کد خبر: 877467
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
نماينده مردم اهواز در مجلس در گفتگو با «جوان»: با اين شرايط ورود پساب‌هاي صنعتي، نبود مديريت منابع آبي و غيره خوزستان تا 30 سال آينده هم به استان‌هاي ساحلي نمي‌پيوندد
چندي پيش خبري در خصوص فوت 800 نفر در رودخانه‌هاي خوزستان طي 5 سال گذشته منتشر شد و حالا مسئولان قصد اين را دارند که اين منطقه را در رديف استان‌هاي ساحلي قرار دهند. اين نيز درحالي است که نه تنها بحث قطعي مکررآب و برق، حجوم ريزگردها و آلودگي‌هاي هوا و آب، حل نشده بلکه خوزستان از حداقل زيرساخت‌هاي لازم نيز براي گردشگري ساحلي برخودار نيست..
نويسنده:ميترا شهبازي

چندي پيش خبري در خصوص فوت 800 نفر در رودخانه‌هاي خوزستان طي 5 سال گذشته منتشر شد و حالا مسئولان قصد اين را دارند که اين منطقه را در رديف استان‌هاي ساحلي قرار دهند. اين نيز درحالي است که نه تنها بحث قطعي مکررآب و برق، حجوم ريزگردها و آلودگي‌هاي هوا و آب، حل نشده بلکه خوزستان از حداقل زيرساخت‌هاي لازم نيز براي گردشگري ساحلي برخودار نيست. در اين راستا معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با وعده جذب گردشگران ساحلي به استان، از تامين زيرساخت‌ها تا سال آينده خبر مي‌دهد. موضوعي که نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي آن را خوش‌بينانه مي‌داند و معتقد است که با اين شرايط تا 30 آينده هم خوزستان در رديف استان‌هاي گردشگري ساحلي قرار نمي‌گيرد.

+++

درحالي قرار است خوزستان تا سال آينده در رديف استان‌هاي ساحلي قرار بگيرد که هنوز زير ساخت‌هاي آن در راستاي گردشگري ساحلي فراهم نشده است، همچنين بوميان خوزستان هم همچنان با عديده‌اي از مشکلاتي چون قطعي مکرر آب و برق، ناقص بودن زيرساخت‌هاي شهري و روستايي، آلودگي منابع آبي و هوا، حجوم ريزگردها و غيره مواجه هستند. علاوه بر اين فوت 800 خوزستاني در اثر غرق شدگي طي 5 سال گذشته در مناطقي چون رودخانه کارون نيز اين ادعاي معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در راستاي جذب گردشگر ساحلي به طور کامل زير سوال مي‌برد. استاني که طي 5 سال اين همه کشته داشته است، چطور مي‌تواند گردشگر ساحلي بپذيريد؟ مگر اينکه قرار باشد اين آمار وحشتناک بازهم افزايش يابد. البته در اين راستا علی‌حسین حسین‌زاده مدعي است که طي اين يکسال تمام زيرساخت‌هاي خوزستان در اين خصوص فراهم مي‌شود.

جاي مديريت کارآمد خاليست

حالا مسئله مورد نظر اين است که اگر قرار بود مسئولان خوزستان بتوانند به يکباره در مدت کوتاهي تمام مشکلات بخش گردشگري آبي استان را برطرف کنند و زير ساخت‌هاي لازمي چون جاده‌هاي اصلاح شده، فرودگاه، هتل‌هاي مناسب و غيره را تامين کنند و با شناسايي نقاط حادثه خيز سواحلي که به گفته محمدصادق کریمی‌کیا، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان طي 5 سال منجر به فوت 800 خوزستاني شده است، تمام زيرساخت‌ها را فراهم کنند. پس چرا تاکنون نتوانسته اند ابتدايي ترين خواسته‌هاي مردم اين استان همچون رفع معضل ريزگردها و آلودگي آب و هوا را برطرف کنند. در اين خصوص نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« مسئولان پروژه‌هاي بزرگ را به طور همزمان در دست مي‌گيرند و مي‌خواهند همگي را طي 4 سال به نتيجه برسانند که سرانجام آن يا با پيشرفت فيزيکي چند درصدي راکد ماندن است يا طرح‌ها به جاي دواي درد مردم، معضلي ديگر را براي مردم رقم مي‌زنند.» علي ساري ادامه مي‌دهد:« گرفتن چنين تصميم بزرگي دليلي جز ناکارآمدي و مديريت غيرکارشناسانه مسئولاني استاني ندارد.»

عدم آمادگي خوزستان تا 30 سال آينده

با اين حال استان خوزستان به رغم تمام مشکلاتي که امروز دارد، از ظرفيت بالايي هم در راستاي گردشگري ساحلي برخوردار است، اما براي بهره مندي از اين محبت الهي ابتدا بايد زيرساخت‌هاي لازم ايجاد شود. در اين خصوص نماينده مردم اهواز در مجلس مي‌گويد:« درحال حاضر متاسفانه در برخي از نقاط همچون هنديجان شاهد باتلاقي بودن سواحل هستيم که نتيجه بي‌توجهي متوليان است. با اين حال باز هم مي‌توان با استفاده از تجربه کشورهايي چون کويت در زمينه تغيير سواحل از باتلاقي به ماسه‌اي، آنها را اصلاح کرد.»

ساري ادامه مي‌دهد:« متاسفانه با کاهش منابع آبي استان در اثر مديريت ناکارآمد مسئولان، در رودخانه‌هاي کارون، زهره و غيره ظرفيت گردشگري آبي استان هم به رقم قابل توجهي کاهش يافته است. چرا که اکنون حتي دريچه‌هاي تخليه فاضلاب هم که در گذشته در عمق 3 متري آب بودند هم به طور کامل در معرض ديد هستند.»

همچنين به گفته اين نماينده مجلس خروج فاضلاب‌هاي صنعتي، معضل ديگري است که اگر پتروشيمي فجر و مسئولان محيط زيست براي رفع آن موظف نشوند بايد شاهد فاجعه‌اي بزرگ همون شيوع انواع بيماري‌هاي خطرناک در بين گردشگران و مردم باشيم. درحال حاضر با اين شرايط، ساري معتقد است که تا 30 سال آينده هم نمي‌توان اميدي به قرار گرفتن خوزستان در رديف استان‌هاي ساحلي داشت.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار