کد خبر: 877528
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای جلب حمایت قدرت‌ها از بارزانی تلاش می‌کند
در شرایطی كه نیروهای عراقی مناطق مورد مناقشه با كرد‌ها را یكی پس از دیگری از كنترل پیشمرگه‌ها خارج می‌كنند...
در شرایطی كه نیروهای عراقی مناطق مورد مناقشه با كرد‌ها را یكی پس از دیگری از كنترل پیشمرگه‌ها خارج می‌كنند، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم كردستان ضمن صدور دستور حمله به نیروهای عراقی‌، از كردهای جهان خواسته برای اعلام حمایت از مردم اقلیم، تظاهرات برگزار کنند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان تنها حامی كردها، در بسیج قدرت‌های جهان برای ممانعت از شکست‌های بیشتر کردهای عراق تلاش می‌کند. همزمان كردهای طرفدار بارزانی به كنسولگری ایران در اقلیم حمله كردند و پرچم آن را به پایین كشیدند. 

به گزارش «جوان» پس از آنكه نیروهای عراقی با پیشروی در مناطق مورد مناقشه با اقلیم كردستان، كركوك را از دست كرد‌ها بازپس گرفتند، رئیس اقلیم برای مقابله با ارتش عراق دستورات جدیدی صادر كرده است. شیخ جعفر شیخ مصطفی، فرمانده نیروی 70 پیشمرگه‌ها که دستور عقب‌نشینی از کرکوک را صادر کرده، روز‌ ‌شنبه اعلام كرد که مسعود بارزانی دستوراتی برای مقاومت در مقابل ارتش عراق صادر کرده است. به نوشته روزنامه کویتی «الرای»، شیخ مصطفی می‌گوید که بارزانی دستور بازسازی ساختار نیروهای پیشمرگه و مقاومت در مقابل ارتش را صادر کرده است و به زودی شاهد تحولات جدیدی در میدان نبرد خواهیم بود. وی مدعی شد:«ما بر بازپس‌گیری اراضی که ارتش عراق و نیروهای حشد‌الشعبی بر آنها سیطره یافته‌اند، اصرار داریم. عقب‌نشینی ما از این اراضی تاکتیکی و به منظور حفظ قدرت و تقلیل خسارات بود.» ادعاهای این فرمانده كرد درباره تاكتیكی بودن عقب‌نشینی از كركوك در حالی است كه بارزانی هفته گذشته با ابراز ناراحتی از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه، برخی احزاب كرد را به خیانت متهم كرد و به نظر نمی‌رسد این مسئله تاكتیكی باشد زیرا كركوك كه سرشار از منابع نفت و گاز است، برای كرد‌ها مهم است و بارزانی پیشتر مدعی شده بود كه اجازه نمی‌دهد عراقی‌ها به كركوك وارد شوند.

دستور بارزانی برای مقاومت در مقابل ارتش عراق در حالی است كه نیروهای عراقی روز دو‌شنبه در مدت كمتر از 20 ساعت توانستند تمام شهر كركوك را از نیروهای پیشمرگه بازپس بگیرند و كرد‌ها توان رویارویی با عراقی‌ها را نداشتند و از همه مناطق مورد مناقشه عقب‌نشینی كردند.  از سوی دیگر، بارزانی كه همچنان به جدایی اقلیم كردستان از عراق اصرار دارد از همه كردهای جهان خواست برای اعلام حمایت از مردم این اقلیم، تظاهرات برگزار کنند. بارزانی در این پیام، دولت عراق را به تهدید و محاصره شهروندان کرد اقلیم متهم کرده و مدعی شده است که بعد از برگزاری همه‌پرسی جدایی در کردستان، شهروندان این اقلیم با تهدید، محاصره و مجازات دسته‌جمعی از سوی دولت مرکزی مواجه شده‌اند. بارزانی تدابیر تنبیهی دولت عراق علیه اقلیم کردستان در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی را «مجازات و عبور از قانون اساسی» دانسته و گفته است که بغداد می‌خواهد نظر و اراده خود را بر ملت ما برای توطئه‌چینی و جلب نیروهای مخالف تحمیل کند. وی در ادامه این پیام تحریک‌آمیز از تمامی کردهای مقیم اروپا و امریکا خواست دست به تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز و فعالیت‌های مدنی در حمایت از مردم کردستان عراق بزنند. 
   
حمایت نتانیاهو از بارزانی 
رژیم صهیونیستی كه تنها حامی جدایی كردستان از عراق است همچنان به حمایت‌های خود از كرد‌ها ادامه می‌دهد. به گزارش شبکه المیادین، مسئولان اسرائیلی گفته‌اند كه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تلاش می‌کند قدرت‌های جهان را بسیج کند تا نگذارند کردهای عراق با از دست دادن مناطق‌شان در مقابل ارتش عراق شکست‌های بیشتری را متحمل شوند. این مسئولان تأکید می‌کنند: «نتانیاهو هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و تماس دیگری با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این باره گفت‌وگو کرده بود.» به گفته این مسئولان، نتانیاهو در تماس‌هایش با مسئولان فرانسوی نیز در این باره گفت‌وگو کرده است. مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز در گفت‌وگو با مسئولان امریکا این موضوع را مطرح کرده است. به گزارش رویترز، یکی از مسئولان كابینه نتانیاهو هم که نخواست نامش فاش شود، مدعی شد:«با توجه به نزدیک بودن اقلیم کردستان عراق به تهران و دمشق، دو دشمن اسرائیل، تل‌آویو منافع امنیتی در کردستان دارد. آنجا یک مکان استراتژیک است. اگر کسی می‌توانست به آنها سلاح‌‌ یا هر چیزی دیگر بدهد، خیلی خوب بود اما ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.» نتانیاهو نیز پیش‌تر مدعی شده بود كه كرد‌ها ذخیره استراتژیك برای رژیم صهیونیستی هستند. در بحبوحه برگزاری همه‌پرسی جدایی در كردستان، كرد‌ها در اربیل مركز اقلیم، در كنار پرچم كردستان، پرچم رژیم صهیونیستی را نیز با خود حمل می‌كردند. نتانیاهو كه افزایش نفوذ ایران در منطقه را تهدیدی برای منافع اسرائیل می‌داند، در تلاش است با نزدیك شدن به مرزهای ایران، پایگاه جاسوسی در مرز با این كشور احداث كند و جدایی كردستان بهترین فرصت برای اسرائیل است تا این پروژه مخرب را عملی كند. 
   
تعرض حامیان بارزانی به کنسولگری ایران 
در نتیجه تبلیغات تحریک‌کننده و گمراه‌کننده حزب دموکرات كردستان، کاربران شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از تعرض شماری از طرفداران رئیس منطقه کردستان منتشر کردند که در آن پرچم ایران در کنسولگری را پایین می‌کشند. از زمانی که نخست‌وزیر عراق دستور تأمین امنیت استان کرکوک و دیگر مناطق موردمنازعه میان اربیل و بغداد را صادر کرده است، تلویزیون‌‌ها و رسانه‌های وابسته یا نزدیک به مسعود بارزانی، مکرر علیه ایران و حشدالشعبی اخبار نادرست منتشر می‌کنند. رسانه‌های نزدیک به حزب پارتی مدعی شدند که حشد‌الشعبی با حمایت ایران به کرکوک حمله کرده است، اما حشد‌الشعبی اعلام کرد که اصلاً وارد کرکوک نشده است. این خبر‌ها به قدری نادرست بود که حتی امریکا، متحد بارزانی به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد، هیچ‌گونه گزارش یا شواهدی دال بر وجود یگان‌های سپاه پاسداران ایران در کرکوک و اطراف آن وجود ندارد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار