کد خبر: 877572
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در شش ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در کشورمان، صادرات، کاهش و واردات، افزایش داشت.
خبرگزاری صدا و سیما:رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در شش ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در کشورمان، صادرات، کاهش و واردات، افزایش داشت.
 
مجتبی خسروتاج با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به علل این موضوع، مورد به مورد رسیدگی شده است، افزود: امسال بخشی از کاهش صادرات را در اقلام فولادی داشتیم، زیرا از ابتدای امسال نیاز بازار داخلی بیشتر شد و به همین علت عرضه فولاد به داخل بیشتر شد.

وی با بیان اینکه پارسال بازار خشکبار و پسته در بازار جهانی بسیار خوب بود به همین علت عمده آن پارسال صادر شد، ادامه داد: پارسال در زمینه مس هم صادرات خوبی داشتیم، اما امسال به علت نداشتن اندوخته، صادرات آن کاهش یافت و صادرات برخی از محصولات پتروشیمی هم امسال کاهش یافت.

خسروتاج اضافه کرد: به همین علل، حدود ۶۸۰ میلیون دلار معادل سه و دو دهم درصد نسبت به دوره مشابه پارسال در بخش صادرات کالای غیرنفتی کاهش داشتیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: همچنین در شش ماه نخست امسال برخی از اقلام وارداتی افزایش یافت از جمله در اقلام غذایی، نهاده‌های دامی مانند ذرت، کنجاله، دانه سویا و روغن خام سویا، شکر و برنج.

خسروتاج افزود: سعی می‌کنیم این اقلام را در شش ماه دوم امسال کنترل کنیم.

وی گفت: در شش ماه نخست امسال سه میلیارد دلار کسری بود، اما با تدابیر پیش رو امیدواریم در شش ماه دوم با کنترل واردات، وضعیت بهتر شود.

خسروتاج با بیان اینکه بیش از سه هزار قلم کالا صادرات داریم، افزود: از این تعداد ۱۰۰ قلم حدود ۸۲ درصد را شامل می‌شود بنابراین تحولات قیمتی بازار جهانی ما را آسیب پذیر می‌کند و راهکار این است تا اقلام صادراتی ما متنوع‌تر شود.

وی اضافه کرد: علت افزایش واردات خودرو، نگرانی واردکنندگان از احتمال اعمال برخی محدودیت‌های وارداتی در این زمینه بود.

­رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: واردات خودرو در شش ماه نخست امسال حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۳۵۰ میلیون دلار یعنی ۴۰ درصد بیشتر بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار