کد خبر: 878516
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
چندي پيش از سوي نظام جمهوري اسلامي 152 نفر از كاركنان بخش فارسي بي‌بي‌سي در ايران ممنوع‌المعامله شدند...
عبدالله گنجي
چندي پيش از سوي نظام جمهوري اسلامي 152 نفر از كاركنان بخش فارسي بي‌بي‌سي در ايران ممنوع‌المعامله شدند و بي‌بي‌سي با اندكي تأخير ضمن شكايت به سازمان ملل، موضوع را در قالب اذيت و آزار خبرنگاران طرح و به عاصمه جهانگير گزارشگر ويژه سازمان ملل در ايران نيز رساند. سؤال اين است كه اين تصميم نظام را مي‌توان مواجهه با خبرنگاران ارزيابي كرد؟ و آيا بي‌بي‌سي فارسي فقط يك رسانه است؟ آيا مشغول تحكيم روابط ايران و انگلستان است؟
براي روشن شدن موضوع توجه به چند نكته اساسي لازم و ضروري است:

1- آيا انگليس دشمن جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شود و شامل كشورهاي متخاصم است؟ آيا ايران و انگلستان هر دو نسبت به مسائل ديگري خود را ذي‌حق براي اظهارنظر، دخالت و فشار مي‌دانند؟ اين تخاصم يك طرفه است؟ يا دوطرفه؟ براي پاسخ به اين سؤالات بايد مسائل اختصاصي هر دو كشور را شناخت و موضع طرف ديگر نسبت به آن مسائل را ديد. انگلستان داراي مشكلات و چالش‌هاي جدي در ايرلند، جبل الطارق با اسپانيا و جزاير فالكلند با آرژانتين و... است. آيا كسي مشاهده كرده است كه ايران نسبت به اين موضوع در سازمان ملل يا با كشورهاي طرف انگلستان همسويي و عليه انگليس توطئه كند؟ آيا تاكنون ايران به مسائل اختصاصي انگلستان ورودي داشته است يا در مسائل داخلي آن دخالت كرده است؟ حال در نقطه مقابل نگاه كنيد، انگليس همسوترين كشور اروپايي با امريكا عليه جمهوري اسلامي است. در تحريم ايران تلاش حداكثري را نموده است و به قول ظريف بعد از توافق هسته‌اي هم نتوانسته‌ايم يك حساب بانكي در انگليس باز كنيم. انگليس عليه ما در سوريه، عراق، لبنان و يمن فعاليت بين‌المللي و ديپلماسي مي‌كند. در مسائل داخلي ايران مانند مسائل حقوق بشري و فتنه 1388 دخالت مستقيم دارد. خود داراي برترين موشك‌هاست اما با موشك‌هاي ما مخالف است. خود داراي زرادخانه اتمي است اما از ما خواست تحقيقات هسته‌اي راه هم پلمب كنيم. علاوه بر آن در 200 سال گذشته محوري‌ترين عامل كودتا، قحطي، قراردادهاي استعماري، اشغال و فرقه‌سازي در ايران بوده است. حال از كاركنان ايراني بي‌بي‌سي بايد پرسيد آيا شما در خدمت يك كشور متخاصم كه عليه وطن شما و دولت قانوني آن اقدام مي‌كند، نيستيد؟ آيا شما بخشي از ابزار انگليس در مبارزه با نظام جمهوري اسلامي نيستيد؟

2- اگر تحول در مفهوم جنگ را بپذيريم و سلاح گرم را به قلم و بيان تأويل كنيم شما چه فرقي با رجوي داريد كه در دامن صدام متخاصم قرار گرفت؟ اگر نظام جمهوري اسلامي اقدامات انگلستان عليه خود را خصمانه مي‌داند ـ كه مي‌داند ـ بايد با سربازان انگلستان در جنگ نرم چگونه برخورد كند؟  مگر تلويزيون بي‌بي‌سي اكنون در خدمت اپوزيسيون نظام جمهوري اسلامي به عنوان كارشناس از دانشگاه‌هاي مختلف دوقوزآباد نيست؟ چرا نظام تلقي دشمن‌انگاري از آن نداشته باشد؟ مگر قاعده هر جنگي اين نيست كه امكانات دشمن غنيمت به حساب مي‌آيد؟ اما هنوز نظام جمهوري اسلامي اموال شما را در ايران مصادره نكرده است؟ 

اگر ما با كاركنان بخش فارسي بي‌بي‌سي در اين نقطه عزيمت به تفاهم برسيم كه انگلستان در عرصه بين‌الملل به عنوان دشمن ايران عمل مي‌كند چرا بايد از برخورد نظام با پياده‌نظام آن تعجب كنند؟ مگر مي‌شود كساني لحاف و كرسي خود را در منزل پدري گذاشته باشند و به جبهه دشمن بپيوندند اما بخواهند هيچ‌كس به اين لحاف و كرسي تعرض نكند يا آن را به آتش نكشد. مگر ايرانياني كه بدون سلاح مشغول خريد تجهيزات از امريكا براي كشورشان بودند، اكنون در زندان‌هاي امريكا نيستند؟ آنان كه دشمن امريكا نبودند اما چون براي دشمن امريكا خريد مي‌كردند به زندان افتادند، حال چطور ايران به اقدامي كمتر از زندان بسنده نكند؟!
همه كاركنان بي‌بي‌سي فارسي عليه نظام جمهوري اسلامي فعاليت مي‌كنند اما در يك تقسيم‌بندي كلي دو دسته‌اند؛ دسته‌اي كه خود اپوزيسيون هستند و حقد و كينه خود را در زرورق روشنفكري و خبرنگاري مي‌پيچند و به صورت اتوكشيده، شيك، با كراوات، ساق‌هاي عريان و لبخند بيان مي‌كنند. اين جماعت بايد بدانند كه در ميدان مبارزه حلوا تقسيم نمي‌كنند و اتوكشيدگي تأثيري در برداشت طرف مقابل ندارد. شما ممكن است با استانداردهاي غرب و با  سر به  زير برف‌كردن، از اين صحنه، تلقي مبارزه نكنيد اما تلقي ما چيز ديگري است. 
دسته دوم كساني هستند كه براي هويت‌يابي و شغل به آن پيوسته‌اند كه در ادبيات جنگي و مبارزه به آنان مزدور مي‌گويند و سرجمع رفتار آنان با دسته اول يكي است و حتي بدتر، چرا كه ممكن است باورهاي دسته اول با سياست‌هاي انگليس همسو باشد اما دسته دوم صرفاً «پول» مبناي ورودشان به مبارزه با ملت خود است. بهترين راه براي اين جماعت كه نه عرق ايراني دارند و نه عرق شيعي، نه حميت ملي دارند و نه  غيرت قومي اين است كه يا به رسانه‌هاي مستقل و غيرمتخاصم كوچ كنند يا از حداقل‌هاي مقابله به مثل نظام جيغ بنفش نكشند. از شبكه‌سازي، تيتردهي و خط‌دهي بعضي از عناصر بي‌بي‌سي فارسي به رسانه‌‌هاي داخلي فعلاً مي‌گذريم، شايد در نوشته اي ديگر به آن بپردازيم. 
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
سجاد
|
United States
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
2
1
اخه این چه منطقیه ک جناب عالی داری؟؟ تو میدون جنگ هم به تن اون خبرنگار لباس خاص میکنن تا همه بدونن این خبرنگاره!! بعد تو الان اونا رو جزئی از غنائم جنگی دشمن میدونی!!؟؟
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
3
مسئولین قضائی نظام " می بایست خیلی زودتر ازاین عکس العمل جدی در برابر افرادی که فقط از انان یک شناسنامه ایرانی باقیمانده " چه انانی که در داخل و یا خارج از کشور هستند " فکر " زبان وعملکردشان در مسیر دشمنان نظام " وهم صدائی با انان
قرار گرفته ست " انجام می داد ایا؟ این افراد مزدور دشمن نیستند ؟ مگر این افراد هم صدا با شمنان کشور " فریاد وامصیبت سر می نمی دهند ؟ تا ایرانی های دیگر را در مسیر تفکر دشمن جذب کنند ؟ مگر سیاستمداران امریکا واروپا با مخالفین تصمیمات خودشان در باره ایران " درداخل کشورشان چگونه رفتار می کنند ایا؟ جای این افراد در زندان نیست ؟ پس چگونه ست که مسئولین کشورمان باید با افردی که با زبان و یا قدم هایشان بطور علنی در مسیر دشمن حرکت می کنند " باید مسامحه داشته باشد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
2
واقعا متاسفم براتون.
ميدونم نگران اين هسيتد كه قافيه رو به يك شبكه كه كارمنداش كمتر از صد نفره بد جور باختيد.
بي بي سي حرفه اي ترين رسانه فارسي زبان با فاصله زياده.
بسياري از روزنامه نگاران توانا و با سواد امثال مسعود بهنود حسين باستاني فرناز قاضي زاده بزرگمهر شرف الدين و .. رو در اختيار داره.
كل صدا سيماي ما و رسانه هاي يي مثل شما حتي يك درصد بي بي سي هم يستد. حالا كه علنا دارين از شكنجه و بازداشت افراد خانواده كاركنان بي بي سي ذفاع ميكنيد.
...
غلام همت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
1
0
لطفا این فعالیت ها را هم به اقدامات خصمانه ی انگلیس علیه ایران اضافه کنید:
آموزش براندازی نرم برای لیدرهای ضدانقلاب در سطح دکتری در مرکز آموزش NED در لندن (مسوول این مرکز شخص نخست وزیر انگلیس است)
آموزش براندازی نرم برای جوانان با تفکر واگرا تحت عنوان موسسات خبرنگاری در تهران
به راستی این همه مسامحه ی مسولان ایران در مقابل اقدامات خصمانه ی انگلیس چه معنایی دارد؟
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
0
1
کارکنان بی بی سی فارسی هم می خواهند از توبره بخورند و هم از اخور ..هم می خواهند کاسب ایران باشند هم کاسب انگلیس ...وقتی با حکم دادگاه ممنوع المعامله می شوندجیغ بنفش می کشند ما که شهروند ایرانی هستیم ولی هنگامی که دستگیر می شوند ادعا می کنند که شهروند بریتانیاییی هستند!
این دسته از کارکنان نه ایران وکورش و پاسارگاد برایشان اهمیتی دارد و نه غیرت دینی از هر طرف که پول بیشتر و کاسبی بیشتر باشد به ان سمت غش می کنند...به عبارت دیگر نه دین دارند و نه ازادگی و جوانمردی
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
0
1
ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺮ ﺧﻮﺩ ﺭا ﻣﺎﻧﻨﺪ,ﻛﺒﻚ ﺯﻳﺮ ﺑﺮﻑ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ و ﺑﻪ ﺟﺰ ﺑﻴﻨﻲ ﺧﻮﺩ ﺟﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭا ﻧﻤﻲ ﺑﻴﻨﻨﺪ. ﺑﺮاﻱ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ,ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﺳﺎﺯﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
0
1
در پاسخ به کاربر 14:10
اگر دل شما به این خوش است که بی بی سی خیلی سطح بالاست و یا مثلا خیلی با قافیه است ایرادی ندارد خود دانی
ولی دلقک هایی را که نام بردی سوابقشان برای ما معلوم است انهابهتر است خودشان را ایرانی خطاب نکنند ...اخر چطور امکان دارد که یک ایرانی علیه کشور و مردم کشورش اقدام ضد امنیتی کند ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
0
0
سران بی بی سی باید بدلیل انحراف افکار عمومی وسانسورجنایات سعودی واسرائیل وسانسوراخبار یمن وافغانستان مجازات ومحاکمه شوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
0
0
کیهان وجوان ومشرق دوستتان داریم خبرگزاری فارس دوستت داریم تمامی رسانه های انقلابی دوستتان داریم.ازاسهال طلبهای عامل فتنه بیزار ومتنفریم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار