کد خبر: 877872
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
پر و بال دادن به موضوع بازي رايانه‌اي نهنگ‌آبي در ايران يكي از اين موضوعات است. بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي در واكنش به انتساب خودكشي دو دختر نوجوان اصفهاني به «چالش نهنگ‌آبي» اطلاعيه‌اي صادر كرد.
  جواد حامدی
شايعه‌سازي رسانه‌اي موضوعي است كه بعضي وقت‌ها رسانه‌هاي رسمي كشور نيز به دام آن مي‌افتند و ناخواسته باعث رواج موضوعاتي مي‌شوند كه مي‌تواند به لحاظ فرهنگي خسران‌آفرين باشد.  
پر و بال دادن به موضوع بازي رايانه‌اي نهنگ‌آبي در ايران يكي از اين موضوعات است. بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي در واكنش به انتساب خودكشي دو دختر نوجوان اصفهاني به «چالش نهنگ‌آبي» اطلاعيه‌اي صادر كرد.
در متن اطلاعيه روابط عمومي بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي آمده است: متأسفانه خبري مبني بر خودكشي دو دختر نوجوان ۱۷ و ۱۸ ساله در شهر اصفهان منتشر شد و اين خودكشي‌ها به چالش نهنگ‌آبي منتسب شد. از آنجا كه نسخه اصلي اين چالش كه توسط يك فرد روسي ايجاد شده بود و مدت‌هاست ديگر وجود ندارد و بنياد نيز در جريان رسانه‌اي اين چالش كه مدتي پيش در كشور به‌راه افتاد رويكردهاي تخصصي خود را ارائه كرده بود، ذكر چند نكته در اين زمينه حائز اهميت است. همچنان برخي رسانه‌ها و افراد «نهنگ‌آبي» را يك بازي رايانه‌اي مي‌نامند. بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي بارها تأكيد كرده كه نهنگ‌آبي بازي رايانه‌اي نيست بلكه يك چالش است كه از فضاي مجازي براي اجرايي شدن بهره مي‌برد. اين چالش ۵۰ مرحله دارد كه نه‌تنها با استفاده از فضاي مجازي بلكه مي‌توان اين مراحل را به صورت حضوري نيز رد و بدل كرد. نسخه اصلي اين چالش مدت‌هاست با دستگيري ايجادكنندگان آن در روسيه از دسترس خارج شده است.  
در ادامه اين اطلاعيه آمده است: زماني كه رسانه‌هاي سراسر كشور شروع به اطلاع‌رساني در زمينه نهنگ‌آبي كردند، بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي هشدار داد كه موج‌سواري رسانه‌اي در اين زمينه خطرناك بوده و ممكن است سودجوياني با كپي‌برداري از مراحل نهنگ‌آبي، چالش‌هاي مشابهي را در كشور راه‌اندازي و بحران‌آفريني كنند. متأسفانه به اين هشدار توجهي نشد و نهنگ‌آبي كه چالشي ناشناخته در كشور بود به يكباره بر سر زبان‌ها افتاد و موقعيت براي سودجويان فراهم شد. خانواده‌ها بايد توجه كنند اگر فرزندشان فعاليت‌هاي مشكوكي از جمله ديدن فيلم ترسناك به‌صورت مداوم، زخمي كردن خود، گوش دادن به موسيقي‌هاي خاص و پوچ‌گرايانه و ديگر رفتارهاي غيرعادي انجام مي‌دهند، چرايي اين اقدامات را بررسي و از ادامه آن جلوگيري كنند.  اميد است با توجه و هشياري خانواده‌ها و اطلاع‌رساني صحيح شاهد تكرار چنين اتفاقات تلخي در كشورمان نباشيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار