کد خبر: 877531
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
دیده‌بان
محمد‌صادق عابدینی

طرح سينما دانشگاه كه زماني قرار بود در قالب پخش فيلم‌هاي اجتماعي در سينماها و به منظور بررسي آثار سينمايي با حضور فيلمسازان باشد، اين بار قرار است در قالبي نو و به منظور پر كردن اوقات فراغت دانشجويان عرضه شود. زماني كه اجراي طرح سينما دانشگاه مطرح شد، قرار بر اين بود كه در قالب جلسات اكران به همراه نشست‌هاي پرسش و پاسخ، فيلمساز در معرض نقدهاي دانشجويي قرار گيرد و اين مباحث در نهايت به ارتقاي كيفيت سينماي ايران منجر شود، اما اكنون سالن‌هاي آمفي تئاتر دانشگاه‌ها كه امكان اكران فيلم دارند، در خدمت طرح سينما دانشگاه قرار مي‌گيرند تا دانشجويان در اوقات فراغتشان به اين سينماهاي دانشجويي بروند و فيلم ببينند. اصغر مسعودي، نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس مي‌گويد: با توجه به محدود بودن بودجه فرهنگ و هزينه بالاي ساخت سينما در شهرهاي مختلف، بهتر است معاونت‌هاي فرهنگي تمامي دستگاه‌ها به ويژه دستگاه‌هاي آموزشي با وزارت فرهنگ در تحقق اهداف فرهنگي همراهي كنند؛ چراكه گسترش فرهنگ نيازمند نگاه راهبري به هم پيوسته است. 

وي تأكيد مي‌كند: رؤساي دانشگاه‌ها مي‌توانند ساعاتي از روز را به حضور مخاطب عموم اختصاص دهند، اين كار علاوه بر دستاوردهاي فرهنگي و پركردن اوقات فراغت دانشجويان به بهترين شكل، فروش و رونق بيشتر فيلم‌هاي سينمايي و گردش چرخه اقتصادي سينما را نيز به دنبال دارد. 
 
صنايع‌دستي ضعف رقابت دارند
علي اصغر مونسان، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به مناسبت روز ملي صادرات، يادداشتي را منتشر كرد و در آن به موانع پيش ‌روي صادرات صنايع‌دستي در كشورمان پرداخت. بالابردن حجم و ارزش صادرات صنايع‌دستي و ايجاد بازار باثبات براي عرضه جهاني آثار هنرمندان صنايع دستي، از جمله مواردي است كه هميشه مورد توجه سازمان ميراث فرهنگي بوده‌است، اما هيچ‌گاه عملكرد سازمان نتوانسته است تغيير چشمگيري را در ميزان فروش صنايع‌دستي كشورمان در جهان داشته باشد. مونسان در يادداشتي كه منتشر كرده، يكي از علل نداشتن بازار مناسب صادرات صنايع‌دستي را نداشتن توان رقابتي عنوان كرده‌است و مي‌نويسد: از جمله مهم‌ترين چالش‌هاي بخش صنايع‌دستي در كشور بالا بودن هزينه تمام‌شده و در نتيجه ضعف رقابت با محصولات خارجي، فقدان مشوق‌هاي صادراتي، موانع و مشكلات مربوط به بازاريابي و تبليغات و كاربردي نبودن محصولات اين بخش است. مونسان در ادامه مي‌افزايد: «بي‌ترديد با شناسايي بازارهاي جديد و رفع چالش‌هايي كه ذكر شد مي‌توانيم به رقم بالاي 2 ميليارد دلار صادرات صنايع‌دستي دست يابيم.» سال گذشته ميزان صادرات صنايع‌دستي كشورمان حدود 237‌ميليون دلار بوده است! با اين رقم رسيدن به افق 2 ميليارد دلاري نياز به تحولي جدي در توليد و صادرات صنايع‌دستي دارد.  

ايوبي باز مي‌گردد !
روز گذشته برخي كانال‌هاي خبري از بازگشت قريب‌الوقوع حجت‌الله ايوبي، رئيس سابق سازمان سينمايي به عرصه مديريت فرهنگي خبر دادند. طبق اخبار منتشر شده، با ايوبي درباره تصدي پست رياست سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران صحبت شده‌است! ايوبي كه در حوزه فرهنگي سابقه رايزني فرهنگي كشورمان در پاريس و رياست سازمان سينمايي در دولت يازدهم را در كارنامه دارد، در ماه‌هاي آخر فعاليت دولت يازدهم به دليل اختلاف‌نظر‌هايي كه با سيد رضا صالحي اميري، وزير وقت ارشاد داشت، از كار بركنار شد و محمد مهدي حيدريان به جاي وي بر صندلي مديريت سينما تكيه زد. ايوبي در دوران رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري، به همراه علي جنتي وزير اسبق ارشاد، مسئوليت جذب هنرمندان و جلب حمايت آنها از حجت‌الااسلام روحاني را بر عهده داشت. ايوبي از زمان بركناري از سازمان سينمايي پست مديريتي را بر عهده نگرفته است. هم اكنون محمود صلاحي، رياست سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران را بر عهده دارد كه بازوي فرهنگي شهرداري به شمار مي‌رود و بيشترين حجم فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري شهرداري از مجراي اين سازمان انجام مي‌شود. در خبرهاي مربوط به رياست بر سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، از حسن بنيانيان، از مديران سابق حوزه هنري نيز به عنوان گزينه محتمل جايگزيني صلاحي نام برده شده است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار