کد خبر: 877607
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
وزیر آموزش و پرورش گفت: نرخ هزینه آموزش در کشور ما بسیار بالاست و هزینه جاری برای هر دانش‌آموز بیش از سه میلیون تومان است.
 فارس: سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش بزرگ باغبانان مهر و مهربانی که با حضور حدود 2000 نفر از مدیران مدارس غیر دولتی تهران در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت و مهم‌ترین رکن در حوزه تعلیم و تربیت است.

وی افزود: همه سازمان‌های دیگر در آموزش و پرورش به عنوان حمایت کننده و پشتیبان در خدمت مدرسه باید باشند؛ هرچه با این گزاره فاصله پیدا کنیم موفقیت ما کاهش می‌یابد و هرچقدر مدرسه مرجعیت پیدا کند، موفقیت ما تضمین خواهد شد.

بطحایی خاطر نشان کرد: علی‌رغم همه تلاش‌ها برای اینکه مدرسه رکن اصلی تعلیم و تربیت شود، اما هنوز فاصله ما با این مطلوب زیاد است و هنوز مدرسه اصل نیست؛ در حال حاضر اداره آموزش و پرورش مناطق و ستاد، اصل محسوب می شوند و تا زمانی که تلقی سازمانی این باشد، امیدی به موفقیت آموزش و پرورش نمی‌توان داشت.

وی با بیان اینکه اتفاقاتی که در مدرسه می‌افتد باید در مدرسه تصمیم‌گیری شود، گفت: سه برنامه عملیاتی برای نزدیک شدن به این نقطه طراحی شده است که اولین آن ارتقای شایستگی‌های مدیران مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انتشار فراخوانی گفت: بنا داریم با افتتاح سامانه‌ای، ظرفیت پست‌های مدیریت را معرفی کنیم تا معلمان با مراجعه به آن و اطلاع از ظرفیت‌های خالی، خود را برای برای حضور در آن پست معرفی کرده و اعلام آمادگی کنند و پس از آن، کمیته‌ای بررسی‌های لازم را انجام دهد و افراد شایسته را معرفی کند تا مقدمه‌ای برای شایسته سالاری در انتخاب مدیران مدارس فراهم شود.

وی دومین گام برای رسیدن به جایگاه واقعی مدارس را تفویض اختیار و کاهش تمرکز سازمانی دانست و بیان داشت: بیش از هفتصد صفحه مقررات به مدارس ابلاغ شده که مدیران بر اساس آن باید مدرسه را اداره کنند و در هیچ کشوری مثل کشور ما تمرکز در تصمیم‌گیری برای واحدهای آموزشی وجود ندارد.

بطحایی ادامه داد: سومین برنامه طراحی و اجرای نظام تضمین کیفیت در مدارس است که در مدارس غیردولتی سابقه اجرا دارد اما در مدارس دولتی تا کنون اجرا نشده است.

وی بیان داشت: مرحله اول را در سال جاری آغاز خواهیم کرد و هر مدرسه با موقعیت قبلی خود آن مدرسه، سنجش خواهد شد تا مشخص شود در شاخص‌های مختلف چقدر رشد یا عقب‌گرد داشته است و بازخوردها به مدیران و مسئولان اعلام شود تا مسیر حرکت مدارس رصد شود.

بطحایی با بیان اینکه آموزش و پرورش بدون مشارکت بخش غیردولتی به سرانجام نمی‌رسد، گفت: اگر نگاه به حضور بخش غیردولتی تغییر نکند، آینده خوبی در انتظار نظام تعلیم و تربیت نخواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشارکت بخش غیردولتی یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است، عنوان کرد: اگر دل ما برای ایجاد تحول و به سرانجام رسیدن این نظام می تپد باید این مشارکت افزایش یابد.

وی گفت: نگاه سیاستمداران ما به دو دلیل به توسعه مشارکت بخش غیر دولتی، نگاه خوبی نیست؛ برخی تصورشان از توسعه مشارکت این است که افرادی با رانت، صاحب قدرت می‌شوند و با ارائه خدمات ناچیز سر مردم را کلاه می گذارند.

بطحایی تصریح کرد: همه ما باید تلاش کنیم این نگاه را تغییر بدهیم و دومین تلقی ناصحیح این است که دولت به دنبال باز کردن وظیفه از گردن خود است.

وی با بیان اینکه هزینه آموزش و پرورش عمومی در کشورهای کاپیتالیستی هم برعهده آموزش و پرورش و حاکمیت است عنوان داشت: این مسئله به این معنا نیست که مجری هم خود دولت است؛ کاهش تصدی‌گری با کاهش نقش حاکمیتی تعارضی ندارد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: نرخ هزینه آموزش در کشور ما بسیار بالاست و برای هر دانش‌آموز بیش از سه میلیون تومان هزینه جاری می کنیم.

وی گفت: هزینه شهریه مدرسه غیردولتی در برخی شهرها کمتر از هزینه‌ای است که دولت پرداخت می‌کند.

بطحایی با بیان اینکه هیچ دولتی حق ندارد از هزینه های آموزش و پروش شانه خالی کند، اضافه کرد: اگر نحوه اداره مدارس را تغییر دهیم با همین سه میلیون می‌توانیم کیفیت مدارس را افزایش دهیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار