کد خبر: 877941
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
رئيس‌جمهور در كنگره بزرگداشت آيت‌الله مصطفي خميني:
چند روز پيش كه وزير خارجه فرانسه گستاخانه گفت: «در سفر (رئيس‌جمهور فرانسه) به ايران، تهران را به خاطر موشك‌ها و قدرت منطقه‌اي زير فشار قرار مي‌دهيم»...
علي علوي - چند روز پيش كه وزير خارجه فرانسه گستاخانه گفت: «در سفر (رئيس‌جمهور فرانسه) به ايران، تهران را به خاطر موشك‌ها و قدرت منطقه‌اي زير فشار قرار مي‌دهيم»، برخي در داخل موضع گرفتند كه دولت بايد تكليف سفر مقامات فرانسه به تهران را روشن كند، زيرا چنين تهديدي قبل از سفر، حتي با معيارهاي ديپلماسي لبخند نيز حقارت‌آميز است و نبايد ميزبان «پليس هميشه بد» فرانسه بود. 
ديروز رئيس‌جمهور در اين باره واكنش نشان داد اما سعي كرد نشان دهد كه قرار است فقط «گفت‌وگو» شود نه فشار و تهديد و در اين گفت‌وگو، اين فرانسه است كه ضرر مي‌كند و از طرف مقابل خواست كه «تشريف بياورند»:«بعضي‌ها كه مي‌خواهند با ما حرف بزنند، تشريف بياورند تا ببينيم چه كسي ضرر مي‌كند.»

به نظر مي‌رسد اين سخن، نوعي باز كردن باب گفت‌وگو (چيزي شبيه مذاكره) است تا در فضاي غبارآلود فعلي برجام كه اروپا به دنبال برجام موشكي است، ضمن مقابله با اين زياده‌خواهي امريكا و اروپا، ميزباني از يك رئيس‌جمهور اروپايي در ايران به هم نخورد! و حساب آمد و شدها حفظ شود. اما آيا رئيس‌جمهور فرانسه قرار است مثل يك بچه با ادب مقابل روحاني بنشيند و «توجيه» شود؟!

رئيس‌جمهور به رغم اينكه براي «تشريف‌فرمايي» اروپايي‌ها فضا را باز گذاشت اما به ذكر خاطره‌اي پرداخت كه به نظر مي‌رسد براي وجدان بيدار ملت ما، يادآوري مهمي است اما بعيد است براي اروپاي بي‌وجدان اين گونه يادآوري‌ها ترتيب اثري دهد: «ما از آنها سؤال مي‌كنيم وقتي درمقابل متجاوز مي‌جنگيديم آيا به ما اسلحه داديد يا به متجاوز؟ در زمان جنگ ما يك توپ ضد هوايي ساخت اروپا را كه آنها متعهد به تعمير آن بودند، به آنجا فرستاديم و نه تنها گفتند تعمير نمي‌كنيم، بلكه گفتند نمي‌توانيم به شما برگردانيم، چون در شرايط جنگ هستيم! آيا آنها مي‌خواهند راجع به تسليحات ما حرف بزنند؟ اتفاقاً ما خيلي حرف داريم.»
اما همزمان با اظهارات ديروز رئيس‌جمهور، وزير خارجه انگليس در عين حمايت ضمني از برجام، بحث حضور منطقه‌اي ايران را به ميان كشيد. انگليسي‌ها مي‌دانند كه اين رويكرد يك بازي پينگ‌پنگ با روحاني به راه خواهد انداخت تا هر بار براي دفاع از برجام و مقابله با حرف‌هاي اضافي اروپايي‌ها، مجبور شود ميان برجام و موشك‌ها و حضور منطقه‌اي، تعادلي در سخن برقرار كند و گفت‌وگو را اگر نه بر سر يك ميز اما در پشت تريبون‌هاي جداگانه ادامه دهد! و اين همان چيزي است كه برجام و آينده اقتصادي كشور ما را بيش از پيش به خطر خواهد انداخت. 

كنگره بزرگداشت چهلمين سالگرد شهادت آيت‌الله مصطفي خميني صبح روز گذشته با حضور چهره‌هاي سياسي مختلف در سالن اجلاس سران برگزار شد؛ كنگره‌اي كه اگرچه بخشي از آن به تشريح سجاياي اخلاقي آيت‌الله مصطفي خميني اختصاص داشت اما بخش مهمي ديگر نيز محل پاسخ به ياوه‌گويي‌هاي اخير دونالد ترامپ عليه جمهوري اسلامي ايران مختص بود. علاوه بر اين عصر روز گذشته نيز همايش بزرگداشت مقام علمي و معنوي شهيد آيت‌الله سيدمصطفي خميني در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد. 
بر اين اساس، دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهور كه به عنوان سخنران در مراسم صبح ديروز حضور داشت، ضمن تشريح شخصيتي شهيد مصطفي خميني خاطرنشان كرد: مرحوم حاج آقا مصطفي اميد همه انقلابيون بود و نگرشي كه نسبت به ايشان وجود داشت بر اين مبنا بود كه اگر روزي خدايي ناكرده امام خميني در ميان ما نباشد، فردي هست كه بتواند اين پرچم را بر دوش گرفته و نهضت اسلامي را به ثمر و مقصد نهايي برساند. 
رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه حاج آقا مصطفي تنها فرزند امام نبود و به عنوان مشاور و معاوني بزرگ  و يار امام(ره) همواره در كنار ايشان بود، گفت: آيت‌الله سيدمصطفي خميني در جريان نهضت اسلامي و شكل‌گيري انقلاب جايگاه ممتاز و ويژه‌اي داشت.  رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه حاج آقا مصطفي در واقعه 15 خرداد، نقش بسيار كليدي و تعيين‌كننده داشت، افزود: اگر بگوييم تلاش، مجاهدت و فداكاري ايشان و ساير علما و مراجع، در سراسر ايران، باعث شد كه جان امام حفظ شود، در اين سخن هيچ اغراق و مبالغه‌اي نيست. 
  
هيچ وقت استكبار در منطقه ما از امروز ضعيف تر نبوده است
رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: امروز در كشور، آن ديكتاتوري مستبد و آن رژيم شاهنشاهي ديگر نيست. امروز مشكل ما در كشور ديگر استبداد نيست، اما استكبار و توطئه‌هاي دشمن همچنان ادامه دارد.  دكتر روحاني با بيان اينكه البته امروز در يك جايگاه بسيار بلندي قرار گرفتيم، خاطرنشان كرد: هيچ وقت استكبار در منطقه ما از امروز ضعيف تر نبوده است. عراق، سوريه، لبنان و حتي مردم مظلوم يمن را ببينيد؛ استكبار در كجا پيروز است. آيا استكبار دنبال اين بود كه وضعيت امروز عراق و سوريه و لبنان را شاهد باشد. 
دكتر روحاني جايگاه رفيع امروز جمهوري اسلامي را دستاورد آگاهي و وحدت ملت و هوشياري و درايت رهبر معظم انقلاب اسلامي عنوان كرد و افزود: دليل اين قدرت و عظمت امروز نظام اسلامي اين است كه همه در كنار هم هستيم و اگر بين ما فاصله بيفتد ديگر اين عظمت را شاهد نخواهيم بود.  رئيس‌جمهور اظهار داشت: چه زماني را سراغ داريد كه رئيس‌جمهور امريكا حرفي بزند و همه در دنيا با او مخالفت كنند. امروز جز چند كشور كوچك و يك رژيم جعلي، حتي در درون امريكا كسي از رئيس‌جمهور امريكا و حرف و راه او حمايت نمي‌كند.  دكتر روحاني تصريح كرد: اينكه امروز مي‌بينيم عظمت ملت ايران از هر زمان ديگر بيشتر است، به خاطر اعتماد بين مردم و حاكميت است. نگذاريد اين اعتماد صدمه بخورد. دولت، قوه مقننه، قوه قضائيه، نيروهاي مسلح و در راس همه رهبري معظم انقلاب همه با هم حاكميت كشور را تشكيل مي‌دهيم. فكر نكنيم اگر به بخشي از حاكميت ضربه زديم، بخش ديگر تقويت مي‌شود؛ نه اينگونه نيست، اگر كنار هم نباشيم همه حاكميت فرو مي‌ريزد. 
   
طرح بحث قدرت دفاعي ايران فرار به جلو است
دكتر روحاني اظهار داشت: ممكن است كسي حرفي درباره تسليحات ايران بزند. خيلي به اين حرف‌ها توجه نكنيم. تسليحات ايران مثل تسليحات همه كشورهاي دنياست. در جهان ما مقررات بين‌المللي داريم. مقررات بين‌المللي در اين باره چه گفته است؟ ما قانون اساسي داريم. قانون اساسي ما چه گفته است؟ قانون اساسي ما مي‌گويد تسليحات ما بايد بازدارنده باشد. ما چيز ديگري نمي‌خواهيم. قدرت نظامي ما بايد در برابر تهديدات بازدارنده باشد و در شرايط مبادا دفاع موثر انجام دهد. 
رئيس‌جمهور تصريح كرد: همه دنيا همين است. كسي نمي‌تواند درباره قدرت نظامي كشوري ديگر كه بر مبناي قانون اساسي و تدابير و دكترين دفاعي طراحي شده است حرفي بزند. اما حالا بعضي دوست دارند با ما حرف بزنند. تشريف بياورند با ما حرف بزنند. ببینيم كي ضرر مي‌كند. ما از بعضي كشورها سوال مي‌كنيم آن روز كه ما مظلومانه در برابر متجاوز مي‌جنگيديم، شما به ما اسلحه داديد يا به متجاوز؟
دكتر روحاني ادامه داد: ما سوال مي‌كنيم در شرايطي كه مردم ما زير آتش توپخانه و بمباران و موشك دشمن بودند، آيا حاضر شديد نه تنها سلاح تهاجمي بلكه حتي سلاح پدافند هوايي بدهيد؟ آن زمان يك توپ ضدهوايي ساخت اروپا را كه متعهد به تعميرش بودند براي تعمير ارسال كرديم اما نه توپ را تعمير كردند و نه حتي همان توپ معيوب و خراب را به ما بازگرداندند و گفتند كه شما در حال جنگ هستيد و ما نمي‌توانيم اين كار را بكنيم. حالا آنها مي‌خواهند با ما درباره تسليحات نظامي حرف بزنند. 
رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: طرح بحث حضور ايران در منطقه و قدرت دفاعي ايران نيز فرار به جلو است. چه كساني در اين منطقه اين همه براي مردم ويراني آوردند؟ چه كساني عراق را ويران و به تروريست‌ها كمك كردند و اصلا چه كساني اينها را به‌وجود آوردند؟
روحاني سپس تصريح كرد: حرف زياد‌زده مي‌شود. خيلي به اين حرفها اعتماد نكنيد. اگر روزي كه لازم باشد مي‌دانيم چه جوابي به آنها بدهيم. هميشه در برابر سخن حق ما، جوابي ندارند كه بدهند. راه ما صحيح و استوار است. 
رئيس‌جمهور تأكيد كرد: راه ما بدون شك راهي صحيح و استوار است و ما اين مسير را با قدرت ادامه خواهيم داد. 
رئيس‌جمهور افزود: دولت يازدهم با تلاش خود در مذاكرات اين ظلم را برداشته است، اما اينكه امروز بخواهند عده‌اي بگويند كه همه اين ظلم برداشته نشده و مثلاً 85 درصد آن از بين رفته، درست نيست، چرا كه ما در مذاكرات و دنياي سياست هيچ‌گاه صفر و صد به معناي واقعي نداريم. 
رئيس‌جمهور با اشاره به سخنان اخير رئيس‌جمهور امريكا مبني بر اينكه اروپايي‌ها مي‌خواهند با ايران كار كنند اما ما به تنهايي در برابر ايران ايستاده‌ايم، گفت: هيچ‌گاه استكبار تا اين اندازه در منطقه ذليل و ايران تا اين اندازه قدرتمند نبوده است و لحن رئيس‌جمهور امريكا نشان مي‌دهد كه ملت ايران راه و مسير درستي را انتخاب كردند، البته مبناي ما بر پايه تلاش، جهاد و فداكاري خودمان است و خدا هم در اين راستا ما را كمك و هدايت خواهد كرد. 
   
برخي دوستان امريكا هم اين كشور را شيطان مي‌دانند
همچنين علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در اين همايش، پيرامون شخصيت شهيد مصطفي خميني، عنوان كرد: امام راحل درباره حاج سيد مصطفي خميني فرمودند ايشان اميد آينده اسلام بود كه اين حرف خوبي است، چرا كه امام خميني(ره) اهل غلو چه در مورد دوستان و چه در مورد دشمنان نبودند و هميشه در اندازه صحبت مي‌كردند، بنابراين اينكه درباره حاج مصطفي چنين جمله‌اي فرمودند بيانگر معنايي پرنغز است. 
رئيس نهاد قانونگذاري گفت: وقتي درباره صحبت‌هاي امام خميني(ره) كه از صدا و سيما پخش مي‌شود تامل مي‌كنم، به اين نكته مي‌رسم كه ايشان در انتخاب واژگان دقت داشته‌اند و شايد سنگين ترين سخن امام راحل در اين زمينه بود كه بيان داشتند امريكا شيطان بزرگ است. شايد كسي در آن زمان اين موضوع را باور نداشت. 
دكتر لاريجاني با اشاره به سفر اخيرش به كشور روسيه گفت: اخيرا در سن‌پترزبورگ يكي از روساي مجلس كشورهايي كه با امريكا خيلي ارتباط دارد در جلسه به من گفت امريكايي‌ها شيطان هستند، همان جا به ياد صحبت‌هاي امام راحل درباره امريكا افتادم كه چطور پس از گذشت سال‌ها يك رئيس مجلس كشور خارجي در مورد امريكايي‌ها همان حرف را مي‌زنند. 
دكتر لاريجاني ادامه داد: حاج مصطفي خميني بعضي از مسائل پشت صحنه را ساماندهي مي‌كردند و بعدها نيز حاج احمدآقا اين كار را براي موفقيت انقلاب انجام دادند كه البته كارهاي آنان پنهان بود و در پس خورشيد پيشواي انقلاب ديده نمي‌شد و البته نمي‌خواستند هم ديده شود ولي ما بايد اين موضوعات را بدانيم چرا كه اين عزيزان خيلي از مسائل را سهل و ساده حل مي‌كردند. 
وي در اين رابطه افزود: پس از انقلاب اسلامي يك زماني امام راحل يك عبارت سنگين را راجع به يك روحاني به كار بردند كه آن روحاني ساكت شدند البته سنگيني عبارت زلزله سياسي به وجود آورد اما همان شب حاج احمدآقا خميني و يكي از دوستان به منزل آن روحاني رفتند و با ايشان غذا خوردند و صحبت كردند تا وي نگراني نداشته باشد بنابراين حكومت كردن يك ظاهري دارد كه بايد انجام شود و همچنين يك عده فدايي مي‌خواهد كه كارها را انجام بدهند. 
دكتر لاريجاني تصريح كرد: در آن زمان گروهي از روشنفكران جامعه تحت تأثير مسائل احساسي بودند اما يك گروهي هم در مواجه با پديده‌هاي مختلف برخورد عقلاني داشتند كه مي‌توانستند در مقابل مشكلات تاب بياورند. شهيد مطهري بيان مي‌كردند كه ما بايد به آزادي فكر در انقلاب اسلامي توجه كنيم.  
وي ادامه داد: جامعه‌اي كه تفكر ديني آن از مباني فلسفي و عقلاني برخوردار نباشد يا دچار تحجر مي‌شود يا افراط گري. شما به خاطر داريد امام خميني چه دل خوني از تحجر داشتند.  رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: داعشي‌ها نمي‌گويند ما دين نداريم، برداشت آنها از دين اشتباه است چرا كه عقلانيت در آنها رسوخ نكرده است، در فلسفه اسلامي هيچ وقت بين عقل و وحي آن طور كه در غرب مطرح مي‌شود مغايرت و تقابل وجود نداشته است. 
دكتر لاريجاني با اشاره به دقت نظر فلسفي در نوشتار و تفكر حاج سيد مصطفي خميني ادامه داد: قدرت نقادي حاج سيد مصطفي قوي بود و در مورد مباحث مختلف از عقلانيت استفاده مي‌كردند. اگر روحيه حماسي در بستر عقلانيت پرورش نيابد هر چند كه احساس و اغراض زودگذر ايجاد مي‌شود و به منافع ملي لطمه مي‌زند. 

***
انتشار ترجمه آثار شهيد مصطفي خميني در آينده‌ای نزديك
در همين حال عصر روز گذشته نيز همايش بزرگداشت مقام علمي و معنوي آيت‌الله سيدمصطفي خميني به همت پژوهشگاه فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي، مركز مديريت حوزه علميه قم، مركز اسناد انقلاب اسلامي با حضور آيت‌الله علي‌اكبر رشاد (رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي)، آيت‌الله علي احمدي (رئيس مركز انتشارات سمت)، خانم دكتر زهرا مصطفوي (دختر امام خميني(ره)) و جمعي ديگر از پژوهشگران و عالمان حوزوي دانشگاهي برگزار شد. 

در ابتداي اين همايش حجت‌الاسلام ذوعلم (دبير علمي همايش)، گفت: سرفصل‌هايي كه درباره ابعاد مختلف انديشه شهيد مصطفي خميني است گسترده مي‌باشد و ما قصد داريم در مورد ابعاد مختلف فكري ايشان كارهاي جدي صورت دهيم. دو جلد از مجموعه مصاحبه‌هايي در ابعاد سياسي و علمي شخصيت شهيد مصطفي خميني در دست انتشار است يك مجلد شرح حال و مجموعه مكاتبات ايشان نيز منتشر خواهد شد. 
وي گفت: شهيد مصطفي خميني رساله‌اي موجز اما بسيار عميق و با ادبياتي كاملا علمي در مورد ولايت فقيه به زبان عربي نگاشته بودند كه اين رساله به فارسي ترجمه شده و در آينده‌اي نزديك منتشر خواهد شد. همچنين كتابي حاوي 110 داستان مستند از زندگي اين عالم و شهيد بزرگوار براي مخاطبان جوان منتشر خواهد شد. 

در ادامه همايش وي با ذكر خاطراتي از همراهي خود با مرحوم آيت‌الله مصطفي خميني گفت: حاج آقا مصطفي در دوره‌اي ايفاي نقش كرد كه عمده نقش ايشان به دليل حاكميت خفقان، براي مردم پنهان مانده است. هيچ كس به اندازه امام راحل شخصيت اين بزرگوار را نمي‌شناخت و امام در كنار مفاتيح‌شان يكدست‌خطي براي فرزند بزرگوار خود نوشتند كه تعابير بلندوالايي در مورد شخصيت ايشان محسوب مي‌شود. 
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رمضانعلى محمدیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
0
0
بسم الله،باسلام،بشرطى که بعد عنوان نشود این اروپاییان آن اروپائیان نیستند،مودب وباھوش اند و باقبلى ھاى خود تومنى ھفت صنار فرق معامله دارندوچھ لعنت ھا که در انتخابات ھایشان به آنھا نمیکنند وحرفھایشان ھم برایشان مصرف داخلى داردوقول تخم دوزرده وشکستن شاخ غول داده اند وحرفشان حرف است وتارسبیلشان باسند شش دانگ فرقى نداره!!!مثل جان کرى ودولت اوباما!؟.والسلام شھرک اندیشه‌.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار