کد خبر: 877534
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
معاون ميراث فرهنگي يزد در گفت‌و‌گو با «جوان» با تکذيب اخبار منتشر شده عنوان کرد
خانه منسوب به غياث‌الدين نقشبند يزدي از بناهاي تاريخي دوران صفويه در يزد، سالم است و تخريب نشده است.
محمدصادق عابديني

خانه منسوب به غياث‌الدين نقشبند يزدي از بناهاي تاريخي دوران صفويه در يزد، سالم است و تخريب نشده است. 
انتشار تصاويري از تخريب يک بافت تاريخي در شهر يزد و ادعاي اينکه اين تخريب باعث از بين رفتن بخشي از خانه منسوب به غياث‌الدين نقشبند يزدي شده است، نگراني‌هايي را درباره وضعيت ميراث فرهنگي اين شهر که به تازگي ثبت جهاني شده در پي داشته است. 
ساشا رياحي‌مقدم به عنوان سرپرست معاونت ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي استان يزد در گفت‌و‌گو با «جوان» اخبار منتشر شده درباره تخريب خانه تاريخي منسوب به غياث‌الدين نقشبند را تکذيب کرد. رياحي‌مقدم گفت: تخريب صورت گرفته مربوط به يک مسجد است که دچار فرونشست شده و قابليت مرمت نداشته است. اين تخريب به خاطر ترک‌هاي متعدد اين بنا و براي رفع خطر انجام شده است. 

وي درباره ممنوعيت تخريب بافت تاريخي شهر جهاني يزد نيز افزود: مسجد تخريب شده قديمي نبوده و مربوط به حدود 30 تا 40 سال پيش است. معاون اداره کل ميراث فرهنگي يزد درباره تصاوير منتشر شده با عنوان تخريب بافت تاريخي يزد توضيح داد: هيچ‌کدام از اين تصاوير مربوط به تخريب مسجد يا خانه منسوب به غياث‌الدين نيست و ميان مسجد تخريب شده تا خانه غياث‌الدين نقشبند فاصله است. 

غياث‌الدين نقشبند يکي از صنعتگران بنام ايراني در دوره صفویه است. اين هنرمند صنعتگر که در دربار شاه عباس صفوي مسئوليت کارگاه سلطنتي توليد طراحي و توليد پارچه را برعهده داشته، پارچه‌هاي منحصر به فردي را توليد کرده و در کار خودش صاحب سبک بوده است. اين هنرمند يزدي، شاعر هم بوده و ديوان وي جمع‌آوري شده است. غياث‌الدين نقشبند باعث مي‌شود شهر يزد در دوره صفویه به مرکز توليد پارچه تبديل شود. 18 تيرماه امسال بود که شهر يزد در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيد. چهل و يکمين اجلاس کميته ميراث جهاني يونسکو، يزد را به اتفاق آرا و بدون رأي مخالف به عنوان ميراثي جهاني ثبت کرد. در پرونده ثبت جهاني شهر يزد با حدود 700 هکتار بافت تاريخي اين شهر، 200 هکتار که شامل محلات مرکزي شهر مي‌شود، ثبت جهاني شده و از اين پس حفاظت از آن داراي شرايط و مقررات خاصي است. يکي از دلايلي که باعث شد همه بافت تاريخي يزد مشمول ثبت جهاني نشود، ساخت و ساز‌هاي غيراصولي، تغييرات و تخريب‌ها در بافت تاريخي بزرگ‌ترين شهر خشتي جهان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار