کد خبر: 877336
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مه سنگینی بر جاده کرکوک تا اربیل غالب شده و اخبار ضدونقیضی از درگیری بین نیروهای بارزانی با نیروهای عراقی از این مسیر منتشر می‌شود.
مه سنگینی بر جاده کرکوک تا اربیل غالب شده و اخبار ضدونقیضی از درگیری بین نیروهای بارزانی با نیروهای عراقی از این مسیر منتشر می‌شود. در حالی که رسانه‌های نزدیک به بارزانی تلاش می‌کنند شرایط را بحرانی و خود را قربانی حملات آنچه که «شبه‌نظامیان شیعه» می‌نامند، نشان دهند اما بغداد بدون توجه به جنجال رسانه‌ای اقلیم درصدد است حاکمیت خود را بر مناطق شمالی کشور افزایش دهد. نیروهای عراقی موفق شدند بر مناطقی مسلط شوند که 40 کیلومتر از جنوب اربیل فاصله دارد.

به گزارش «جوان»، هرچند مقامات عراقی و کردی از آمادگی برای گفت‌وگو سخن می‌گویند اما نشانه‌های کاهش بحران به سختی دیده می‌شود. منابع خبری روز گذشته اخبار متفاوت و متناقضی از شمال عراق گزارش دادند. شبکه سعودی العربیه گزارش داد پنج‌‌شنبه شب کردهای مسلح در محله شوریجه در کرکوک به روی شبه‌نظامیان حشد‌الشعبی و پلیس فدرال آتش گشودند و یک خودروی نظامی از نوع هامر متعلق به شبه‌نظامیان حشد‌الشعبی منفجر شد. این درگیری‌‌ها در تعدادی از محله‌‌ها ادامه یافته است. علاوه بر العربیه رسانه‌های نزدیک به مسعود بارزانی تلاش کردند وضعیت را بحرانی نشان دهند و از حمله «شبه‌نظامیان شیعه» به کرد‌ها خبر می‌دادند. ناظران معتقدند بارزانی تلاش دارد با این وارد کردن اتهاماتی علیه نیروهای مسلح عراقی دولت‌های غربی به‌ویژه امریکا را به دخالت بیشتر ترغیب کند. برخلاف تلاش‌های رسانه‌های نزدیک به مقامات عراقی، رسانه‌های نزدیک به خانواده جلال طالبانی از آرامش کرکوک خبر دادند. «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل اتحادیه عرب، اوضاع در کرکوک را آرام توصیف کرد. استان کرکوک و شهر چند قومیتی و سرشار از منابع نفتی در مرزهای بین مناطق تحت كنترل اقلیم و دولت عراق واقع شده‌اند. بارزانی مدعی است استان كركوك بخشی از سرزمین تاریخی كردستان است و تقریباً نیمی از استان از جمله شهر كركوك را در كنترل داشت.

اما اخیراً دولت مرکزی بدون اینکه مجبور به استفاده از خشونت زیادی شود موفق شد کرکوک را به حاکمیت خود بازگرداند‌؛ تحولی که حیدر العبادی آن را به معنی پایان تاریخ رفراندوم کردستان دانست. وی در یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز‌» نوشت «عراق یکپارچه باقی می‌ماند.» العبادی در این یادداشت که دو روز پس از اتفاقات کرکوک منتشر شد، گفت، دولت کردستان عراق به دلیل فساد عده‌ای قلیل از مسئولان و خانواده‌های آنها، روبه ورشکستگی است و او از دولت کردستان می‌خواهد تا به قانون اساسی عراق گردن نهند و پای میز گفت‌وگو بنشینند. بنابراین گزارش، نخست‌وزیر عراق گفت عراق قادر است قدرت خود را در به کارگیری پایه‌های دموکراسی جهت حل منازعات داخلی ثابت کند.
  
ارتش عراق پشت دروازه جنوبی اربیل
با وجود اینکه شهرک کرکوک شاهد آرامش نسبی بود اما مسیر این شهر به سمت اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق شاهد درگیری‌ بین کرد‌ها و نیروهای ارتش عراق بود. نیروهای ارتش عراق که پس از تصرف شهر آلتون کوپری میان اربیل – کرکوک وارد شهرک پردی در 40کیلومتری جنوب اربیل شده بودند، صبح روز گذشته به سوی اربیل حرکت کردند. همزمان با نزدیک شدن ارتش عراق به این شهرک، نیروهای پیشمرگه وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق به روی آنها آتش گشودند و با آنها درگیر شدند. بغداد بار‌ها اعلام کرده مصمم است کنترل خود را بر تمامی مناطق موردمنازعه موضوع ماده 140 قانون اساسی دوباره تثبیت کند و به وضعیت پیش از حمله داعش بازگرداند. ارتش فدرال عراق براساس دستورات صادر شده از بغداد باید به خطوط تماس در سال ۲۰۱۴ میلادی بازگردد. یکی از نیروهای پیشمرگه به یک رسانه کردی در کردستان عراق گفت آنها براساس دستورات صادر شده از سوی بارزانی مانع از پیشروی نیروهای ارتش عراق خواهند شد. در همین حال بعضی منابع خبری گزارش دادند، سرتیپ غازی دوله‌مری، یکی از فرماند‌هان لشکر ویژه گولان وابسته به حزب دموکرات به فرماندهی منصور بارزانی به همراه سه تن از همراهانش امروز در درگیری شهرک پردی در 40 کیلومتری جنوب اربیل کشته شد.
  
توافق شرکت نفت روسیه با اربیل 
شرکت نفت روسیه (روس‌نفت) اعلام کرد که توافقی را با اقلیم کردستان عراق برای راه‌اندازی خط لوله صادرات نفت در منطقه کردستان امضا کرده است. به گزارش ایسنا، این توافق میان شرکت روس نفت و اقلیم کردستان عراق در حالی است که دولت بغداد شرکت‌های جهانی را از هرگونه عقد قرارداد با اقلیم کردستان منع کرده ‌است. سهم روس نفت در این پروژه به 60 درصد می‌رسد و سهم گروه (کی‌ای‌آر) که خط لوله انتقال نفت را راه‌اندازی می‌کند 40 درصد است. توافق میان روسیه و اقلیم کردستان عراق برای صادرات نفت پس از آن صورت می‌گیرد که اخیراً ترکیه، بغداد و ایران، اربیل را به خاطر برگزاری همه‌پرسی استقلال تحریم کرده‌اند. روسیه نه تنها بر آن است که در تحولات سیاسی خاورمیانه نقشی مؤثر ایفا کند، بلکه اقدام به افزایش نقش خود در عرصه اقتصادی نیز کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار