کد خبر: 877919
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
چند روز پس از اینکه امریکایی‌ها داعش را از رقه بیرون راندند و خود کنترل آن به دست گرفتند، دمشق اعلام کرد این شهر تنها زمانی آزاد شده محسوب خواهد شد که نیروهای ارتش سوریه وارد آن شوند.
محمد رامز ترجمان، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه روز دوشنبه در گفت‌وگو با اسپوتنیک اعلام کرد که دولت سوریه تنها اراضی‌ای را که نیروهای ارتش سوریه وارد آن شوند و پرچم ملی این کشور را بر فراز ساختمان‌های آن شهر برافراشته سازند، «‌منطقه آزادشده‌» می‌داند. وی در این گفت‌وگوی ویژه تصریح کرد که آنچه در رقه رخ می‌دهد و همچنین خروج اعضای گروه تروریستی داعش از این شهر، امری مثبت است اما ضروری است که نیروهای سوریه وارد این شهر شوند و داعش یا هر کدام از سازمان‌‌ها یا گروه‌های تروریستی دیگر از آن خارج شوند. 
این اظهارات مقامات دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که امریکایی‌‌ها رقه را از داعش پس گرفتند. مواضع مقامات دمشق نشان می‌دهد که آنها حضور امریکاییان را در رقه نامشروع می‌دانند که به صورت غیرقانونی و بدون اجازه دولت مرکزی بر بخش‌هایی از خاک سوریه مسلط شده‌اند.  امریکایی‌ها تلاش دارند با تضعیف حاکمیت مرکزی بر بخش‌هایی از مناطق سوریه علناً این کشور را در شرایط تجزیه شده قرار دهند و حتی از هم اکنون بازسازی رقه را خارج از اراده دمشق مطرح می‌کنند. در همین راستا گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه امریکایی‌‌ها تلاش می‌کنند سعودی‌‌ها را متقاعد کنند برای بازسازی رقه پول خرج کنند و به همین دلیل نیز ثامر السبهان، مقام ارشد سعودی در جریان بازدید نماینده امریکا از رقه حضور داشت. هرچند بعضی محافل نزدیک به آل‌سعود مدعی شدند سفر السبهان از پیش به اطلاع دمشق رسیده بود. انور عشقی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و حقوقی خاورمیانه که نزدیک به نهادهای تصمیم‌گیرنده در ریاض است در مصاحبه تلفنی با خبرنگار اسپوتنیک گفت: اقدام ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان در امور کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس در سفر به مناطقی در شمال سوریه در چند روز قبل یک اقدام تحریک‌‌آمیز علیه دولت سوریه و دیگر طرف‌‌ها نبود چراکه این سفر با هماهنگی با امریکایی‌‌ها انجام شده بود و امریکایی‌‌ها نیز از قبل به سوری‌‌ها در خصوص این سفر خبر داده بودند. وی افزود: هدف از این سفر اساساً مقدمه‌چینی برای مرحله بعد از برقراری صلح در سوریه بود و عربستان سعودی و برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس می‌خواهند در روند بازسازی سوریه به ویژه شهر رقه مشارکت داشته باشند. در مقابل وزیر اطلاع‌رسانی سوریه همچنین تصریح کرد که کسانی وجود دارند که به دنبال از بین بردن پیروزی رقه هستند و طرحی که از سوی عربستان، امریکا یا دیگر کشور‌ها مبنی بر بازسازی شهر رقه یا مکان‌های دیگر مطرح شد، خارج از اراده دولت سوریه است. این مسئول سوری در واکنش به اظهارات کرد‌ها که گفته بودند آینده رقه را ساکنان آن و در چارچوب یک حکومت غیرمرکزی تعیین خواهند کرد، گفت: «امکان ندارد [حکومت] غیر مرکزی یا چیز دیگری وجود داشته باشد... دمشق است که هدایت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جمهوری عربی سوریه را بر عهده دارد.»
 
روسیه: رقه زمین سوخته است 
روسیه ائتلاف تحت رهبری امریکا را به «‌محو کردن شهر رقه سوریه از صفحه زمین‌» با بمباران‌های شدید در جریان نبرد علیه گروه دولت اسلامی (داعش) متهم کرده است. ژنرال ایگور کوناشنکوف گفت: «‌رقه وارث سرنوشت درسدن در سال ۱۹۴۵ است که در بمباران بریتانیا و امریکا از صفحه زمین محو شد.» امریکایی‌‌ها با به کار گرفتن کرد‌ها به عنوان نیروی زمینی یک هفته قبل کنترل کامل رقه را که پایگاه اصلی داعش در سوریه بود، به دست گرفتند. عکس‌های منتشر شده از رقه حاکی از ویرانی گسترده این شهر است و مسکو آن را به شهر درسدن آلمان در جریان حمله متفقین در جنگ جهانی دوم تشبیه کرد. فعالان سوری می‌گویند بین هزار و 130 تا هزار و 873 غیرنظامی کشته شده‌اند که بسیاری از آنها در نتیجه حملات هوایی تحت رهبری امریکا در حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه - متشکل از شبه نظامیان کرد و عرب - بوده است. 
  
دمشق اسرائیل را به چالش می‌کشد
روزنامه «هاآرتص‌» چاپ رژیم صهیونیستی در یادداشتی به تحولات میدانی اخیر در سوریه پرداخت و نوشت «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور که دلگرم به ایران و روسیه است، اعتماد به نفس خود را برای آزمودن رژیم صهیونیستی بازیافته است. در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه شرایط سوریه تغییر کرده و درپی آن دولت اسد و متحدانش می‌توانند قوانین جدیدی را در بازی مقابل اسرائیل دیکته کنند، آمده است: «تحولات اخیر در جبهه شمالی دلگرم‌کننده نیست.‌» هاآرتص با اشاره به پرتاب موشک ضدهوایی از سوی سوریه به سمت یک جنگنده اسرائیلی که چند روز پیش مشغول پرواز جاسوسی بر فراز منطقه بود، آن را نشانه‌ای از تلاش دمشق و متحدانش برای تحمیل قواعد جدید بازی دانست. این روزنامه با تأکید بر اینکه از چند ماه قبل شرایط سوریه و نحوه واکنش آن در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی تغییر کرده، نوشت: «دولت اسد به لطف کمک‌های نظامی روسیه، ایران و حزب‌الله و پیروزی‌‌هایی که مقابل معارضان به‌دست آورده، اعتماد به نفس خود را بازیافته است.» هاآرتص پیام شلیک موشک ضدهوایی به سمت جنگنده رژیم صهیونیستی را اینگونه تحلیل کرد: می‌تواند هم اقدامی تلافی‌جویانه باشد و هم اقدامی بازدارنده با هشدار به اسرائیل مبنی بر اینکه دیگر جنگنده‌های آن نمی‌توانند آزادی عملی را که طی چند سال اخیر داشتند دوباره تجربه کنند. 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
0
0
داعش با پرچم آمريكا دررقه ،مانند جنگ ايران با عراق كه آمريكا درخليج فارس باپرچم عراق باايران مي جنگيد.پس داعش باآمريكا يكي است.آمريكا تروريست است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار