کد خبر: 878499
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
تصویب طرح جدید نمایندگان امریکا، بدون دست زدن به برجام
تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در امریکا تقریباً به عادت روزانه تبدیل شده است.
تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در امریکا تقریباً به عادت روزانه تبدیل شده است. در آخرین اقدام نمایندگان مجلس این کشور با هدف مقابله با برنامه موشکی تهران تحریم‌های جدیدی را اعمال کردند و نشان دادند از «روح برجام‌» چیز دیگری نمانده است. 

روز جمعه اکثریت قاطع اعضای مجلس نمایندگان امریکا به طرحی برای نظارت بر برنامه موشکی ایران رأی دادند. این طرح رئیس‌جمهور را ملزم می‌کند شرکت‌های ایرانی و غیرایرانی درگیر در تأمین نیازهای برنامه موشک‌های بالستیک ایران را شناسایی و تحریم کند و درباره هر آزمایش موشکی ایران گزارش بدهد. به گزارش بی‌بی‌سی، 423 عضو مجلس نمایندگان به این طرح رأی مثبت دادند و تنها دو نفر مخالف آن بودند و تبدیل شدن آن به قانون تأیید سنا و رئیس‌جمهور را نیز لازم دارد. از سوی دیگر، لابی صهیونیستی موسوم به «‌ایپک‌» از اقدام مجلس نمایندگان امریکا در تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران و حزب‌الله تقدیر کرد. در صفحه توئیتری این کمیته آمده است: «‌ما مجلس نمایندگان امریکا را به علت تصویب قانونی که تجاوزکاری ایران و حزب‌الله را هدف قرار می‌دهد، تحسین می‌کنیم.» این تحریم‌های جدید چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ از تأیید پایبندی ایران به توافق هستی خودداری کرد و پرونده را به کنگره ارجاع داد. ترامپ تلاش زیادی کرده تا برجام را لغو کند اما هم نهاد و شخصیت‌های سیاسی و نظامی داخلی امریکا و هم کشورهای متحد از جمله اروپایی‌ها با اقدام ترامپ صریحاً مخالفت کرده و خواستار حفظ برجام شده‌اند. ناظران معتقدند دولتمردان امریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که برجام را حفظ کنند اما به بهانه‌های دیگر به‌ویژه برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه تحریم‌های جدیدی اعمال کنند. به نظر می‌رسد بعضی کشورهای اروپایی به ‌ویژه فرانسه و انگلیس نیز آماده هستند با این سیاست‌های واشنگتن همگام شوند. 
  
برنامه موشکی امریکا برای مقابله با موشک‌های ایران و کره
وزارت دفاع امریکا قصد دارد تا پایان سال 2017 یک بازبینی کامل از برنامه‌های موشکی ارتش این کشور را به کاخ‌سفید ارائه دهد و با افزایش میلیارد‌ها دلار بودجه، فناوری‌های جدید را به آن اضافه کند.  مقامات نظامی امریکا به نشریه «فارین پالیسی» گفتند این بازنگری روی برنامه‌های کنونی نخواهد بود اما قرار است تهدیدات جدید کره‌شمالی و ایران و همچنین وضعیت رو به‌ تغییر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی بالستیک چین و روسیه را دربر بگیرد. این نشریه به نقل از یک مقام وزارت دفاع که خواست نامش فاش نشود، نوشت: «بخشی از بازنگری پدافند موشکی بالستیک امریکا برای سنجش میزان تهدیدات ایران و اقداماتی که باید ورای آنچه که اکنون هست، انجام دهیم، خواهد بود.» ژنرال‌های پنتاگون معتقدند در حالی که خطر وقوع جنگ نزدیک‌تر می‌شود، این واقعیت که سامانه‌های موشکی امریکا پا به سن گذاشته و نمی‌توان برای حملات احتمالی به آنها اعتماد کرد، نگران‌کننده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار