کد خبر: 877342
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
كمپين «ME TOO» (من هم) در شبكه‌هاي اجتماعي در بيان تجربه تلخ تجاوز جنسي به زنان در غرب
زن رفته كالج ديده فاكولته / اگر آيد به پيش تو دكولته / چو در وي عفت و آزرم بيني/ تو هم در وي به چشم شرم بيني/تمناي غلط از وي محال است/ خيال بد در او كردن خيال است.
محمدصادق عابديني

زن رفته كالج ديده فاكولته / اگر آيد به پيش تو دكولته / چو در وي عفت و آزرم بيني/ تو هم در وي به چشم شرم بيني/تمناي غلط از وي محال است/ خيال بد در او كردن خيال است.
اين ابيات حدود يك قرن پيش براي ايرانيان سروده شد تا آنها را مهياي كشف حجاب كنند. يك قرن بعد بسياري از زنان كالج رفته و «فاكولته»(دانشكده) ديده غربي كه اتفاقاً لباس‌هايشان «دكولته»(نوعي لباس باز زنانه) است، جمع شدند و از تجاوزها و آزارهاي جنسي گفتند كه سال‌ها درباره‌شان سكوت كرده بودند. شاعر اين ابيات آنقدر عمر نكرد تا ببيند بي‌حجابي كه مدعي آن بود، چه بلايي بر سر زيبارويان هاليوودي آورده است؛ زناني كه دنياي سينما و تبليغات در مشت آنهاست، اما خودشان بازيچه هوسبازان جنسي هستند! 

بازيگراني مثل آنجليا جولي يا «لوپيتا نيونگو» ستاره فيلم «دوازده سال بردگي» كه از سوي تهيه‌كننده هاليوودي مورد تجاوز قرار گرفته و چندين سال در قبال آن سكوت كرده‌اند. شبيه اتفاقي كه در فيلم «سكوت بره‌ها» رخ مي‌دهد و بيماري جنسي سراغ افراد بي‌گناه مي‌رود، اما اين بار برده‌ها سكوت نكرده و دست به افشاگري زده‌اند. نه بازيگران هاليوودي و نه خانم «مارگوت والستروم» وزير امور خارجه سوئد كه گفته در بالاترين سطح سياسي نيز آزار جنسي عليه زنان وجود دارد، قدرتي براي تغيير شرايط غير‌اخلاقي حاكم در غرب ندارند. آنها شايد اعتراض كنند، اما در آخر دولت‌هايي مانند فرانسه و آلمان، مظاهر ديني را مورد هجمه قرار مي‌دهند و با ممنوعيت حجاب، پوشش زنان مسلمان را ضد آزادي‌هاي غربي معرفي مي‌كنند تا راه براي تجاوز‌هاي بعدي هموار شود! اتفاقات اخير و پرداخت به مسئله تجاوز جنسي گسترده به زنان در كشورهاي غربي، اكنون پارادوكسي را به وجود آورده است كه آيا اين همان اتوپيايي است كه در آن زن و مرد زير سايه آزادي‌هاي فردي و اجتماعي، جامعه‌اي متفرق را ساخته‌اند كه در آن دين حذف شده و هنجار‌هاي قانوني جاي اخلاق انساني را گرفته است! يا جنگلي است كه در آن هر كس قوي‌تر است مي‌تواند هر طور كه مي‌خواهد عمل كند و نه‌تنها به حقوق بلكه به جان و حيثيت افراد تجاوز كند. 
  
تجاوز جنسي فراگير‌تر از تصور 
بعد از افشاي رسوايي اخلاقي«هاروي وانستين» تهيه‌كننده سرشناس و از غول‌هاي هاليوود و روشن شدن چندين مورد تجاوز و آزار و اذيت جنسي از سوي اين تهيه‌كننده عليه زنان هاليوودي، «اليسا ميلانو» بازيگر امريكايي با ايجاد هشتگ«metoo»(من هم) از ديگران خواست تا تجربياتشان را درباره تجاوز يا آزار و اذيت جنسي بيان كنند؛ هشتگي كه به يكي از ترند‌هاي توئيتر و ديگر شبكه‌هاي اجتماعي تبديل شد و زواياي ديگري از فساد اخلاقي زير‌پوست آزادي‌هاي غربي را به نمايش گذاشت! نتيجه كار تا امروز باعث شد تصويري واقعي‌تر از آنچه غرب دوست ندارد با آن شناخته شود، به وجود آيد. در اين تصوير، تجاوز به زنان و آزار و اذيت جنسي كودكان، ديگر مربوط به يك شخص يا گروه نيست، بلكه به صورت گسترده و فراگير غرب را در برگرفته است. 

وقتي به اخبار آزار و اذيت‌هاي جنسي در غرب نگاه مي‌كنيم، بيش از هر چيزي شاهد آن هستيم كه انگشت اتهام به سمت رنگين‌پوستان و مهاجران گرفته مي‌شود، به خصوص اگر اين مهاجران، مسلمان نيز باشند. نمونه سوء استفاده بزرگ از اين اخبار را دونالد ترامپ رئيس‌جمهور تندرو ايالات متحده در دوران مبارزات انتخاباتي‌اش به راه انداخت. ترامپ با دست گذاشتن بر چنين خبرسازي‌هايي، خواستار جلوگيري از ورود اتباع چند كشور كه اغلب مسلمان بودند به خاك امريكا شد؛ چيزي كه امروز در امريكا به قانون تبديل شده است،اما اكنون كه مشخص شده اكثر متجاوزان جنسي نه مهاجران، بلكه سفيد پوستان غربي هستند كه امريكا را موطن خود مي‌دانند و به اصطلاح «native»(بومي) ينگه دنيا هستند، ترامپ براي حمله به كشورهاي مسلمان دنبال چه بهانه‌اي خواهد بود؟!

هشتگ metoo، نظر روانشناسان را به خود جلب كرده‌است. CNNدر گزارشي، كمپين metoo را باعث عادي‌سازي بيان موجود تجاوز و آزاد و اذيت جنسي عنوان  و تصريح مي‌كند كه پيش از اين به دليل شرم و محرمانه بودن، خيلي از افرادي كه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، سال‌ها از بيان آن خود‌داري كرده‌اند. 
  
كمپيني كه باعث افشاگري شد
كمپين metoo به زناني كه تا امروز تجربه آزار‌هاي جنسي‌شان را پنهان كرده و سكوت كرده بودند، اين جرئت را داده تا دست به افشاگري بزنند. خبرنگار CBS با چند تن از اين زنان كه در كمپين (من هم) شركت كرده‌اند، مصاحبه كرده‌است. در ميان اين زنان افرادي هستند كه در 9 يا 16 سالگي مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و تا امروز درباره آن سكوت كرده بودند. CBS در اين گزارش سراغ زنان فعال در حوزه سياست و فعالان اجتماعي نيز رفته است؛ زناني كه در رسانه‌هاي غربي تلاش مي‌شود با پررنگ كردن موفقيت‌هاي آنها، افكار عمومي جهان را به سمت قبول مترقي و پيشرو بودن زنان در غرب متوجه كند. حضور يك زن در يك نهاد سياسي مي‌تواند به معناي موفقيت غرب و احترام به تساوي حقوق زن و مرد باشد. «ناتاليا ردياك» عضو شوراي شهر پترزبورگ مي‌گويد، از سوي حاميان سياسي‌اش مورد تجاوز جنسي قرار گرفته‌است و مردان سياست وي را از نظر جنسي تهديد كرده‌اند! «ولف هرد» بنيانگذار و مدير عامل شركت BUMBLE كه قاعدتاً بايد نمادي از يك زن مدرن و پيشگام در مسائل اجتماعي باشد، مي‌گويد:«من هر روز مورد تجاوز و اذيت قرار گرفتم»، متأسفانه اين تجاوز‌ها در دفتر كار خانم«هرد» انجام شده است! 

گاردين در گزارشي به آمار تجاوزهاي جنسي در انگليس و ولز پرداخته است. در اين گزارش عنوان شده طي سال 2015 ميلادي بيش از 23 هزار مورد گزارش تجاوز در اين كشور ثبت شده كه تقريباً همه اين گزارش‌ها از سوي زنان بوده است. بر اساس اين گزارش ظرف مدت چهار سال ميزان ثبت گزارش‌هاي تجاوز و آزار و اذيت جنسي دو برابر شده است. گاردين همچنين به آمار كودك آزاري در انگليس پرداخته است. آزار جنسي كودكان در انگليس از بيش از 85هزار مورد در سال 2011 به بيش از 11 هزار مورد در سال 2015 رسيده‌است. اين به آن معنا است كه از هر 100 هزار كودك انگليسي 109 كودك مورد تجاوز قرار گرفته‌اند!

اينها بخشي از آمارهايي است كه سياستمداران غربي دوست ندارند، درباره آن صحبت كنند. در عوض وقتي صحبت از مهاجران مي‌شود، رسانه‌هاي غربي به سوي هراس‌افكني پيش مي‌رود. «ديلي ميل» در گزارشي با عنوان«ترس از تجاوز مهاجران در سراسر اروپا گسترش‌ يافته» آمارهايي از تجاوزهاي جنسي از سوي مهاجران عرب و آفريقايي ارائه داده است.
 براي نمونه در اين گزارش به 150 مورد تجاوز در پنج شهر آلمان اشاره و تأكيد شده است كه پليس آلمان براي مقابله با تجاوز و آزار جنسي زنان آلماني از سوي مهاجران اقدام به بازداشت گسترده آنها كرده است؛ كاري كه اعتراض‌هاي فعالان حقوق بشر را در پي داشته است. ديلي ميل، در اين گزارش، به روش جايگزين بازداشت كه از سوي نروژي‌ها انجام شده نيز پرداخته است. به اعتقاد نروژي‌ها مهاجران به خاطر آنكه از كشورهايي مردسالار مي‌آيند، بايد با اروپاي آزاد كه در آن زنان لباس راحت مي‌پوشند و الكل مصرف مي‌شود، آشنا شوند. گويا زماني كه نروژي‌ها مي‌خواستند فرهنگ غربي را به خورد مهاجران بدهند، هنوز هشتگ(من هم) راه‌اندازي نشده بود و تجربيات هولناك دختران غربي كه آزادي پوشش داشته‌اند، به بيرون درز نكرده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار