کد خبر: 877740
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
چند روز پس از آنكه نیروهای عراقی منطقه نفت‌خیز كركوك را از دست نیروهای پیشمرگه پس گرفتند، نیروهای دموكراتیك سوریه كه تحت حمایت امریكا هستند، دیروز اعلام کردند که...
چند روز پس از آنكه نیروهای عراقی منطقه نفت‌خیز كركوك را از دست نیروهای پیشمرگه پس گرفتند، نیروهای دموكراتیك سوریه كه تحت حمایت امریكا هستند، دیروز اعلام کردند که کنترل میدان نفتی العمر، بزرگ‌ترین میدان نفتی سوریه را به دست گرفته‌اند؛ اقدامی که گفته می‌شود با توافق‌های پنهان میان این نیرو‌ها و داعش محقق شده است. 

به گزارش «جوان»، در شرایطی كه ارتش سوریه با عملیات گسترده به دنبال باز‌پس‌گیری مناطق اشغال شده از دست تروریست‌ها است، نیروهای دموكراتیك سوریه (همپیمان امریكا) نیز برای تسلط بر مناطق شمالی با ارتش رقابت می‌كنند. كردهای سوریه كه هفته گذشته كنترل شهر رقه را از دست داعش خارج كردند،‌‌ شنبه شب بزرگ‌ترین میدان نفتی سوریه را تصرف کردند. نیروهای دموکراتیک کرد سوریه روز یک‌شنبه اعلام کردند که سه روز پس از عقب‌نشینی داعش از میدان نفتی العمر در شرق رود فرات، بر آن مسلط شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، گردان‌های نیروهای دموکراتیك سوریه شامل کرد‌ها و عرب‌ها، تروریست‌های داعش را در میدان نفتی العمر شکست دادند. کردهای سوریه‌‌ شنبه شب همچنین بر میدان نفتی الصیجان در شمال میدان العمر مسلط شدند. روز‌‌ شنبه ارتش سوریه به سمت ساحل شرقی رود فرات حرکت کرد اما موفق نشد بر این میدان نفتی مسلط شود. تسلط كرد‌ها بر میدان نفتی العمر درحالی است که نیروهای ارتش سوریه با این میدان تنها سه کیلومتر فاصله دارند. 

به گزارش شبكه اسكای‌نیوز، روز‌‌ شنبه ارتش سوریه با یک پیشروی چشمگیر توانست به نزدیکی این میدان نفتی برسد اما ساعاتی بعد حملات گسترده داعش که با اعزام نیرو از مناطق همجوار همراه بود باعث شد ارتش سوریه عقب‌نشینی کند. منابع محلی می‌گویند برخی جناح‌های درگیر در جنگ سوریه از جمله امریکایی‌‌ها در این اعزام نیرو کار را برای داعشی‌‌ها تسهیل کرده‌اند که با توجه به کنترل نیروهای تحت امر امریکا بر این میدان نفتی مهم آن هم تنها ساعاتی پس از عقب‌نشینی ارتش سوریه، این فرضیه قوت می‌گیرد. تسلط كردهای سوریه بر بزرگ‌ترین میدان نفتی سوریه، چند روز پس از آن انجام شد كه نیروهای عراقی در عملیات گسترده كه كمتر از 20 ساعت طول كشید، توانستند منطقه نفت‌خیز كركوك را از دست كرد‌ها آزاد كنند.  به گزارش خبرگزاری فرانسه، میدان العمر در ساحل شرقی رود فرات و در نزدیکی مرز عراق قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی سوریه است که تا پیش از بحران این کشور 30 هزار بشکه نفت تولید می‌کرد و از تابستان سال 2014 به اصلی‌‌ترین منبع درآمد گروه تروریستی داعش تبدیل شد. بنا به گفته منابع سوری، داعش این میدان نفتی را بدون درگیری و در قالب یک توافق تسلیم نیروهای تحت امر امریکا کرده است و اکنون نیروهای ویژه امریکایی و نیروهای سوریه دموکراتیک در آن مستقر شده‌اند.

چنین توافق‌‌هایی میان نیروهای دموکراتیک سوریه و داعش بی‌سابقه نیست و هفته گذشته نیز این نیرو‌ها در توافقی با تروریست‌های داعش در رقه، بیش از 300 تن از آنها را به همراه خانواده‌های‌شان از شهر رقه به جنوب دیرالزور منتقل کردند؛ اقدامی كه با واكنش تند روسیه مواجه شد و مقامات كرملین از واشنگتن خواستند درباره انتقال امن تكفیری‌ها به مناطق دیگر توضیح دهند. امریكا درحالی ادعای نابودی تروریست‌های داعش را دارد كه تاكنون هیچ اقدام مؤثری برای مقابله با این گروه انجام نداده و در بسیاری از موارد به جای تروریست‌ها، مواضع نیروهای ارتش سوریه را مورد هدف قرار داده است. در عملیات آزادسازی رقه نیز به جای داعش، غیرنظامیان را بمباران می‌كرد كه صد‌ها تن در این عملیات هوایی كشته شدند. پیشروی كرد‌ها در دیرالزور پس از آن انجام شد كه ارتش سوریه پس از سه سال، محاصره این شهر را شكست و توانست برخی مناطق آن را آزاد كند. استان دیرالزور در شرق سوریه و در مرز عراق، محور دو عملیات متفاوت است، در نخستین محور نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی روسیه در شهر دیرالزور تلاش می‌کنند باقیمانده‌های داعش را از محله شرقی و غربی این شهر بیرون کنند. در محور دیگر نیروهای کرد در بخش شمالی و شمال شرقی درصدد هستند با تسلط بر این مناطق قلمرو جغرافیایی خود را توسعه دهند. پیشروی كرد‌ها با حمایت همه‌جانبه امریكا انجام می‌شود و امریكایی‌ها تلاش می‌كنند از آزادسازی مناطق شمالی سوریه توسط ارتش جلوگیری كنند. به باور ناظران، امریكایی‌ها با كمك كرد‌ها به دنبال این هستند تا با تسلط بر شمال سوریه در گفت‌وگوهای آتی سوریه امتیازات سیاسی را از دمشق بگیرند. 
   
مخالفت تركیه با واگذاری رقه به کرد‌ها 
فکری ایشیک، معاون نخست‌وزیر ترکیه روز یك‌شنبه با اشاره به اینکه منطقه سخت‌‌ترین مراحل خود را پس از توافقنامه سایکس-پیکو پشت سر می‌گذارد هشدار داد، اینکه امریکا مدیریت شهر رقه سوریه را به حزب اتحاد دموکراتیک کرد‌ها بسپارد، می‌تواند موجب آغاز جنگی نژادی شود. به گزارش الجزیره، فکری ایشیک در سخنانی گفت: «نباید امریکا مدیریت رقه را به حزب اتحاد دموکراتیک کرد‌ها بسپارد. نیروهای این حزب نباید هیچ‌گونه مسئولیتی در مدیریت رقه که ۹۰ درصد ساکنان آن را اعراب تشکیل می‌دهند، داشته باشد.» این مسئول دولت آنکارا ادامه داد: «از نظر من استفاده از یک سازمان تروریستی برای بیرون راندن گروه تروریستی دیگری همانند آن است که وارد کیسه‌ای مملو از افعی شویم. بار‌ها گفته‌ایم که حزب اتحاد دموکراتیک و پ.‌ک.‌ک یک سازمان تروریستی واحد هستند و همکاری شما با آنها مشکلات بزرگی را برای منطقه ایجاد خواهد کرد.» تركیه قدرت‌یابی كرد‌ها در شمال سوریه را تهدیدی برای امنیت مرزهای خود می‌داند و با انجام عملیات در شمال سوریه تلاش می‌كند از استقلال كرد‌ها جلوگیری كند. 
   
مسكو: در نیت امریكایی‌ها تردید داریم 
وزارت دفاع روسیه در نیت اعضای ائتلاف ضد داعش برای اختصاص کمک‌های مالی به رقه با وجود مخالفت مکرر این کشور‌ها با درخواست‌های سابق برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوری‌‌ها ابراز تردید کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز یك‌شنبه اعلام کرد:«بعد از بمباران‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا مقامات عالی‌رتبه واشنگتن، پاریس و برلین بیانیه‌‌هایی مبنی بر اختصاص دهها میلیون دلار و یورو به رقه صادر کردند تا این میلیون‌‌ها دلار برای حفظ زندگی ساکنان این شهر استفاده شود. ما باید از اینگونه سخاوتمندی‌‌ها استقبال کنیم اما درباره نیات آنها سؤال‌‌هایی داریم. » کوناشنکوف اضافه کرد: «تنها توجیه این کمک‌های مالی اخیر برای سرپوش گذاشتن به بمباران یادآور دوران بربریت از سوی جنگنده‌های امریکا و دیگر اعضای ائتلاف است که باعث کشتار هزاران غیرنظامی در رقه شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار