کد خبر: 877897
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹
مديرعامل شركت هواپيمايي كيش‌اير معتقد است: در شرايطي كه هزينه‌هاي شركت‌هاي هواپيمايي در طول سال‌هاي گذشته به شكل قابل‌توجهي افزايش يافته، نمي‌توان انتظار داشت ايرلاين‌ها قيمت‌ها و شرايط امروز را بعد از افزايش نرخ ارز نيز حفظ كنند. 
محمدعلي جديدي در گفت‌وگو با ايسنا تصريح كرد: ايرلاين‌هاي ايراني در شرايط فعلي به دنبال آن هستند تا با استفاده از فضاي به وجود آمده پس از برجام نسبت به خريد و وارد كردن هواپيماهاي جديد اقدامات لازم را انجام دهند. اگر در اين فضاي سخت شرايط جديدي تحميل شود كه حتي هزينه‌هاي سابق نيز كفايت نكند، نمي‌توان انتظار داشت ايرلاين‌ها به حيات خود با شكل فعلي ادامه دهند. 
به گفته وي، در كنار نياز جدي براي خريد هواپيماهاي جديد شركت‌هاي ايراني براي حفظ پروازهاي بين‌المللي خود نيز به ارز احتياج دارند، زيرا تمام هزينه‌هايي كه در فضاي بين‌المللي و فرودگاه‌هاي خارجي انجام مي‌شود از طريق ارزهاي خارجي است. 
مديرعامل شركت هواپيمايي كيش‌اير ادامه داد: در كنار آن هزينه‌هايي مانند سوخت، هندلينگ و خريد تجهيزات نيز نياز به اعتبارات ارزي دارند و از اين رو بالاي ۵۰ درصد از هزينه‌هاي شركت‌هاي هواپيمايي با ارزهاي خارجي انجام مي‌شود. 
جديدي با بيان اينكه در صورت تصميم‌گيري قطعي براي توقف تخصيص ارز مبادلاتي به ايرلاين‌ها شرايط براي آنها بسيار دشوار مي‌شود، تأكيد كرد: ما اميدواريم با تصميم‌گيري‌هاي جديد جلوي اين اتفاق گرفته شود، زيرا در غير اين صورت تداوم بسياري از برنامه‌هاي مسافرتي و مقاصد بين‌المللي به صرفه نخواهد بود و در اين فضا يا بايد ايرلاين نسبت به افزايش قيمت بليت خود اقدام كند كه نارضايتي مسافران را همراه خواهد داشت يا نسبت به توقف پروازها تصميم جديد اتخاذ كند. 
وي خاطر نشان كرد: از اين‌رو احتمال اينكه انجمن شركت‌هاي هواپيمايي پس از تصميمات گرفته شده برنامه‌اي جديد را در دستور كار قرار دهد وجود دارد، اما هنوز نمي‌توان درباره آن سخني قطعي گفت. 
‌ چند روز قبل دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي خبر از تصميم‌گيري براي قطع ارز مبادلاتي اختصاص يافته به ايرلاين‌ها داد و اين موضوع را غيرقابل تحمل براي بسياري از شركت‌هاي ايراني دانست. 
بانك مركزي پس از اين گمانه‌زني‌ها رسماً خبر مربوط به قطع شدن ارز مبادلاتي ايرلاين‌ها  را تأييد كرد و به نظر مي‌رسد ظرف روزهاي آينده اين امكان از دسترس شركت‌هاي ايراني خارج خواهد شد. 
طبق اعلام دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي بيش از ۶۰ درصد از هزينه‌هاي ايرلاين‌ها در حوزه‌هاي مختلف از طريق ارزهاي خارجي انجام مي‌شود و از اين رو توقف صدور ارز مبادلاتي شوكي جدي به آنها وارد مي‌كند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار