کد خبر: 877758
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گفت‌وگوي «جوان» با مدير عامل گروه اقتصادي مهرگان حامي شركت دانش‌بنيان
گروه اقتصادي مهرگان در مراسم اختتاميه نمايشگاه 2016 Ipas به عنوان شركت برتر در حوزه دانش‌بنيان معرفي شد...
گروه اقتصادي مهرگان در مراسم اختتاميه نمايشگاه 2016 Ipas به عنوان شركت برتر در حوزه دانش‌بنيان معرفي شد و تنديس شركت برتر در حوزه دانش‌بنيان را دريافت كرد. محصولات اين شركت نقش بسزايي در ايجاد ارزش افزوده به شكل فراگير در بخش صنعت و كشاورزي دارند. از اين رو با عزيز دولت خواه مديرعامل گروه سرمايه‌گذاري مهرگان گفت‌وگويي انجام داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.
 
حركت در مسير اقتصاد دانش‌بنيان را از چه زماني آغاز كرديد؟
ما طي دو سال گذشته در راستاي فرامين مقام معظم رهبري مبتني بر حركت در مسير اقتصاد مقاومتي استراتژي خود را تدوين كرديم. عينيت اين موضوع بر اساس تأكيدات ايشان شركت‌هاي دانش‌بنيان بود. براي اين منظور ارتباط خودمان را با بيش از 150 شركت دانش‌بنيان برقرار و جلسات متعددي با آنها برگزار كرديم، به نحوي كه هم‌اكنون بيش از 11 هسته دانش‌بنيان را تشكيل داده‌ايم، هر چند در اكثر مراكز علمي مانند دانشگاه‌هاي صنعتي شريف، اميركبير و به طور كلي در حوزه شركت‌هاي نوپا (استارت اپ) ورود كرديم. 
 
نحوه انتخاب شركت‌ها براي همكاري چه بوده و چه معيارهايي را در نظر گرفته‌ايد؟
ما بر اين باوريم شركت‌هاي دانش‌بنيان داخلي مي‌توانند در تأمين كالاهاي مورد نياز و به‌روز نيروهاي مسلح خاصه نيروي انتظامي موفق باشند، البته در اين‌باره با يك نگاه علمي و اقتصادي به دنبال آن بوديم كه نه فقط منافع سازماني بلكه افزايش رفاه عموم مردم نيز دنبال شود، ضمن اينكه بتوانيم با اتكا به داخل براي توليدات انبوه برنامه‌ريزي و براي بازارهاي خارجي هم برنامه‌ريزي كنيم. 
اساساً صنعتي پايدار خواهد بود كه قابليت رقابت در بازارهاي جهاني را داشته باشد و بتواند در بازارهاي خارجي حضور پيدا كند، به عبارت بهتر رويكرد انتخاب ما نه فقط درون‌زايي توليدات كالاهاي مورد نياز كه برون نگري آنها براساس اقتصاد مقاومتي است. 
همچنين يكي از معيارهاي ما براي انتخاب، حمايت و سرمايه‌گذاري بازگشت سرمايه حداكثر دو سال بود. 
 
نحوه همكاري شما با شركت‌هاي دانش‌بنيان چگونه است؟
در فرايند شكل‌گيري شركت‌هاي دانش‌بنيان شش مرحله داريم كه به ترتيب: طرح ايده، اثبات ايده، توسعه فناوري، ايجاد شركت، توليد و بالاخره فروش است. با توجه به راهبردي كه داريم در چهار مرحله اول ورود نمي‌كنيم. وقتي كه يك كالا به مرحله عرضه رسيد، ورود مي‌كنيم و مرحله مشكل فروش و حلقه مفقوده شركت‌هاي دانش‌بنيان را كه معمولاً باعث شكست شركت‌هاي دانش‌بنيان است پوشش مي‌دهيم و بازار مطمئني به نام نيروي انتظامي را در اختيار آنها قرار مي‌دهيم. 
با اين توضيحات سراغ شركت‌هايي رفتيم كه به عنوان مثال براي تصفيه آب فعال بودند. اگر چه قرص آب يا ني تصفيه آب خاص كشور ما نيست اما به دليل نياز آن در شرايط سخت چه در حوزه نيروهاي مسلح و چه در مواقع بحراني مانند زلزله يا ساير حوادث طبيعي ضروري بود. از طرفي توجيه اقتصادي آن نيز در قالب محاسبات علمي وجود داشت، بنابراين اقدام به حمايت جوانان موفق شيمي كشور در اين حوزه كرديم. 
مزيت كالاي توليد شده به لحاظ قيمت نسبت به كالاي امريكايي مشابه يك‌بيستم و كيفيت آن برابري مي‌كند و همين موضوع محصول نهايي ما را در بازارهاي جهاني و منطقه‌اي رقابتي مي‌كند. از طرفي در محصول جديدي كه به زودي به توليد انبوه مي‌رسد علاوه بر ميكروب‌زدايي، كدورت آب را نيز از بين مي‌برد كه منحصر به محصول ايراني و وجه تمايز ماست. 
ني تصفيه آب كه معمولاً براي عمليات‌هاي خارج از محيط‌هاي شهري يا كوهنوردي، بيابان‌نوردي و... استفاده مي‌شود نيز از جمله توليدات دانش‌بنيان و مشترك اين شركت سرمايه‌گذاري است. 
سومين كالايي كه با دانش فني آن را بومي و آماده عرضه كرديم «فريزراير»* است كه به دليل تحريم‌هاي امريكايي ما را محروم كرده بودند و اكنون مي‌توانيم در هر سايزي از يك كيلوگرم تا 600 كيلو گرم اعم از فريزرايرهاي غذايي و دارويي را توليد كنيم و بيش از 100 نوع مواد غذايي را مي‌توانيم تا پايان سال فريز كرده و در بازار عرضه كنيم؛ محصولاتي كه به جاي كالاهاي بي‌ارزش غذايي قابل عرضه در مدارس و عرضه عمومي باشند. 
اين همان كاري است كه منافع عمومي را در پي دارد و رفاه جامعه را ماكسيمم مي‌كند، زيرا براساس آخرين آمار فائو در ايران سالانه از 100 ميليون تن محصول كشاورزي توليدي در كشور 35 ميليون تن در سال دور ريخته مي‌شود كه معادل مصرف 15 ميليون نفر است و براساس تحقيقي ديگر كه در سال 1388 انجام شده ارزش ضايعات محصولات كشاورزي برابر با حدود 25 درصد درآمد ملي از صادرات نفت در آن سال بوده است كه مي‌توان جلوي بسياري از آنها را گرفت. در واقع اين اقدام نوعي انقلاب و جهاد در جلوگيري از هدرروي محصولات كشاورزي است. 
پرواضح است كه نيازهاي خاص خودمان را نيز تأمين مي‌كنيم، چون به غير از ميوه مي‌توانيم مواد غذايي اعم از مواد پروتئيني خام و پخته ميگو، ماهي و گوشت را فريز كنيم. اين مواد مي‌تواند براي بحران‌هاي مختلف اعم از حوادث طبيعي يا رزمايش‌ها قابل استفاده باشد. 
 
آيا ارزش غذايي آنها كم نمي‌شود؟
برخلاف نگهداري مواد خوراكي در سردخانه‌ها كه بعد از مدتي ارزش غذايي آن از بين مي‌رود، آزمايش‌هاي متعدد و گواهينامه‌هاي متعددي كه براي اين محصول گرفتيم نشان داده ارزش مواد غذايي آن براي مدت‌هاي طولاني حفظ مي‌شود و مي‌تواند با اضافه كردن آب به آنها طعم تازه مواد خوراكي را داشته باشد. 
محصول ديگري كه در اين گروه سرمايه‌گذاري به مرحله توليد رسيده دستگاه بازيافت پارچه است كه تكنولوژي آن صددرصد داخلي بوده و بازيافت آن به صورتي است كه پارچه‌ها را تبديل به بلورهاي پلي‌استر يا سلولز مي‌كند و به چرخه توليد دوباره باز مي‌گرداند. همچنين ما ادعا مي‌كنيم قادريم 70 درصد هر پارچه‌اي را با هر شرايط عمري بازيافت كنيم. 

اين چه كاربردي براي نيروي انتظامي و چه توجيه اقتصادي براي اقتصاد كشور دارد؟
علاوه بر اينكه ما خودمان به عنوان يكي از بزرگ‌ترين مصرف‌كننده‌هاي كشور هستيم، سودي كه به جامعه مي‌رسد بيشتر از سود ماست. 
 
بازگشت سرمايه براي اين محصولات چگونه است؟
بازگشت سرمايه براي دستگاه بازيافت پارچه شش ماهه و براي دستگاه فريزراير در بدترين شرايط دو سال است. ضمن اينكه استفاده از فريزراير باعث مي‌شود در رقابت در بازار جهاني زعفران نيز بتواند نقش بسزايي در كيفيت كالاي ايراني داشته باشد و براي اين منظور نيز فريزراير‌هاي يك كيلويي براي خانواده‌ها و روستا‌ها طراحي كرده‌ايم. 
----------------------------------------
* فريزراير (خشك كن انجمادي) دستگاهي آزمايشگاهي است كه معمولاً به منظور نگه داشتن يك ماده فاسد شونده يا ساخت ماده‌اي كه به منظور انتقال و جا‌به‌جايي آسان باشد، به كار گرفته مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار