کد خبر: 877903
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
واكنش به محروميت بازيكنان پرسپوليس و استقلال
كمتيه اخلاق هرازچندگاهي با حكمي منحصر به فرد، سر زبان‌ها مي‌افتد و اين‌بار بابت محروم كردن بازيكنان پرسپوليس و استقلال قبل از دربي است كه در بورس اخبار قرار گرفته است.
دنيا حيدري

كمتيه اخلاق هرازچندگاهي با حكمي منحصر به فرد، سر زبان‌ها مي‌افتد و اين‌بار بابت محروم كردن بازيكنان پرسپوليس و استقلال قبل از دربي است كه در بورس اخبار قرار گرفته است. تصميم جالب توجهي كه واكنش‌هاي بسياري را به دنبال داشته است. 
قليان كشيدن بدون شك تأثيری مخرب در عملكرد بازيكنان دارد و نه فقط عمر فوتبالي آنها را كاهش مي‌دهد ‌كه مي‌تواند آينده‌اي ناخوشايند نيز برايشان به دنبال داشته باشد. با وجود اين بدون شك مسائلي به مراتب مهم‌تر از قليان كشيدن بازيكنان وجود دارد كه كميته اخلاق مي‌تواند به آنها بپردازد، اما سكوت اختيار كرده و به محروم كردن بازيكنان سرخابي قبل از دربي پرداخته است، محروميتي كه البته فتاحي، ‌رئيس كميته برگزاري مسابقات مي‌گويد حكم آن هنوز ابلاغ نشده است: «محروميت مسلمان و وريا غفوري قابل اجراست، اما اين حكم هنوز به دست ما نرسيده و هر زمان كه برسد، اجرا مي‌شود. حتي اگر دقايقي قبل از دربي باشد، چراكه ديگر چنين قانوني كه حكم بايد 72 ساعت قبل مسابقه اعلام شود، وجود ندارد.» 
حكمي كه تورك، ‌رئيس كميته اخلاق مي‌گويد در صورت ارائه مستندات لغو مي‌شود. بنا به گفته وي امروز جلسه‌اي با حضور وريا غفوري و محسن مسلمان به همراه وکلاي آنها برگزار مي‌شود که دستور محروميت موقت اين دو بازيکن در صورت ارائه مستندات لغو می‌شود. 
  
ورزشكار قلياني توان دويدن ندارد
حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت با استقبال از حكم كميته اخلاق مي‌گويد: «استعمال يك‌بار قليان برابر با كشيدن 100سيگار است. به همين دليل از ورزشكاران به خصوص در رشته‌هاي فوتبال و كشتي دعوت مي‌كنيم تا به پويش‌هاي ضدقلياني به وزارت بهداشت بپيوندند و سفيران سلامت باشند. از كميته انضباطي فوتبال و فدراسيون فوتبال نيز بي‌آنكه بخواهيم طرفدار تيم خاصي باشيم از برخورد با دو بازيكن قلياني تشكر مي‌كنيم. يک ورزشکار وقتي قليان بکشد نمي‌تواند در طي بازي بدود. ضمن اينكه بازيکنان تيم‌هاي بزرگ مورد توجه نوجوانان و جوانان هستند و نبايد با کشيدن قليان و نمايش آن در فضاي مجازي، رفتارهاي غيرسلامت را که به زيان جامعه است، تبليغ کنند.»  اين صحبت‌ها در حالي مطرح مي‌شود كه رضا شاهرودي هم معتقد است اگرچه اين اتفاق در سطح جامعه، توسط افراد معمولي هم رخ مي‌دهد، اما بازيکنان استقلال و پرسپوليس الگوي جوانان هستند و بايد مراقب رفتارهاي اجتماعي خود باشند. 
  
مسائلي مهم‌تر از قليان است
با وجود اين، علي كريمي شماره هشت اسطوره‌اي و مرد صريح فوتبال ايران كه به شدت با قليان كشيدن بازيكنان مخالف است، بر اين باور است كه اين مسئله آسيبي جدي به آينده فوتباليست‌ها مي‌زند. البته كريمي معتقد است مسائلي مهم‌تر از قليان كشيدن بازيكنان هم وجود  دارد: «شخصاً هميشه با قليان مخالف بوده و هستم و به‌خاطر لطمه‌اي كه به فوتباليست‌ها، ‌حرفه و درآمدشان مي‌زند، دوست دارم فکري در اين‌باره شود، اما اين يک موضوع شخصي است. قليان کشيدن نه غيرقانوني است و نه حتي ضدعرف، آن هم وقتي در همه جاي مملکت قليان به صورت آزاد عرضه مي‌شود. بهتر است فوتباليست‌ها اين كار را نكنند چون به سيستم كاري خودشان آسيب مي‌زند، اما جرم هم نيست. در بايرن بازيکني داشتيم که بين دو نيمه و اول و آخر بازي سيگار مي‌کشيد و چون اين تصميم به حيطه شخصي‌اش ربط داشت، کسي حرفي نمي‌زد. الان هم اگر اين فوتباليست‌ها آدم‌هاي ممتازي باشند، بهتر است برخوردي در حد صحبت و نصيحت با آنها صورت گيرد، نه اينکه قبل از مهم‌ترين بازي سال محروم شوند. اگر واقعاً هدف پاکسازي و کمک به فوتبال است، راه‌هاي بهتري داريم و خود باشگاه‌ها بايد پيشقدم شوند و از بازيکنان و سرمايه‌هاي انساني‌شان مراقبت کنند و اگر در عملکرد بازيکن تأثير داشت با او برخورد کنند. اين در حيطه باشگاه و سرمربي است. مگر قليان كشيدن بازيكنان بحث تازه‌اي است كه سوژه به دست رسانه‌هاي بيگانه مي‌دهيم؟ يعني موضوعات اخلاقي مهم‌تر از قليان نيست؟ اينها اگر قليان مي‌کشند به خودشان لطمه مي‌زنند، اما آدم‌هاي زيادي هستند که مدام در حال ضربه زدن به فوتبال هستند.»
  
رفتار كميته اخلاق غيرحرفه‌اي است
خداداد عزيزي، مرد تيزپاي فوتبال ايران كه هرگز گل زيباي او در هشتم آذر به استراليا به دست فراموشي سپرده نمي‌شود نيز با وجود آنكه تأكيد دارد رفتار فوتباليست‌ها توسط جوانان الگوبرداري مي‌شود و از اين حيث آنها بايد مراقب كردار خود باشند، حكم كميته اخلاق را غيرحرفه‌اي مي‌خواند: «سيگار و قليان عمر فوتبال بازي کردن را کم مي‌کند. قليان حتي از سيگار هم بدتر است و به بازيکنان پيشنهاد مي‌کنم با پولي که در فوتبال وجود دارد زندگي و منبع درآمد خوبي تشکيل دهند و از چيزهاي ديگر لذت ببرند. حيف است که فوتباليست‌ها آينده خود را با لذت قليان کشيدن تباه کنند. خصوصاً كه قليان کشيدن بازيکنان براي جوانان بدآموزي دارد و قطعاً کسي که از اين ماجرا آسيب مي‌بيند، بازيكن است. به همين دليل حكم كميته اخلاق حرفه‌اي نيست.

اينکه بازيکن قليان مي‌کشد، يک موضوع خصوصي است و کميته اخلاق حق ندارد وارد حريم خصوصي بازيکنان شود. آنها مي‌توانند به باشگاه نامه بزنند و تذكر بدهند. آن وقت باشگاه مي‌داند و بازيكني كه بابت آن هزينه كرده است. از تاج تعجب مي‌كنم كه پاي چنين حكمي را امضا كرده است. اينطور باشد بايد90 درصد فوتباليست‌هاي ايراني را محروم کنند. مي‌ترسم آن وقت ديگر بازيکني نماند که از تکنيکش لذت ببريم. در کل دنيا بازيکنان زيادي هستند که سيگار و قليان مي‌کشند، اما حريم خصوصي خودشان است و نمي‌شود ايرادي به آنها گرفت. اگر بازيکن در محوطه باشگاه يا اردوي قبل از بازي قليان کشيده بود، مي‌توانست از سوي باشگاه محروم شود، اما اينکه بازيکن در خانه‌اش نشسته و قليان کشيده، ارتباطي به کسي پيدا نمي‌کند. ما در فوتبال بي‌اخلاقي‌هاي بزرگ و به مراتب بدتري از قليان داريم، چرا کميته اخلاق به آنها ورود نمي‌کند؟ چرا نمي‌روند جلوي جادوگري را بگيرند؟ آقايان مسائل بزرگ را رها کرده و به مسائل خصوصي بازيكنان كه در هم جاي دنيا اتفاق مي‌افتد، چسبيده‌اند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار