کد خبر: 878290
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
شهر تبريز از ابتداي سال 2018 ميلادي يعني حدود دو ماه ديگر به عنوان پايتخت گردشگري جهان اسلام معرفي خواهد شد...
محمدصادق عابدینی

شهر تبريز از ابتداي سال 2018 ميلادي يعني حدود دو ماه ديگر به عنوان پايتخت گردشگري جهان اسلام معرفي خواهد شد، اما انگار هنوز در فاصله اندك باقي مانده تا اين رخداد بين‌المللي، مسئولان محلي و استاني و حتي مديران مرتبط با اين طرح در سطح ملي، هنوز نتوانسته‌اند كارهاي مربوط به انجام پروژه «تبريز 2018» را به خوبي انجام دهند، به همين خاطر است كه مونسان، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، روز گذشته اولتيماتوم يك هفته‌اي به دستگاه‌هاي مرتبط داد تا برنامه‌هاي خود را براي «تبريز 2018» به سازمان ميراث فرهنگي اعلام كنند. 

مونسان كه در جلسه ستاد ملي سياستگذاري «تبريز2018» صحبت مي‌كرد، گفت: هنوز رويداد «تبريز ۲۰۱۸» به‌ خوبي تشخيص داده نشده است، بايد برنامه‌هايي ارائه كنيم كه عملي شود. بايد اقدامات عملي را برنامه‌ريزي كنيم كه يكي از مهم‌ترين آنها توسعه زيرساخت‌ها است، البته مهم‌تر از آن رشد فرهنگ عمومي و برنامه‌ريزي رويدادها است. خوب است كه تبريز به واسطه اين رويداد به‌عنوان شهر منتخب گردشگر معرفي شود. بايد فرهنگ عمومي و فضاهاي شهري ارتقا پيدا كند. رئيس سازمان ميراث فرهنگي در تشريح برخي از طرح‌هاي معاونت گردشگري براي «تبريز 2018» بيان كرد: تقويت پليس گردشگر، توسعه حمل‌و نقل شهري براي معرفي «تبريز2018»، استفاده از لوگوي «تبريز2018» در بسته‌بندي محصولات توليدشده در تبريز، استفاده از استيكرهايي بر بدنه اتوبوس‌ها و تاكسي‌ها كه معرف «تبريز2018» باشد، از جمله اقدامات كوتاه‌مدتي است كه مي‌تواند اين رويداد را هر‌چه بهتر معرفي كند. 

جشنواره فيلم فجر نيازمند بازنگري است 
ناصر شفق، تهيه‌كننده سينما معتقد است جشنواره فيلم فجر بايد بر اساس نيازهاي روز جامعه بازتعريف شود و سياست‌هاي جديدي را اتخاذ كند. با نزديك‌شدن به آغار روند اجرايي سي و ششمين جشنواره فيلم فجر، انتقاد‌ها از شيوه برگزاري اين جشنواره افزايش يافته‌است. شفق از مديران سابق سينمايي و تهيه‌كننده سينما نيز مي‌گويد فجر نيازمند باز‌تعريف است. اين تهيه‌كننده مي‌گويد: معتقدم سينما در ادوار مختلف همواره نياز با تغيير و پوست‌اندازي دارد، به اين معني كه يك زماني با توجه به ميزان تعداد توليد اثر در يك ژانر، يك بخشي از سينما مورد توجه قرار مي‌گرفت و با توجه به تغيير زمان و رويه سينما نيز بايد در برگزاري مراسم خود تغييراتي را اعمال كند. 
وي مي‌افزايد: اكنون جشن‌هاي سينمايي مثل اسكار پس از آنکه فيلم‌ها نمايش و چرخه اقتصادشان كامل ‌شد، آنها را  بررسي مي‌كند و جايزه مي‌دهد و جشنوار‌ه‌هايي مانند فجر نيز آنقدر اعتبار دارند كه فيلم‌ها براي نخستين‌بار در آنجا نمايش داده شوند، اما جشنواره فجر در واقع به نوعي مستقيم اقتصاد سينما را نشانه گرفته است. شفق تأكيد مي‌كند: با اين شكل برگزاري جشنواره فيلم فجر آثار در زمان نمايش عمومي مورد قضاوت رسانه‌ها قرار گرفته‌اند و مزه و طعم اين فيلم‌ها به نوعي توسط رسانه‌ها به مردم منتقل شده است. 

دستور وزير ارشاد در مورد محل نمايشگاه كتاب
با پايان يافتن مهلت وزير ارشاد به مديران «شهرآفتاب» در آماده‌سازي اين مجموعه برای ميزباني نمايشگاه كتاب تهران و برآورده‌كردن انتظارات وزارت ارشاد و ناشران، اميرمسعود شهرام‌نيا، قائم‌مقام نمايشگاه كتاب تهران درباره محل برگزاري دوره آتي نمايشگاه كتاب تهران گفت: دستور دكتر صالحي به ما اين بوده‌است كه ما همزمان هر سه مجموعه نمايشگاهي موجود در تهران (شهر آفتاب، مصلي و مجموعه نمايشگاهي سئول) را براي ميزباني از دوره آتي نمايشگاه كتاب، مورد بررسي قرار دهيم و اين سه گزينه را همزمان پيگيري كنيم كه همين اتفاق هم افتاده است. در مورد مصلي، با دوستان اين مجموعه در تعامل هستيم و طبيعتاً اطلاعات جديدي درباره آن نياز نداريم، ضمن اينكه مسئولان مصلي آمادگي كامل و بلكه استقبال خود را براي ميزباني مجدد از نمايشگاه كتاب تهران، در صورت اتخاذ چنين تصميمي از سوي ما اعلام كرده‌اند. شهرام‌نيا البته مشكلات متعدد مجموعه نمايشگاهي سئول را مطرح مي‌كند كه محدوديت‌هاي زيادي را براي ميزباني نمايشگاه دارد و از طرف ديگر هنوز شانس «شهر آفتاب» را براي ميزباني رد نمي‌كند و اين شانس را مشروط به برآورده شدن خواسته‌هايي مانند 10 سالن ديگر است. شهرام‌نيا تصميم‌گيري براي انتخاب محل نمايشگاه سي و يكم كتاب تهران را به رأي شوراي سياستگذاري نمايشگاه موكول كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار