کد خبر: 877597
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل:
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: تحقیقات کشاورزی دانش‌بنیان در استان اردبیل در راستای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی توسعه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، حسین کربلایی خیاوی در جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: دانش مهمترین نهاده کشاورزی است و بایستی همانند سایر نهاده‌های تولید در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی توانمندسازی کشاورزان را از مهمترین مقوله‌های افزایش بهره‌وری در این حوزه دانست و گفت: برای توانمندسازی کشاورزان در حوزه آموزش و ترویج لازم است با جدیت کار شود بنابراین ضرورت دارد در کنار توجه به کشاورزی به کشاورزان نیز توجه ویژه‌ای داشت.

دبیر شورای تحقیقات استان اردبیل بیان کرد: برای دانش‌بنیان کردن کشاورزی آموزش‌های بخش کشاورزی در سه زمینه آموزش‌های عالی، علمی کاربردی و متوسطه با هدف تربیت فعالان و کشاورزان آینده ارائه می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان وظیفه حاکمیتی متولی این امر است.

کربلایی خیاوی با اشاره به وظیفه وزارت جهاد کشاورزی در بخش آموزش عالی افزود: ماده 21 قانون افزایش بهره‌وری ملاک عمل است و در طول سه 3 سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه برای نیازسنجی پذیرش دانشجو در بخش کشاورزی صورت گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تصریح کرد: در بخش آموزش‌های رسمی تأکید اصلی به تربیت کشاورزان آینده است که در سه بخش آموزش بهره‌برداران، کارکنان و زنان روستایی مد نظر است.

وی با اشاره به نقش زنان روستایی در کشاورزی خانوادگی اظهار کرد: کشاورزی خانوادگی با تولید 70 درصد محصولات کشاورزی به دلیل نقش کلیدی زنان روستایی و عشایری در کشاورزی خانوادگی که نیمی از تولیدکنندگان جامعه هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نباید به خاطر کشاورزی صنعتی از اهمیت کشاورزی خانوادگی غافل شد.

کربلایی خیاوی با اشاره به روز جهانی زنان روستایی گفت: این روز فرصت مغتنمی است تا به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های زنان روستایی و عشایری کشور توجه بیشتری شود و از اهداف این اقدام جهانی ارتقاء جایگاه زنان روستایی، ایجاد و تقویت حساسیت در دولت و مردم نسبت به نقش حیاتی زنان روستایی در امر تولید و بنیان خانواده، بهبود و اصلاح اقدامات حمایتی به منظور حضور پررنگ و محسوس‌تر زنان روستایی در جامعه برشمرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: در موضوع کشاورزی پایدار، افزایش درآمد کشاورزان، کاهش فقر، کمیت و کیفیت تولید و پایداری اکوسیستم نقش زنان بسیار شاخص و بارز است.

وی با تاکید بر کشاورزی دانش‌بنیان و بروندادهای طرح‌های تحقیقاتی افزود: در ارائه طرح‌های تحقیقاتی برون دادهای مؤثر و ارتقاء معیشت کشاورزان جزو اولویت‌ها و ضروریات است و ارتباط مؤثر با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی و افزایش ضریب نفوذ دانش در بین تولیدکنندگان و برقراری ارتباط بین محققان و کشاورزان مورد تائید است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر