کد خبر: 877711
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
بودجه ۹۷ شهرداري تهران بر اساس برنامه سوم پايتخت
عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران، گفت: بودجه سال ۹۷ شهرداري تهران بر اساس برنامه سوم شهرداري تهران تدوين مي‌شود.
مجيد فراهاني در خصوص اينكه آيا بودجه سال آينده شهرداري تهران برشي از برنامه پنج ساله دوم شهرداري تهران است؟ گفت: قرار نيست بودجه سال آينده، آخرين برش از برنامه دوم توسعه شهرداري تهران باشد، بلكه اولين برش از برنامه توسعه سوم شهرداري تهران است. 
وي با بيان اينكه امسال برنامه توسعه سوم در صحن شورا ارائه و به تصويب مي‌رسد، گفت: بودجه امسال بر اساس برنامه سوم است و ملاك عمل ما از ابتداي سال ۹۷ بر اساس برنامه جديدي است كه تدوين خواهد شد.  عضو كميسيون برنامه و بودجه شورا با اشاره به اينكه بودجه امسال، بودجه انقباضي بود كه با كمترين تغيير نسبت به سال گذشته تصويب شد، افزود: بودجه سال آينده نيز با همين نگاه تدوين خواهد شد. دو اتفاق مهم در كميسيون بودجه دنبال مي‌شود؛ نخست كاهش هزينه‌ها زيرا معتقديم تهران بسيار گران اداره مي‌شود. نگهداشت شهر، هزينه‌هاي جاري و هزينه پروژه‌ها چندين برابر هزينه‌هايي است كه چنين پروژه‌هايي نياز دارند. بنابراين امسال بايد كمربندها را سفت ببنديم و اگر هزينه‌اي قابل حذف است، آن را حذف كنيم. 
  
بازنگري درآمد‌هاي شهرداري
فراهاني با بيان اينكه دومين موضوعي كه در كميسيون برنامه و بودجه دنبال مي‌شود، نظارت دقيق بر قراردادها و هزينه پروژه‌هاست، گفت: بايد در مرحله انعقاد قرارداد، هزينه‌ها را بسيار پايين‌تر پيش‌بيني كنيم و به دنبال انجام پروژه‌ها با حداقل هزينه‌ها باشيم. در اين زمينه از مهندسي ارزش بايد استفاده كرد. به جز بازنگري در سرفصل هزينه‌هاي شهرداري، درآمدها نيز بايد مورد بازنگري قرار گيرد.  عضو كميسيون برنامه و بودجه شورا با هشدار در خصوص ميزان درآمدهاي ناپايدار شهر تهران، افزود: وضعيت فعلي را نمي‌توان ادامه داد، ۷۲ درصد بودجه شهرداري از عملكرد شهرسازي تأمين مي‌شود؛ يعني پروانه ساخت، تراكم، صدور، تغيير كاربري، جرايم كميسيون ماده ۱۰۰ و... اين درآمد كاملاً ناپايدار است و يعني ما شهر را از راه شهرفروشي اداره مي‌كنيم؛ اين نشان از بيماري جدي مديريت شهري دارد. ما بايد به دنبال درآمدهاي پايدار باشيم.
 
احياي درآمدهاي فراموش‌شده پايتخت در سال ۹۷ 
عضو كميسيون برنامه و بودجه از احياي درآمدهاي فراموش شده شهر تهران در بودجه سال ۹۷ شهرداري تهران خبر داد. 
مجيد فراهاني با بيان اينكه شهر تهران بايد بر اساس عوارض شهروندان اداره شود، گفت: زنده كردن قانون سهم شهرداري از فروش بنزين كه تا به حال محقق نشده يكي از منابع درآمدي پايتخت است كه شهرداري مي‌تواند به عنوان يك منبع كسب درآمد پايدار روي آن حساب كند. وي افزود: سهم شهرداري‌ها از جرايم راهنمايي و رانندگي، منبع درآمدي ديگري است كه بايد به دنبال تحقق آن بود.  به گفته فراهاني، بر اساس قانون ۶۰ درصد جرايم راهنمايي و رانندگي بايد صرف ساماندهي امور شهري شود و ۳۰ درصد آن نيز متعلق به دهياري‌ها است. از اين ۶۰ درصد، ۴۲ درصد سهم شهرداري تهران است كه متأسفانه در سال‌هاي گذشته به صورت قطره‌چكاني و در روند طولاني به شهرداري پرداخت مي‌شده است. اين اعتبار كه صرف ساماندهي پاركينگ و پارك حاشيه‌اي مي‌شده، تاكنون محقق نشده در حالي ‌كه با ساماندهي پاركينگ‌ها، مي‌تواند يكي از منابع مهم درآمدهاي پايدار شهر تهران باشد. اين عضو كميسيون برنامه و بودجه با اشاره به اينكه تحقق سهم دولت در توسعه شبكه حمل و نقل شهري و پرداخت يك سوم سهم بليت مترو كه در گذشته پرداخت نمي‌شده، از ديگر راهكارهاي كسب درآمد پايدار است، گفت: در صورتي كه دولت سهم خود را نپردازد، بايد قانون به شيوه‌اي اصلاح شود كه مديريت شهري بتواند از مردم اين كسري را تأمين كند. همچنين بازگشت ۲ هزار ميليارد تومان سهم شهرداري از ارزش افزوده با رايزني شهرداري با مجلس، از ديگر راهكارهاي تأمين درآمد در سال آينده خواهد بود.

گلايه شهروندان از عمليات عمراني طولانی شهرداري در بزرگراه آزادگان 
عمليات عمراني چند ماهه شهرداري تهران در بزرگراه آزادگان موجب آزار شهرونداني شده كه از اين معبر عبور مي‌كنند. 
عمليات‌هاي عمراني شهرداري در سطح شهر يك موضوع طبيعي و معمول در تمامي شهرهاي جهان است. اينكه شهرداري قسمتي از يك معبر را به مدت معيني مسدود كند تا عمليات عمراني مدنظر را به سرانجام برساند، در تمامي نقاط دنيا معمول است. در شهر تهران نيز به عنوان بزرگ‌ترين و پرجمعيت‌ترين شهر ايران، از اين قبيل اقدامات توسط شهرداري پايتخت انجام مي‌شود و اصولاً نمي‌توان بدون اين اقدام شاهد پيشرفت فيزيكي شهر بود. اما متأسفانه به دلايل نامعلوم برخي عمليات‌هاي عمراني شهرداري پايتخت نيمه‌كاره مانده و به صورت ناتمام رها مي‌شود. براساس گزارش تيتر شهر، نمونه بارز پروژه‌هاي نيمه‌كاره پايتخت را مي‌توان زيرگذر استادمعين دانست كه چهار سال است تنها 30 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و عمليات ساخت و ساز آن مدت‌هاست متوقف شده است. اما اين پروژه عمراني تنها پروژه‌اي نيست كه نيمه‌تمام مانده و موجبات آزار شهروندان را فراهم ساخته است. مطابق شكايت شهروندان ساكن شهرك دريا در جاده كرج، شهرداري تهران مدت‌هاست جهت عمليات عمراني نامشخص، بخشي از بزرگراه آزادگان را كنده و بدون انجام عمليات خاص رها كرده است. اين اتفاق موجب باريك شدن معبر شده و ترافيك سنگيني را در لاين كندرو بزرگراه آزادگان ايجاد كرده است؛ ترافيكي كه در تمامي 24 ساعت شبانه‌روز وجود دارد. 
البته علاوه بر ترافيك، نيوجرسي‌هاي كار گذاشته شده در اين معبر نيز حادثه‌ساز شده و از آنجايي كه فاقد هرگونه علائم هشداردهنده در شب است سبب بروز تصادفات بسياري نيز شده‌ است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار