کد خبر: 877908
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
برخورد کميته اخلاق با فوتباليست‌هايي که به استعمال قليان و دخانيات مي‌پردازند، اگرچه با برخي واکنش‌هاي منفي روبه‌رو شده، اما بايد از نفس اين عمل حمايت و بر تداوم آن تأکيد کرد.
سعيد احمديان
برخورد کميته اخلاق با فوتباليست‌هايي که به استعمال قليان و دخانيات مي‌پردازند، اگرچه با برخي واکنش‌هاي منفي روبه‌رو شده، اما بايد از نفس اين عمل حمايت و بر تداوم آن تأکيد کرد. غيرقابل کتمان است که فضاي فوتبال کشورمان هر سال که مي‌گذرد از نظر فرهنگي و اخلاقي تهي‌تر مي‌شود و فساد بيشتر از قبل در آن گسترش پيدا مي‌کند. در سال‌هاي اخير به وجود آمدن فضاي آلوده به ناهنجاري‌هاي مختلف در فوتبال سبب شده تا جاي مديران و مربياني که به بازيکناني که در يک شب  مسير صدساله را از نظر مالي و شهرت طي مي‌کنند، درس اخلاق و فرهنگ بدهند خالي‌تر از هميشه باشد، مسئله‌اي که نبود آن زمينه‌ساز فضاي نامناسب پرطرفدارترين رشته ورزشي کشورمان شده است. 

 علاوه بر مسائل غيراخلاقي و غيرفرهنگي که در بين بخش زيادي از فوتباليست‌ها بيداد مي‌کند، فساد اقتصادي و همچنين سوءاستفاده‌هاي مالي گسترده‌ بيت‌المال كه در فوتبال صورت مي‌گيرد، مزيد بر علت شده تا فوتبال ايران از نظر اخلاقي و اقتصادي روزهاي سياهي را تجربه کند. در چنين فضايي ورود نهادهاي نظارتي و قضايي به فوتبال ضروري‌تر از هميشه به نظر مي‌رسد و در اين بين فدراسيون به عنوان متولي فوتبال در کشور، مي‌تواند نقش تأثيرگذاري در بهبود فضاي فرهنگي و اخلاقي فوتبال کشورمان داشته باشد. 

بديهي است که فوتباليست‌ها نسبت به ساير ورزشكاران در بين مردم از شهرت و محبوبيت بيشتري برخوردارند و اين مسئله سبب شده تا رفتار و کردار آنها بيشتر از بقيه ورزشکاران به چشم مردم بيايد و خيلي از بازيکنان تيم‌هاي مشهور به خصوص استقلال و پرسپوليس به عنوان يک الگو در بين هواداران مطرح باشند و رفتار اين بازيکنان در برخي از جهات از سوي بعضي از تماشاگران به عنوان الگو مورد توجه قرار بگيرد و تکرار ‌شود. با توجه به اهميت رفتار فوتباليستي که شهرت زيادي در بين مردم دارد، توجه به مسائل فرهنگي و البته اخلاقي بايد بيشتر از سايرين مورد توجه اين بازيكنان قرار گيرد. به همين خاطر قليان کشيدن برخي از بازيکنان که نامشان اين روزها مطرح شده در يک جمع عمومي و خارج از حريم خصوصي‌شان مي‌تواند تبعات منفي در بين مردم داشته باشد و حتي بعضي از هواداران به تأسي از اين بازيکنان تشويق به استفاده از قليان شوند. 

در چنين شرايطي بايد از محروميت بازيکنان قلياني استقلال و پرسپوليس براي جلوگيري از اشاعه اين پديده مضر براي سلامت در سطح جامعه از سوي کميته اخلاق فدراسيون استقبال کرد. با اين حال به نظر مي‌رسد قاطعيت فدراسيون در برخورد با ناهنجاري‌هايي مانند قليان بايد به ديگر بخش‌هاي فساد و مسائل غيراخلاقي و مالي هم کشيده شود. نمي‌شود هرچند وقت يک‌بار با به راه افتادن يک جو و صادر کردن چند حکم عزم فدراسيون براي برخورد با چنين مسائلي را نشان داد و نسبت به ساير فسادهايي که در فوتبال اتفاق مي‌افتد، بي‌تفاوت بود و پس از يک گرد و خاک، برخوردهاي انضباطي را تعطيل کرد. 

قليان در مواجهه با برخي فسادهايي که در فوتبال اتفاق مي‌افتد، يک مسئله کوچک و پيش‌پا افتاده است. در چنين شرايطي اگرچه براي بهبود وضعيت اخلاقي و فرهنگي فوتبال نبايد از مجازات بازيکناني که مبادرت به کشيدن قليان مي‌کنند، گذشت، اما اولويت مسئولان کميته اخلاق و کميته انضباطي بايد برخورد با تخلفات و فسادهاي درشت‌تر در فوتبال نيز باشد. دلالي، فساد در فوتبال پايه، حيف و ميل بيت‌المال، رمالي و جادوگري، تطميع و رشوه، فساد اخلاقي و خيلي از تخلفات ديگر در فوتبال ايران بيداد مي‌کند به خصوص که در پرونده فساد در فوتبال نيز با جزئيات کامل و مستند به چنين مواردي اشاره شده است. 

با اين حال به نظر مي‌رسد فدراسيون فوتبال با ناديده گرفتن تخلفات و فسادهاي بزرگ، امروز انگشت روي قليان گذاشته است، حرکتي که اگرچه قابل تحسين است، اما اين برخورد تنها با قطره‌اي کوچک از درياي فساد فوتبال در کشورمان است. در چنين شرايطي اگر مهدي تاج و همکاران قاضي تورک در کميته اخلاق فدراسيون مصمم به بازسازي فضاي اخلاقي و فوتبالي هستند، بايد در اين زمينه برخورد همه‌جانبه با فضاي کثيف فوتبال از نظر اخلاقي و اقتصادي داشته باشند و نسبت به ديگر ناهنجاري‌هايي که فضاي فوتبال را آلوده کرده نيز حساسيت نشان دهند و با متخلفان برخورد کنند. تنها در چنين شرايطي است که مي‌توان به بهبود فضاي فوتبال اميدوار بود، اما اگر برخورد با ناهنجاري‌ها تنها به محروم کردن بازيکنان قلياني محدود شود، انتظار فوتبال پاک همچنان يک سراب خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار