عرضه‌كننده چه فرهنگي است. 

نمايشگاه مطبوعات در حالي بيست و سومين دوره خود را برگزار مي‌كند كه بخش عمده‌اي از جامعه خبرنگاران و مطبوعاتي‌هاي كشور همچنان و به‌رغم شعارهاي دهان‌پركني كه همواره درباره اهميت اين كار از سوي مسئولان سر داده مي‌شود، از شرايط مطلوب شغلي برخوردار نيستند و برخي از فعالان اين عرصه حتي از بديهي‌ترين حقوق چون بيمه محرومند و با چالش‌هاي معيشتي عديده‌اي دست و پنجه نرم مي‌كنند. 
در واقع هنوز شأن و منزلت خبرنگاران در سطحي نیست كه اين قشر از اعتماد به نفس كافي جهت اثرگذاري لازم در جامعه برخوردار باشند، ولي با همه اين احوال به لحاظ ارائه وظايف شغلي خود سربلند هستند و با همه بي‌مهري‌ها پيام‌آوران گمنام عرصه اطلاع‌رساني كشورند. 
   
دليل غيبت رئيس‌جمهور
دومين روز نمايشگاه مطبوعات در حالي سپري شد كه به جز جهانگيري و چند مسئول ديگر كه از نمايشگاه بازديد كردند، ساير مسئولان همچنان غايبان نمايشگاه مطبوعات بودند. 
روز گذشته با ورود معاون اول رئيس‌جمهور به نمايشگاه و برگزاري مراسم افتتاح، بازديدكنندگان در پشت درهاي نمايشگاه منتظر پايان مراسم افتتاحيه و بازشدن در‌هاي نمايشگاه بودند. اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور كه امسال عهده‌دار افتتاحيه نمايشگاه بود، در دومين روز نمايشگاه با بازديد از غرفه‌هاي نمايشگاه با مسئولان غرفه‌هاي نمايشگاه گفت‌و‌گوي كوتاهي داشت. معاون اول رئيس‌جمهور درحالي از غرفه «جوان» بازديد كرد كه از نقد عملكرد رسانه‌اي دولت گلايه‌مند بود. 
وي با حضور در غرفه جوان يكي از خبرنگاران روزنامه را خطاب قرار داد و كنايه‌وار پرسيد: آيا همه كاركنان روزنامه مثل شما جوان هستند و پاسخ خبرنگار اين بود كه قطعاً از اعضاي كابينه جوان‌تر هستند! 

معاون اول رئيس‌جمهور ديروز در سخناني كه در مراسم افتتاحيه نمايشگاه ايراد كرد، به اين نكته كلي اشاره كرد كه جوانمرگي مطبوعات به هر دليلي اعم از اقتصادي، سياسي و قضايي، علامت توسعه‌نيافتگي كشور است. اسحاق جهانگيري اين رويداد را ميدان گفت‌وگو، خصوصاً در ارتباط با حوزه عمومي كشور توصيف كرد و گفت: نمايشگاه مطبوعات فرصتي است تا ظرفيت‌ها و نقش‌هاي مطبوعات هم به مردم و هم به مسئولان گفته شود.
وي دليل حضور نيافتن حسن روحاني در اين مراسم را «كثرت كار» و «مسائل واجب‌تر» رئيس‌جمهوري عنوان و درعين حال، مراتب سپاس وي و همچنين هيئت دولت را به يكايك اصحاب رسانه ابلاغ كرد. 

كثرت كار و مسائل واجب‌تر بهانه‌هايي است كه معاون اول رئيس جمهور از آنها براي دليل‌تراشي حضور‌نيافتن رئيس‌جمهور در نمايشگاه مطبوعات استفاده مي‌كند، البته فرهنگ در دولت‌های يازدهم و دوازدهم همواره مظلوم بوده‌است و رئيس‌جمهور دوره دوم رياست‌جمهوري خود را مي‌گذراند و بيش از اينكه به سخنراني در محافلي چون نمايشگاه مطبوعات احتياج داشته باشد، بايد تدبيري براي شرايط بد اقتصادي كشور بينديشد، عرصه فرهنگ نيز بي‌ترديد در اين دولت در بي‌تدبيري تا پايان كار به سر خواهد برد و رسانه‌ها نيز شرايط بهتري را تجربه نخواهند كرد.

معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه با اشاره به اينكه گاهي اوقات ممكن است نقدهاي رسانه‌اي را كه به ما وارد مي‌شود، نپسنديم، افزود: ما در عين حال نبايد از رسانه‌ها دوري كنيم و نوعي رسانه‌هراسي در ما به‌وجود بيايد. 
وي رسانه را محل نقد صحيح و ترويج اخلاق حسنه توصيف كرد و گفت: روزنامه مزرعه محلات است، نه كشتزار نفرت. رسانه ميدان دوستي است نه دشمني و محل همگرايي، انسجام و همبستگي ملي است، نه واگرايي. 
جهانگيري در ادامه از بحث و بررسي لايحه سازمان نظام رسانه‌اي در دولت كه بيش از 5/1 سال است در كميسيون‌هاي مختلف كابينه در مورد آن بحث شده است، خبر داد و از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواست لايحه نهايي دولت را در اين زمينه در اختيار اصحاب مطبوعات قرار دهد تا دولت هم بتواند از نظرات آنها استفاده لازم را ببرد.  ديروز برخي از نشريات شهرستاني از نبود حمايت وزارت ارشاد و استانداري و فرمانداري شهرستان خود گلايه‌مند بودند كه با هزار و يك مشقت و دردسر و با تأمين قطره‌چكاني هزينه‌ها در نمايشگاه حضور پيدا كرده، ولي از حمايت دستگاه‌هاي متولي خبري نبود. 
 
تجليل از ۶ فعال روزنامه‌نگار زن دفاع مقدس
روز گذشته همچنين دبير كل انجمن نويسندگان و روزنامه‌نگاران دفاع مقدس از تجليل ۶ فعال روزنامه‌نگار زن در بيست‌و‌سومين نمايشگاه مطبوعات خبر داد. 
سعيد علاميان درباره سومين سال حضور انجمن روزنامه‌نگاران و نويسندگان دفاع مقدس در نمايشگاه مطبوعات گفت: اين انجمن با پوشش ۱۲۰ خبرنگار و روزنامه‌نگار فعال امسال با رويكرد ويژه بانوان به نمايشگاه آمده است. 

وي افزود: روز پنجم نمايشگاه طي مراسمي با خاطره‌گويي محسن رفيق‌دوست از شش نويسنده و روزنامه‌نگار زن دفاع مقدس تجليل مي‌شود. 
علاميان گفت: مراسم شب خاطره‌گويي را كه هر سال در حوزه هنري برگزار مي‌شود، به نمايشگاه آورده‌ايم و قرار است در روز هفتم نمايشگاه با حضور 150 نفر خاطرات خبرنگاران پيشكسوت جنگ مرور شود. به گفته علاميان دوره‌هاي آموزشي_كارگاهي خبرنگاري در دفاع مقدس از سوي پيشكسوتان اين عرصه كه پيش از اين از سوي اين انجمن برگزار مي‌شد به دليل كمبود بودجه و نبود حمايت معنوي برگزار نمي‌شود. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار